|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMB / 1KLM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMB
/
1KLM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér - klauzura 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student je vedeni k tomu, prezentovat zvolená zadání a úkoly, a to v čase přípravy a práce na projektech, které vychází z obsahu práce v Ateliéru malby. Od písemného a verbálního formulování výsledku během konzultací tvořivě a přesvědčivě obhajuje způsoby výtvarného a technického řešení. Využívá získaných znalostí a dovedností v oblasti malby a kresby, s přesahy do dalších médií. Dále také využívá poznatků z dějin umění a současného výtvarného provozu, uvědomuje si pozici a kontexty své práce, prokazuje orientací v základní a rozšiřující literatuře, nejčastěji formou rešerší a obrazového materiálu, seminářů a referátů.
Při plnění těchto úkolů student využívá nabytých znalostí a dovedností v oboru a dovede je aplikovat ve ztvárnění své umělecké myšlenky nápaditým a originálním způsobem. Odborné vedení zajišťuje kvalitu řemeslného zpracování úkolů a po obsahové stránce vede studenta k sebereflexi.
Student prezentuje výstavní projekt či jinak veřejně prezentovatelné dílo klauzurní komisi složené z pedagogů napříč specializacemi a studijními programy fakulty.
Výsledné bodové hodnocení je průměrem hodnocení všech členů komise.
Klauzurní zkouška je veřejně přístupná všem studentům a pedagogům OU a odborné veřejnosti.
|
Požadavky na studenta
|
- student musí být schopen vysvětlit a obhájit formou konzultací s pedagogem postup práce, obsahové a formální znaky projektu/řešení, aby nakonec formou veřejné obhajoby, během klauzury samotné, sebevědomě a přesvědčivě uměl představit výsledky řešení daného zadání
- v 1. ročníku lze připustit písemnou a tedy čtenou formu takové obhajoby
- student prezentuje před komisí klauzurní práci, předem definovanou a konzultovanou obsahem i formou vedoucím ateliéru
- účast ve výuce a splnění požadavků předmětu Ateliér malby
|
Obsah
|
- zadání klauzurní práce obsahem i formou ve vazbě na daný ateliér a to Ateliér malby 1,2
- teoretické otázky provozu současného umění a otázky aktuálního uměleckého dění (provoz umění, umělecký trh, pojem moderny a postmoderny, interpretace, prezentace a zprostředkování umění, muzea umění a galerie, úloha státních i soukromých galerií, umění v reflexi sdělovacích prostředků, úloha mezinárodních přehlídek, ceny a ocenění, úloha uměleckých skupin v českém umění)
- tvůrčí psaní a rozvíjení slovesné kompetence
- zkoumání interpretace výtvarného díla jako aktivního tvůrčího procesu, galerijní animace a zprostředkování umění
- výzkum a cvičení tvůrčích aktivit v oblasti vizuálního umění
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. Daniel Balabán, akad. malíř (100%),
-
Cvičící:
prof. Daniel Balabán, akad. malíř (100%),
doc. MgA. František Kowolowski (100%),
MgA. Jiří Kuděla, Ph.D. (100%),
MgA. Václav Rodek, ArtD. (100%),
Ivo Sumec (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
MEŠKO, D., a kol.:. Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
-
Základní:
GROSENICK, U., B. RIEMSCHNEIDER a H. W. HOLZWARTH. Art now: 137 artists at the rise of the new millennium = 138 Ku?nstler zu Beginn des 21. Jahrhunderts = 138 artistes au commencement du 21eme sie?cle. Los Angeles: Taschen, 2013. ISBN 38-228-1444-X.
-
Základní:
GASSETY, O.J. Eseje o umění.. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-076-2.
-
Základní:
AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
-
Základní:
LYOTARD, J.- F. Putování a jiné eseje. Praha: Herrmann & synové, 2001. ISBN 80-238-7472-1.
-
Základní:
BENJAMIN, W. Teoretické pasáže, vybrané spisy.. Praha-OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-456-5.
-
Základní:
Texty a dokumenty.. Praha: AVU, 2011. ISBN 978-80-87108-27-7.
-
Základní:
FOUCAULD, M. Toto nie je fajka.. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-084-3.
-
Základní:
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha, Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Rozšiřující:
GOLDING, J. Cesty k abstraktnímu umění. Brno: Barristel & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
-
Rozšiřující:
FOSTER, HAL. Umění po roce 1900. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Rozšiřující:
WALTHER, I. F. (Ed.). Umění 20. století. Praha, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
-
Rozšiřující:
PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3.
-
Doporučená:
ECO, U. Bludiště seznamů.. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0164-5.
-
Doporučená:
ECO, U. Dějiny krásy. Praha, Argo, 2005. ISBN 80-7203-677-7.
-
Doporučená:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-53-4.
-
Doporučená:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení: IV. Praha: Oikoymenh, 2007. ISBN 978-80-7298-282-0.
-
Doporučená:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení. 2. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 978-80-7298-289-9.
-
Doporučená:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení. 3. Praha: Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-288-2.
-
Doporučená:
ECO, U. Dějiny ošklivosti. Praha, Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-893-0.
-
Doporučená:
ELIADE, M. Mýtus o věčném návratu. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Campbell, J. Mýty. Praha: Pragma, 1998.
-
Doporučená:
CAMPBELL, J. Mýty západu: představy o bozích v dějinách civilizace. Praha: Pragma, 2002. ISBN 80-7205-874-6.
-
Doporučená:
CAMPBELL, J. Orientální mytologie: masky bohů. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2006. ISBN 80-7205-972-6.
-
Doporučená:
CAMPBELL, J. Primitivní mytologie: masky bohů. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2008. ISBN 978-80-7205-220-2.
-
Doporučená:
Campbell, J. Tisíc tváří hrdiny. Praha, 2000.
-
Doporučená:
CAMPBELL, J. Tvořivá mytologie: masky bohů. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2007. ISBN 978-80-7205-113-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
12
|
Příprava na zkoušku
|
12
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Domácí příprava na výuku
|
12
|
Zpracování podkladů na výuku
|
7
|
Studium sekundární literatury
|
6
|
Účast na výuce
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
12
|
Celkem
|
135
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- základní práce s odbornými texty
- prezentovat vlastní tvorbu
|
- orientace v základních pojmech v oblasti výtvarného umění a v dějinách umění |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost klasických i nových technologií a technik v oblasti malby a kresby
- znalost definicí oblasti malby, klíčových autorů a technologických metod
- orientace v základní a rozšiřující literatuře
- znalost strategií a harmonogramu zpracování stanoveného tématu
- znalost historických kontextů k zadanému výtvarnému dílu
- znalost využití poznatků a podnětů prezentovaných na přednáškách
- znalost osvojit si a pochopit dobovou i nadčasovou uměleckou hodnotu vybraných uměleckých děl
- orientace ve srovnávání estetiky jednotlivých děl, která paralelně vznikala v daném období
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost samostatně pracovat na zadaném úkolu v oblasti malby a kresby
- schopnost osvojit si problematiku základních pojmů v malbě i kresbě
- schopnost práce v oblasti malířských technik a přesahů těchto technik do současných médií
- schopnost analyzovat zadané téma pro realizaci v malbě nebo kresbě, vytvořit strategii zpracování, vybrat vhodnou formu/techniku a autorsky zrealizovat
- schopnost rozvoje komunikační, interakční a tvůrčí kompetence
- schopnost samostatného rozvoje nabytých zkušeností v klasických i nových disciplínách malby
- schopnost účelně využívat nabytých zkušeností z dosavadního studia
- schopnost komplexního řešení daného výtvarného problému a jeho verbalizace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IA2 - Klauzurní práce (prezentace práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA5 - Portfolio |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
D9 - Experiment/laborování |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|