|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 66PPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
66PPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reflekt. průběž. pedag. praxe v MŠ/sem.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Reflektovaná průběžná pedagogická praxe v mateřské škole/seminář
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
26 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem pedagogické praxe ve zvolené mateřské škole je seznámit studující prostřednictvím hospitace, asistence a samostatných výstupů se specifiky předškolního vzdělávání, s průběhem vzdělávacího procesu v mateřské škole, s problematikou řízení mateřské školy. Prostřednictvím hospitační činnosti získat autentickou zkušenost se vzděláváním dětí předškolního věku v mateřské škole v běžných, každodenních podmínkách. Vlastní aktivitou se seznámit s celodenním provozem mateřské školy, účastnit se veškerých školních i mimoškolních aktivit, včetně besídek, výletů, školy v přírodě. Navázat kontakt s dětmi, zapojit se do aktivit dětí ve třídě. Pedagogická praxe je založena na hospitaci (pozorování učitelky při práci s dětmi) a na následné realizaci samostatného výstupu. Studující si rozvine osvojené teoretické a praktické komponenty profesních kompetencí v interakci s dětmi ve třídě. Cílem je seznámit se s plánováním přípravy aktivity s dětmi a naučit se reflektovat vlastní pedagogickou činnost.
Studující si samostatně zvolí mateřskou školu, kde bude svoji pedagogickou praxi realizovat. Zápis hospitace a přípravy pro vlastní aktivity s dětmi studující zpracovává v didaktických kategoriích.
|
Požadavky na studenta
|
Bodové hodnocení praxe:
Povinná je 100% účast na praxi v MŠ v požadovaném rozsahu (0-60b)
Vytvoření přípravy na hodinu a její reflexe. (0-10b)
Realizování alespoň jednoho pedagogického výstupu ve vybrané třídě MŠ. (0-10b)
Vytvoření hospitačních záznamů realizovaných v MŠ (0-10b)
Vytvoření portfolia. (0-20b)
Požadavky na praxi
Samostatný výběr MŠ, termín pedagogické praxe je nutno předem dohodnou s ředitelkou a učitelkou zvolené MŠ
Studující vyplní žádost o praxi - akceptaci, vyplní požadované údaje (viz formulář), nechá potvrdit příslušnou MŠ a odevzdá na referát praxí paní Ing. Uhlařové
Povinná je 100% účast na praxi v MŠ v požadovaném rozsahu hodin.
Zpracování písemné přípravy a její realizace v MŠ, provedení reflexe.
Zpracování portfolia z hospitačních záznamů, přípravy samostatné aktivity s dětmi a její reflexe.
Součástí portfolia budou také veškeré písemné doklady, popř. fotografie a další materiály.
Odevzdání portfolia na Portál OU, sekce Seminární práce - zkratka předmětu 66PPP, v požadovaném termínu.
Bodové hodnocení portfolia:
91-100 b
vypracovaný záznam z hospitace v MŠ obsahuje všechny požadované části; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, prokáže dovednost samostatně v didaktických kategoriích popsat průběh činnosti, její výsledky a reflexi; podrobně popíše organizaci provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; identifikuje, pojmenuje, formuluje individuální problémy dětí ve třídě; dokáže reflektovat administrativní stránku praxe; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
81-90 b
vypracovaný záznam z hospitace v MŠ obsahuje dílčí nedostatky; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, dokáže v didaktických kategoriích popsat její průběh a výsledky; popíše řízení provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; opisem charakterizuje individuální problémy dětí ve třídě; popíše administrativní stránku praxe; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
71-80 b
vypracovaný záznam z hospitace postrádá některé požadované části; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, v didaktických kategoriích popisuje její průběh a částečně i výsledky; v portfoliu stručně popíše řízení provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; opisem stručně popíše problémové chování a jednání dětí ve třídě; uvede, s čím se v průběhu praxe z administrativy MŠ seznámil; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
61-70 b
vypracovaný záznam z hospitace je jednoduchý, obsahuje základní didaktické kategorie; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, průběh pedagogické činnosti a výsledky dokáže stručně popsat; seznámení se s řízením mimořádných akcí v MŠ uvádí pouze nekonkrétně; popíše vlastní zkušenost s problémovým chováním dítěte ve zvolené třídě MŠ; seznámil se pouze se základními dokumenty z administrativy MŠ; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
51-60 b
předložený záznam z hospitace popisuje edukační prostředí vybrané MŠ jen rámcově; záznam z hospitace neobsahuje charakteristiku v základních didaktických kategoriích; studující na základě písemné, předem připravené nabídky zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí nebo s jedním dítětem v MŠ, dokáže pouze rámcově popsat její průběh a výsledky; seznámení se s řízením mimořádných akcí v MŠ není konkrétní a průkazné; popíše pouze stručně pozorování či vlastní zkušenost s problémovým chováním dítěte ve třídě; z oblasti administrativy MŠ se seznámil pouze s výsledky činností dítěte; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
50 b a méně
Sdělení, záznamy a nabídka pro dítě neexistuje, je neprůkazná nebo odborně nedostatečná.
|
Obsah
|
Reflektovaná průběžná pedagogická praxe v mateřské škole je zaměřená na seznámení se s prostředím MŠ a adaptaci studujícího v instituci poskytující edukaci dítěti předškolního věku. Studující má možnost si sám vybrat, ve které mateřské škole reflektovanou pedagogickou praxi zrealizuje. V průběhu praxe se ve zvolené MŠ seznámí s dokumentací školy, s průběhem předškolního vzdělávání a jeho specifiky. Na základě vlastního uvážení a po dohodě s ředitelkou mateřské školy si zvolí třídu v mateřské škole, ve které bude praxi vykonávat. Studenti se ve vybrané třídě zvolené mateřské školy plnohodnotně aktivně zapojují do školního i mimoškolního života, asistují učitelce při všech profesních činnostech (včetně mimoškolních aktivit); v průběhu pedagogické praxe se seznámí se všemi druhy pedagogické dokumentace, hospitují ve výuce a pravidelně pořizují hospitační záznamy, průběžně konzultují s učitelkou ve třídě MŠ návrhy jejich vlastních plánovaných činností, realizace a hodnotící reflexe realizovaných aktivit. K zápočtu studující vypracuje a odevzdá portfolio z průběhu praxe obsahující zápisy jednotlivých hospitací a přípravu vlastní aktivity realizované s dětmi vybrané třídy MŠ studující zpracovává v didaktických kategoriích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
K jednotlivým tématům /tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.
-
Základní:
LANGR Ladislav, ŠTEFLÍČKOVÁ, Eva a kol. Pedagogika I.. Ostrava: Ostravská univerzita, 1993. ISBN 80-7042-066-9.
-
Základní:
BURKOVIČOVÁ, R. Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.
-
Základní:
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava: PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.
-
Základní:
kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2017.
-
Rozšiřující:
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
-
Rozšiřující:
ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola: teorie a praxe 1.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 1214-7494.
-
Rozšiřující:
BOUROVÁ, Monika. Rámcový vzdělávací program v praxi mateřských škol.. Nový Bydžov: ATRE, 2001.
-
Rozšiřující:
STOČEK, Milan. Rukověť ředitelky mateřské školy.. Nový Bydžov: ATRE, 2000. ISBN 978-80-87517-22-2.
-
Rozšiřující:
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
-
Doporučená:
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
-
Doporučená:
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV.. Praha: VÚP, 2007. ISBN 9788021456952.
-
Doporučená:
Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání + její aktuální znění 01. 09. 2017 ? 31. 08. 2018..
-
Doporučená:
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ? aktuální znění 01. 09. 2017 ? 31. 08. 2018..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
20
|
Příprava na odbornou praxi
|
40
|
Ostatní
|
10
|
Semestrální práce
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Studium pramenů
|
30
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Znalost pedagogických kategorií v oblasti obecné didaktiky. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studující zná základní didaktické pojmy v kontextu probírané látky preprimární pedagogiky, RVP PV a instituce MŠ. Dokáže odbornými didaktickými pojmy označit sledované děje v průběhu pedagogické praxe. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka dokáže transformovat RVP PV do své pedagogické činnosti a do spolupráce s dítětem preprimárního věku.
Dokáže průběžně vytvářet portfolio, všímá si základních didaktických kategorií v průběhu realizovaných činností v MŠ.
Sebereflektuje výsledky své pedagogické činnosti s dětmi, reflektuje výsledky pedagogické činnosti ostatních. Vytvořila si základy profesních kompetencí. Aktivně používá didaktické pojmy v písemné přípravě na edukaci dítěte preprimárního věku a při rozboru sledovaných situací.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA5 - Portfolio |
IC12 - Výkon praxe v odborných zařízeních (školách, nemocnicích, odborných ústavech apod.) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|