Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KPA/66PMA  KPA / 66PMA Hra s předmětem a loutkou Zobrazit předmět Hra s předmětem a loutkou 2023/2024

Informace o předmětu KPA / 66PMA : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KPA / 66PMA Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Hra s předmětem a loutkou Způsob zakončení Zápočet
Způsob zakončení Zápočet
Akreditováno / Kredity Ano, 3 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Seminář 9 [HOD/SEM] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 0 / 0 26 / 26 0 / 0 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní semestr
Vyučovaný semestr Zimní semestr
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna. Studenti se seznámí s předmětným divadlem a hrou s předmětem a materiálem při výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí. V praktické části předmětu budou studenti postupně získávat základní loutkářské řemeslné dovednosti pro hru s materiálem a předmětem. Seznámí se prakticky s možností využití různých předmětů a materiálů při tvořivé hře. Budou se učit komunikaci předmětu s dítětem (divákem). V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, imaginace, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama.

Požadavky na studenta
1. Aktivní účast a vypracování úkolů v průběhu semestru. (0-30 b.)
2. Tvorba alespoň jednoho výtvarného artefaktu v průběhu výuky. (0-20 b.)
3. Účast na vybraném vzdělávacím programu pro děti v DLO a jeho reflexe. (0-20 b.)
4. Písemná analýza zhlédnutého programu dle pedagogem zadaných parametrů. (0-30 b.)

51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno

91-100 b. Student splněním všech úkolů projevuje hluboké porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

81-90 b. Student splněním všech úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

71-80 b. Student splněním úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

61-70 b. Student splněním úkolů projevuje částečné porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

51-60 b. Student splněním úkolů projevuje pouze malé porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.

Obsah
1. Vymezení pojmů předmět, materiál a znakovost předmětu, materiálu. Jevištní metafora.
2. Předmětné divadlo u nás i v zahraničí a jeho vývoj a současné směřování ve vztahu k výchově a vzdělávání dětí.
3. Využívání principů předmětného divadla při výchově a vzdělávání dětí.
4. Zdroje inspirace pro tvořivou práci s dětmi
5. Rozbor písemné reflexe zhlédnuté umělecko-vzdělávací lekce
6. Vytvoření výtvarného artefaktu.
7. Praktická cvičení, hry.
8. Divadelní etudy
9. Tvorba scénografie.
10. Reflexe odehraných etud.
11. Předmětné divadlo a RVP a inkluzivní vzdělávání.
Výše uvedená témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací podle potřeby a domluvy.

Aktivity
Studijní opory
Studijní materiály jsou v kurzu LMS Moodle pod zkratkou předmětu.
Komunikace bude probíhat v MS Teams.
Předmět uznává garant.

Garanti a vyučující
  • Garanti: Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (100%), 
  • Vede seminář: Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (5%),  MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (95%), 
Literatura
  • Základní: VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
  • Základní: DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha : IPS. ISBN 80-7068-069-5.
  • Základní: JIRÁSKOVÁ, M.& JIRÁSEK, P. Loutka a moderna.. Brno: JAMU, 2011. ISBN 80-87027-31-0.
  • Základní: VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • Základní: RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
  • Základní: TOMÁNEK, A. Podoby loutky. Praha: AMU, 2006. ISBN cnb000015578.
  • Rozšiřující: RICHTER, L. Pohádka.. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
  • Rozšiřující: RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2003. ISBN 80-902975-1-X.
  • Rozšiřující: TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
  • Rozšiřující: HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
  • Rozšiřující: MORGANOVÁ, N. SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha, STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
  • Doporučená: MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 978-80-7068-001-8.
  • Doporučená: MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
  • Doporučená: MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
  • Doporučená: PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
  • Doporučená: WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
  • Doporučená: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Kombinovaná forma studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 6
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické) 20
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů) 20
Samostudium 34
Celkem 80

Předpoklady

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
Posluchači se seznámí se současným směřováním předmětného divadla a jeho propojováním s pedagogickým oborem.
Seznámí se s principy, zákonitostmi a technikami (i technologií) výtvarného divadla a s možnostmi využití při vzdělávání, při komunikaci i problémové komunikaci s dětmi.
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
Získají povědomí o možnostech využití různých materiálů a základních dovedností při práci s ním a využití tohoto potenciálu při edukaci.

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.)
IIB18 - Analýza uměleckého díla
IIB25 - Seminární práce / referát

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva)
E3 - Metody inscenační a simulační
E5 - Výuka dramatem
F6 - Exkurze
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS