Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPA/66PPP  KPA / 66PPP Refl. Ong. Teach. Prac.in Nurs. + Sem. Show course Refl. Ong. Teach. Prac.in Nurs. + Sem. 2023/2024

Course info KPA / 66PPP : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPA / 66PPP Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Refl. Ong. Teach. Prac.in Nurs. + Sem. Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title Reflected Ongoing Teaching Practice in Nursery + Seminar
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements practical placement 20 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 26 / - 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem pedagogické praxe ve zvolené mateřské škole je seznámit studující prostřednictvím hospitace, asistence a samostatných výstupů se specifiky předškolního vzdělávání, s průběhem vzdělávacího procesu v mateřské škole, s problematikou řízení mateřské školy. Prostřednictvím hospitační činnosti získat autentickou zkušenost se vzděláváním dětí předškolního věku v mateřské škole v běžných, každodenních podmínkách. Vlastní aktivitou se seznámit s celodenním provozem mateřské školy, účastnit se veškerých školních i mimoškolních aktivit, včetně besídek, výletů, školy v přírodě. Navázat kontakt s dětmi, zapojit se do aktivit dětí ve třídě. Pedagogická praxe je založena na hospitaci (pozorování učitelky při práci s dětmi) a na následné realizaci samostatného výstupu. Studující si rozvine osvojené teoretické a praktické komponenty profesních kompetencí v interakci s dětmi ve třídě. Cílem je seznámit se s plánováním přípravy aktivity s dětmi a naučit se reflektovat vlastní pedagogickou činnost.
Studující si samostatně zvolí mateřskou školu, kde bude svoji pedagogickou praxi realizovat. Zápis hospitace a přípravy pro vlastní aktivity s dětmi studující zpracovává v didaktických kategoriích.



Requirements on student
Bodové hodnocení praxe:
Povinná je 100% účast na praxi v MŠ v požadovaném rozsahu (0-60b)
Vytvoření přípravy na hodinu a její reflexe. (0-10b)
Realizování alespoň jednoho pedagogického výstupu ve vybrané třídě MŠ. (0-10b)
Vytvoření hospitačních záznamů realizovaných v MŠ (0-10b)
Vytvoření portfolia. (0-20b)

Požadavky na praxi
Samostatný výběr MŠ, termín pedagogické praxe je nutno předem dohodnou s ředitelkou a učitelkou zvolené MŠ
Studující vyplní žádost o praxi - akceptaci, vyplní požadované údaje (viz formulář), nechá potvrdit příslušnou MŠ a odevzdá na referát praxí paní Ing. Uhlařové
Povinná je 100% účast na praxi v MŠ v požadovaném rozsahu hodin.
Zpracování písemné přípravy a její realizace v MŠ, provedení reflexe.
Zpracování portfolia z hospitačních záznamů, přípravy samostatné aktivity s dětmi a její reflexe.
Součástí portfolia budou také veškeré písemné doklady, popř. fotografie a další materiály.
Odevzdání portfolia na Portál OU, sekce Seminární práce - zkratka předmětu 66PPP, v požadovaném termínu.

Bodové hodnocení portfolia:
91-100 b
vypracovaný záznam z hospitace v MŠ obsahuje všechny požadované části; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, prokáže dovednost samostatně v didaktických kategoriích popsat průběh činnosti, její výsledky a reflexi; podrobně popíše organizaci provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; identifikuje, pojmenuje, formuluje individuální problémy dětí ve třídě; dokáže reflektovat administrativní stránku praxe; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;

81-90 b
vypracovaný záznam z hospitace v MŠ obsahuje dílčí nedostatky; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, dokáže v didaktických kategoriích popsat její průběh a výsledky; popíše řízení provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; opisem charakterizuje individuální problémy dětí ve třídě; popíše administrativní stránku praxe; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
71-80 b
vypracovaný záznam z hospitace postrádá některé požadované části; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, v didaktických kategoriích popisuje její průběh a částečně i výsledky; v portfoliu stručně popíše řízení provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; opisem stručně popíše problémové chování a jednání dětí ve třídě; uvede, s čím se v průběhu praxe z administrativy MŠ seznámil; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;

61-70 b
vypracovaný záznam z hospitace je jednoduchý, obsahuje základní didaktické kategorie; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, průběh pedagogické činnosti a výsledky dokáže stručně popsat; seznámení se s řízením mimořádných akcí v MŠ uvádí pouze nekonkrétně; popíše vlastní zkušenost s problémovým chováním dítěte ve zvolené třídě MŠ; seznámil se pouze se základními dokumenty z administrativy MŠ; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;

51-60 b
předložený záznam z hospitace popisuje edukační prostředí vybrané MŠ jen rámcově; záznam z hospitace neobsahuje charakteristiku v základních didaktických kategoriích; studující na základě písemné, předem připravené nabídky zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí nebo s jedním dítětem v MŠ, dokáže pouze rámcově popsat její průběh a výsledky; seznámení se s řízením mimořádných akcí v MŠ není konkrétní a průkazné; popíše pouze stručně pozorování či vlastní zkušenost s problémovým chováním dítěte ve třídě; z oblasti administrativy MŠ se seznámil pouze s výsledky činností dítěte; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;

50 b a méně
Sdělení, záznamy a nabídka pro dítě neexistuje, je neprůkazná nebo odborně nedostatečná.


Content
Reflektovaná průběžná pedagogická praxe v mateřské škole je zaměřená na seznámení se s prostředím MŠ a adaptaci studujícího v instituci poskytující edukaci dítěti předškolního věku. Studující má možnost si sám vybrat, ve které mateřské škole reflektovanou pedagogickou praxi zrealizuje. V průběhu praxe se ve zvolené MŠ seznámí s dokumentací školy, s průběhem předškolního vzdělávání a jeho specifiky. Na základě vlastního uvážení a po dohodě s ředitelkou mateřské školy si zvolí třídu v mateřské škole, ve které bude praxi vykonávat. Studenti se ve vybrané třídě zvolené mateřské školy plnohodnotně aktivně zapojují do školního i mimoškolního života, asistují učitelce při všech profesních činnostech (včetně mimoškolních aktivit); v průběhu pedagogické praxe se seznámí se všemi druhy pedagogické dokumentace, hospitují ve výuce a pravidelně pořizují hospitační záznamy, průběžně konzultují s učitelkou ve třídě MŠ návrhy jejich vlastních plánovaných činností, realizace a hodnotící reflexe realizovaných aktivit. K zápočtu studující vypracuje a odevzdá portfolio z průběhu praxe obsahující zápisy jednotlivých hospitací a přípravu vlastní aktivity realizované s dětmi vybrané třídy MŠ studující zpracovává v didaktických kategoriích.

Activities
Fields of study
K jednotlivým tématům /tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Simona Hendrychová, PhD. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Simona Hendrychová, PhD. (100%), 
  • Seminar lecturer: Mgr. Simona Hendrychová, PhD. (100%), 
Literature
  • Basic: BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.
  • Basic: LANGR Ladislav, ŠTEFLÍČKOVÁ, Eva a kol. Pedagogika I.. Ostrava: Ostravská univerzita, 1993. ISBN 80-7042-066-9.
  • Basic: BURKOVIČOVÁ, R. Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.
  • Basic: BURKOVIČOVÁ, Radmila. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava: PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.
  • Basic: kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2017.
  • Extending: SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
  • Extending: ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola: teorie a praxe 1.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 1214-7494.
  • Extending: BOUROVÁ, Monika. Rámcový vzdělávací program v praxi mateřských škol.. Nový Bydžov: ATRE, 2001.
  • Extending: STOČEK, Milan. Rukověť ředitelky mateřské školy.. Nový Bydžov: ATRE, 2000. ISBN 978-80-87517-22-2.
  • Extending: BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
  • Recommended: PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
  • Recommended: SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV.. Praha: VÚP, 2007. ISBN 9788021456952.
  • Recommended: Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání + její aktuální znění 01. 09. 2017 ? 31. 08. 2018..
  • Recommended: Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ? aktuální znění 01. 09. 2017 ? 31. 08. 2018..
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 20
On-the-job training 40
Other 10
Semestral work 20
Homework for lessons 10
Source stuying 30
Total 130

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Znalost pedagogických kategorií v oblasti obecné didaktiky.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Studující zná základní didaktické pojmy v kontextu probírané látky preprimární pedagogiky, RVP PV a instituce MŠ. Dokáže odbornými didaktickými pojmy označit sledované děje v průběhu pedagogické praxe.
Skills - skills resulting from the course:
Student/ka dokáže transformovat RVP PV do své pedagogické činnosti a do spolupráce s dítětem preprimárního věku.
Dokáže průběžně vytvářet portfolio, všímá si základních didaktických kategorií v průběhu realizovaných činností v MŠ.
Sebereflektuje výsledky své pedagogické činnosti s dětmi, reflektuje výsledky pedagogické činnosti ostatních. Vytvořila si základy profesních kompetencí. Aktivně používá didaktické pojmy v písemné přípravě na edukaci dítěte preprimárního věku a při rozboru sledovaných situací.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IIA5 - Portfolio
IC12 - Execution of practice in professional organisations (schools, hospitals, professional institutions, etc.)
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IC17 - Oral self-reflection

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
B1 - Discussion
C1 - Observation of objects/phenomena/processes
G1 - Group and cooperative learning
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.)
F1 - Pedagogical professional practice
G2 - Self-study, controlled study
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS