|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPA / 66PPP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPA
/
66PPP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Refl. Ong. Teach. Prac.in Nurs. + Sem.
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Reflected Ongoing Teaching Practice in Nursery + Seminar
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
practical placement
20
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
26 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem pedagogické praxe ve zvolené mateřské škole je seznámit studující prostřednictvím hospitace, asistence a samostatných výstupů se specifiky předškolního vzdělávání, s průběhem vzdělávacího procesu v mateřské škole, s problematikou řízení mateřské školy. Prostřednictvím hospitační činnosti získat autentickou zkušenost se vzděláváním dětí předškolního věku v mateřské škole v běžných, každodenních podmínkách. Vlastní aktivitou se seznámit s celodenním provozem mateřské školy, účastnit se veškerých školních i mimoškolních aktivit, včetně besídek, výletů, školy v přírodě. Navázat kontakt s dětmi, zapojit se do aktivit dětí ve třídě. Pedagogická praxe je založena na hospitaci (pozorování učitelky při práci s dětmi) a na následné realizaci samostatného výstupu. Studující si rozvine osvojené teoretické a praktické komponenty profesních kompetencí v interakci s dětmi ve třídě. Cílem je seznámit se s plánováním přípravy aktivity s dětmi a naučit se reflektovat vlastní pedagogickou činnost.
Studující si samostatně zvolí mateřskou školu, kde bude svoji pedagogickou praxi realizovat. Zápis hospitace a přípravy pro vlastní aktivity s dětmi studující zpracovává v didaktických kategoriích.
|
Requirements on student
|
Bodové hodnocení praxe:
Povinná je 100% účast na praxi v MŠ v požadovaném rozsahu (0-60b)
Vytvoření přípravy na hodinu a její reflexe. (0-10b)
Realizování alespoň jednoho pedagogického výstupu ve vybrané třídě MŠ. (0-10b)
Vytvoření hospitačních záznamů realizovaných v MŠ (0-10b)
Vytvoření portfolia. (0-20b)
Požadavky na praxi
Samostatný výběr MŠ, termín pedagogické praxe je nutno předem dohodnou s ředitelkou a učitelkou zvolené MŠ
Studující vyplní žádost o praxi - akceptaci, vyplní požadované údaje (viz formulář), nechá potvrdit příslušnou MŠ a odevzdá na referát praxí paní Ing. Uhlařové
Povinná je 100% účast na praxi v MŠ v požadovaném rozsahu hodin.
Zpracování písemné přípravy a její realizace v MŠ, provedení reflexe.
Zpracování portfolia z hospitačních záznamů, přípravy samostatné aktivity s dětmi a její reflexe.
Součástí portfolia budou také veškeré písemné doklady, popř. fotografie a další materiály.
Odevzdání portfolia na Portál OU, sekce Seminární práce - zkratka předmětu 66PPP, v požadovaném termínu.
Bodové hodnocení portfolia:
91-100 b
vypracovaný záznam z hospitace v MŠ obsahuje všechny požadované části; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, prokáže dovednost samostatně v didaktických kategoriích popsat průběh činnosti, její výsledky a reflexi; podrobně popíše organizaci provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; identifikuje, pojmenuje, formuluje individuální problémy dětí ve třídě; dokáže reflektovat administrativní stránku praxe; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
81-90 b
vypracovaný záznam z hospitace v MŠ obsahuje dílčí nedostatky; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, dokáže v didaktických kategoriích popsat její průběh a výsledky; popíše řízení provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; opisem charakterizuje individuální problémy dětí ve třídě; popíše administrativní stránku praxe; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
71-80 b
vypracovaný záznam z hospitace postrádá některé požadované části; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, v didaktických kategoriích popisuje její průběh a částečně i výsledky; v portfoliu stručně popíše řízení provozu v MŠ, popř. mimořádných akcí v MŠ; opisem stručně popíše problémové chování a jednání dětí ve třídě; uvede, s čím se v průběhu praxe z administrativy MŠ seznámil; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
61-70 b
vypracovaný záznam z hospitace je jednoduchý, obsahuje základní didaktické kategorie; studující na základě písemné, předem připravené aktivity zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí v MŠ, průběh pedagogické činnosti a výsledky dokáže stručně popsat; seznámení se s řízením mimořádných akcí v MŠ uvádí pouze nekonkrétně; popíše vlastní zkušenost s problémovým chováním dítěte ve zvolené třídě MŠ; seznámil se pouze se základními dokumenty z administrativy MŠ; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
51-60 b
předložený záznam z hospitace popisuje edukační prostředí vybrané MŠ jen rámcově; záznam z hospitace neobsahuje charakteristiku v základních didaktických kategoriích; studující na základě písemné, předem připravené nabídky zrealizoval pedagogickou činnost se skupinou dětí nebo s jedním dítětem v MŠ, dokáže pouze rámcově popsat její průběh a výsledky; seznámení se s řízením mimořádných akcí v MŠ není konkrétní a průkazné; popíše pouze stručně pozorování či vlastní zkušenost s problémovým chováním dítěte ve třídě; z oblasti administrativy MŠ se seznámil pouze s výsledky činností dítěte; v řádném termínu předloží portfolio z průběhu praxe;
50 b a méně
Sdělení, záznamy a nabídka pro dítě neexistuje, je neprůkazná nebo odborně nedostatečná.
|
Content
|
Reflektovaná průběžná pedagogická praxe v mateřské škole je zaměřená na seznámení se s prostředím MŠ a adaptaci studujícího v instituci poskytující edukaci dítěti předškolního věku. Studující má možnost si sám vybrat, ve které mateřské škole reflektovanou pedagogickou praxi zrealizuje. V průběhu praxe se ve zvolené MŠ seznámí s dokumentací školy, s průběhem předškolního vzdělávání a jeho specifiky. Na základě vlastního uvážení a po dohodě s ředitelkou mateřské školy si zvolí třídu v mateřské škole, ve které bude praxi vykonávat. Studenti se ve vybrané třídě zvolené mateřské školy plnohodnotně aktivně zapojují do školního i mimoškolního života, asistují učitelce při všech profesních činnostech (včetně mimoškolních aktivit); v průběhu pedagogické praxe se seznámí se všemi druhy pedagogické dokumentace, hospitují ve výuce a pravidelně pořizují hospitační záznamy, průběžně konzultují s učitelkou ve třídě MŠ návrhy jejich vlastních plánovaných činností, realizace a hodnotící reflexe realizovaných aktivit. K zápočtu studující vypracuje a odevzdá portfolio z průběhu praxe obsahující zápisy jednotlivých hospitací a přípravu vlastní aktivity realizované s dětmi vybrané třídy MŠ studující zpracovává v didaktických kategoriích.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
K jednotlivým tématům /tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.
-
Basic:
LANGR Ladislav, ŠTEFLÍČKOVÁ, Eva a kol. Pedagogika I.. Ostrava: Ostravská univerzita, 1993. ISBN 80-7042-066-9.
-
Basic:
BURKOVIČOVÁ, R. Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.
-
Basic:
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava: PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-239-7.
-
Basic:
kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2017.
-
Extending:
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
-
Extending:
ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola: teorie a praxe 1.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 1214-7494.
-
Extending:
BOUROVÁ, Monika. Rámcový vzdělávací program v praxi mateřských škol.. Nový Bydžov: ATRE, 2001.
-
Extending:
STOČEK, Milan. Rukověť ředitelky mateřské školy.. Nový Bydžov: ATRE, 2000. ISBN 978-80-87517-22-2.
-
Extending:
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
-
Recommended:
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
-
Recommended:
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV.. Praha: VÚP, 2007. ISBN 9788021456952.
-
Recommended:
Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání + její aktuální znění 01. 09. 2017 ? 31. 08. 2018..
-
Recommended:
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ? aktuální znění 01. 09. 2017 ? 31. 08. 2018..
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes)
|
20
|
On-the-job training
|
40
|
Other
|
10
|
Semestral work
|
20
|
Homework for lessons
|
10
|
Source stuying
|
30
|
Total
|
130
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Znalost pedagogických kategorií v oblasti obecné didaktiky. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studující zná základní didaktické pojmy v kontextu probírané látky preprimární pedagogiky, RVP PV a instituce MŠ. Dokáže odbornými didaktickými pojmy označit sledované děje v průběhu pedagogické praxe. |
Skills - skills resulting from the course: |
Student/ka dokáže transformovat RVP PV do své pedagogické činnosti a do spolupráce s dítětem preprimárního věku.
Dokáže průběžně vytvářet portfolio, všímá si základních didaktických kategorií v průběhu realizovaných činností v MŠ.
Sebereflektuje výsledky své pedagogické činnosti s dětmi, reflektuje výsledky pedagogické činnosti ostatních. Vytvořila si základy profesních kompetencí. Aktivně používá didaktické pojmy v písemné přípravě na edukaci dítěte preprimárního věku a při rozboru sledovaných situací.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA5 - Portfolio |
IC12 - Execution of practice in professional organisations (schools, hospitals, professional institutions, etc.) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B1 - Discussion |
C1 - Observation of objects/phenomena/processes |
G1 - Group and cooperative learning |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.) |
F1 - Pedagogical professional practice |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|