Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPA/6BPMA  KPA / 6BPMA Playing with Objects and Puppets Show course Playing with Objects and Puppets 2023/2024

Course info KPA / 6BPMA : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPA / 6BPMA Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Playing with Objects and Puppets Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements seminar 2 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 13 / 17 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna. Studenti se seznámí s předmětným divadlem a hrou s předmětem a materiálem při výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí. V praktické části předmětu budou studenti postupně získávat základní loutkářské řemeslné dovednosti pro hru s materiálem a předmětem. Seznámí se prakticky s možností využití různých předmětů a materiálů při tvořivé hře. Budou se učit komunikaci předmětu s dítětem (divákem). V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, imaginace, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama.

Requirements on student
1. Aktivní účast a vypracování úkolů v průběhu semestru. (0-30 b.)
2. Tvorba alespoň jednoho výtvarného artefaktu v průběhu výuky. (0-20 b.)
3. Účast na vybraném vzdělávacím programu pro děti v DLO a jeho reflexe. (0-20 b.)
4. Písemná analýza zhlédnutého programu dle pedagogem zadaných parametrů. (0-30 b.)

51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno

91-100 b. Student splněním všech úkolů projevuje hluboké porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

81-90 b. Student splněním všech úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

71-80 b. Student splněním úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

61-70 b. Student splněním úkolů projevuje částečné porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

51-60 b. Student splněním úkolů projevuje pouze malé porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

Content
1. Vymezení pojmů předmět, materiál a znakovost předmětu, materiálu. Jevištní metafora.
2. Předmětné divadlo u nás i v zahraničí a jeho vývoj a současné směřování ve vztahu k výchově a vzdělávání dětí.
3. Využívání principů předmětného divadla při výchově a vzdělávání dětí.
4. Zdroje inspirace pro tvořivou práci s dětmi
5. Rozbor písemné reflexe zhlédnuté umělecko-vzdělávací lekce
6. Vytvoření výtvraného artefaktu.
7. Praktická cvičení, hry.
8. Divadelní etudy
9. Tvorba scénografie.
10. Reflexe odehraných etud.
11. Předmětné divadlo a RVP a inkluzivní vzdělávání.

Activities
Fields of study
Studijní materiály jsou v kurzu LMS Moodle pod zkratkou předmětu.
Komunikace bude probíhat v MS Teams.
Předmět uznává garant.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (5%),  MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (95%), 
Literature
  • Basic: VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
  • Basic: DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha : IPS. ISBN 80-7068-069-5.
  • Basic: JIRÁSKOVÁ, M.& JIRÁSEK, P. Loutka a moderna.. Brno: JAMU, 2011. ISBN 80-87027-31-0.
  • Basic: VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • Basic: RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
  • Basic: TOMÁNEK, A. Podoby loutky. Praha: AMU, 2006. ISBN cnb000015578.
  • Extending: RICHTER, L. Pohádka.. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
  • Extending: RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2003. ISBN 80-902975-1-X.
  • Extending: TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
  • Extending: HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
  • Extending: MORGANOVÁ, N. SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha, STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
  • Recommended: MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 978-80-7068-001-8.
  • Recommended: MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
  • Recommended: MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
  • Recommended: PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
  • Recommended: WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
  • Recommended: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 20
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 20
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 20
Self-tutoring 20
Total 80

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Posluchači se seznámí se současným směřováním předmětného divadla a jeho propojováním s pedagogickým oborem.
Seznámí se s principy, zákonitostmi a technikami (i technologií) výtvarného divadla a s možnostmi využití při vzdělávání, při komunikaci i problémové komunikaci s dětmi.
Skills - skills resulting from the course:
Získají povědomí o možnostech využití různých materiálů a základních dovedností při práci s ním a využití tohoto potenciálu při edukaci.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IIB18 - Analysis of a work of art
IIB25 - Seminar work / report

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
E3 - Staging and simulation methods
E5 - Education through drama
F6 - Excursion
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS