|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KND / 0IP28
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KND
/
0IP28
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Paediatrics II.
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
20
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
8 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s ošetřovatelskou péčí v pediatrii. Tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii.
Cílem je seznámení studentů se zvláštnostmi chorob v dětském věku. Dále seznámit s nejčastěji se vyskytujícími vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku, standardními diagnostickými procedurami a testy u jednotlivých klinických stavů.
|
Requirements on student
|
Docházka:
80% účast na přednáškách, lze povolit maximálně písemně omluvené absence, vyučující rozhodne o adekvátnosti omluvy.
Zkouška:
Uskuteční se ústním zkoušením. Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu OU. Okruhy otázek vychází z témat přednášek daného semestru.
|
Content
|
Obsah:
Přímá výuka
Témata přednášek:
1.-2. Imunologie - primární imunodefekty, sekundární imunodefekty (epidemiologie, patogeneze, klinický průběh, diagnostika, léčba).
3.-4. Autoimunitní choroby - systémové imunopatologické choroby, vaskulitidy (epidemiologie, patageneze, klinický průběh, diagnostika, léčba).
5.-6. Alergologie - základní mechanismy alergie, vyšetřovací postupy, specifická alergenová imunoterapie, alergická rýma, oční alergie, atopický ekzém (etiologie, patogeneze, klinický obraz, terapie).
7.-8. Alergologie - průduškové astma (etiologie, patogeneze, klinický obraz, terapie), léková alergie, reakce na potraviny, hmyzí alergie, anafylaxe.
9.-10. Hematologie - anémie, choroby bílé krevní řady.
11.-12. Dětská kardiologie - vrozené srdeční vady.
13.-14. Dětská kardiologie - získané srdeční onemocnění, onemocnění myokardu.
15.-16. Dětská kardiologie - poruchy srdečního rytmu.
17.-18. Dětská nefrologie - vyšetřovací metody u chorob ledvin a močových cest. Infekce močových cest. Vezikoureterální reflux.
19.-20. Dětská nefrologie - glomerulopatie.
Další témata student musí nastudovat samostatně.
21. - 23. Dětská hematologie - poruchy hemostázy, krvácivé stavy, trombóza. Muntau, Pediatrie, kap. 10.
24. - 26. Dětská nefrologie - nefrotický syndrom, choroby ledvin s hlavním příznakem hematurie, proteinurie, tubulopatie. Muntau, Pediatrie, kap. 15.1, 15.2.
27. - 29. Dětská nefrologie - vrozené vady uropoetického systému. Muntau, Pediatrie, kap. 15.7
30. - 32. Dětská nefrologie - enuréza a neurogenní močový měchýř. Lebl et al. Klinická pediatrie, kap. 15.9.
33. - 35. Dětská nefrologie - akutní a chornické selhání ledvin. Muntau, Pediatrie, kap. 15.6.
Samostatné úkoly
Popište hemofilii A, B, Von Willebrandův syndrom (definice, epidemiologie, etiologie, klinický průběh, diagnostika, léčba).
Popište koagulopatie z nedostatku vitamínu K, trombocytopenie (definice, patofyziologie, diagnostika, léča).
Popište pět chorob ledvin s hlavním příznakem hematurie.
Popište choroby ledvin s hlavním příznakem proteinurie.
Charakterizujte enurézu a neurogenní močový měchýř.
Popište akutní a chronické selhání ledvin (definice, epidemiologie, etiologie, klinický průběh, komplikace, diagnostika, léčba, prognóza).
Kontakt se studenty bude realizován během přímé výuky, mimo přímou výuku prostřednictvím e-mailové komunikace a konzultací v konzultačních hodinách garanta předmětu (konzultační hodiny garanta předmětu budou zveřejněny v rozvrhu garanta) nebo dle individuální domluvy, dle e-mailové komunikace.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
JANDA, J. et al. Dětská nefrologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. ISBN 8072623788.
-
Basic:
HLADÍK, M. Kapitoly z pediatrické propedeutiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-566-2.
-
Basic:
Lebl, J. a kol. Klinická pediatrie. Praha: Galén, Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
-
Basic:
Muntau, A. Pediatrie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
-
Basic:
STOŽICKÝ, František a Josef SÝKORA. Základy dětského lékařství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
20
|
Total
|
20
|
Part-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Self-tutoring
|
15
|
Preparation for test
|
20
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Total
|
57
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student/ka:
- objasňuje patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin imunologických onemocnění, onemocnění v oblasti alergologie, hematologie, kardiologie a nefrologie v pediatrii, se zaměřením k věkovým zvláštnostem.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC6 - Oral examiantion |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
G2 - Self-study, controlled study |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
|
|
|
|