|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMB / 1DGM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMB
/
1DGM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Digitální obraz v malbě 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
6 / -
|
7 / 10
|
0 / 1
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cyklus přednášek a cvičení kombinuje teoretickou a praktickou výuku. Student se seznámí se základy počítačového prostředí na různých platformách a zařízeních.
Předmět DGM2 je zaměřen na zdokonalení práce s různými typy bitmapových a vektorových grafických editorů a rozvíjení znalostí digitální technologie zpracování a distribuce dat pro tiskové i netiskové výstupy. Student se seznámí s uživatelským prostředím a základy InDesignu při tvorbě tiskových výstupů.
Student se věnuje úpravě a manipulací digitálního obrazu zjm. v souvislosti s médiem malby v současném uměleckém kontextu. Posluchač získá praktické zkušenosti s předtiskovou přípravou, tiskem a dalšími možnostmi distribuce digitálního obrazu. Cílem je osvojení technologických postupů tvorby a využití digitálního obrazu a aplikace v malbě. Součástí práce je zpracování tiskového výstupu portfolia s důrazem na fotografickou kvalitu reprodukcí.
Problematika počítačového zpracování obrazu s důrazem na využití v umělecké praxi je demonstrována na příkladech z historie od 50. let 20. století do současnosti.
|
Požadavky na studenta
|
- minimálně 70% účast ve výuce
- vypracování semestrálního úkolu podle zadání
- zpracování portfolia v tištěné podobě a jeho prezentace
|
Obsah
|
1.-2. Grafické editory bitmapové a vektorové, prostředí, systémy a hardware
3.-4. Prostředí Adobe Creative Cloud, využitelnost aplikací v umělecké praxi, úkoly prokazující uživatelské dovednosti
5.-6. Úprava fotografií a předtisková příprava (Adobe Photoshop)
7.-8. Základy sazby publikací s důrazem na tvorbu portfolia a katalogu, předtisková příprava práce (Adobe InDesign)
9. Alternativní grafické editory Open source (OS) a jejich aplikace v malbě
10. Digitální koláž a práce ve vrstvách, aplikace v malbě
11.-12. Vektorový obraz - historie, tvorba, současné tendence a příklady
13. Kombinace vektorového a bitmapového obrazu, práce v ACC i OS - aplikace v malbě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FAULKNER, Andrew, CHAVEZ, Conrad. Adobe InDesign CC: oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4857-0.
-
Základní:
FAULKNER, Andrew, CHAVEZ, Conrad. Adobe Photoshop CC: oficiální výukový kurz.. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4741-2.
-
Základní:
PAUL, Christiane. Digital art. Third edition.. London, 2015. ISBN 978-0-500-20423-8.
-
Základní:
Foundations of digital art and design with the Adobe Creative Cloud.
(BURROUGH, Xtine)
-
Základní:
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Základní:
The Fundamentals of Digital Art
(Richard Colson)
-
Základní:
BÜSCHER, Barbara, FLAŠAR, Martin, HORÁKOVÁ, Jana, MACEK, Petr. Umění a nová média. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5639-8.
-
Rozšiřující:
KOČIČKA, Pavel, BLAŽEK, Filip. Praktická typografie. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-385-4.
-
Rozšiřující:
STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
Doporučená:
SUMEC, Ivo. Digitální obraz v dotykových počítačích. Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
-
Doporučená:
SUMEC, Ivo. Digitální obraz v malbě I.. Ostrava, 2014.
-
Doporučená:
SUMEC, Ivo. Digitální obraz v malbě II.. Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
-
Doporučená:
FAULKNER, Andrew a Conrad CHAVEZ. Adobe Photoshop CC: oficiální výukový kurz. Přeložil Tomáš SLAVÍČEK. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4741-2..
-
Doporučená:
NĚMEC, Petr. GIMP 2.8: uživatelská příručka pro začínající grafiky. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3815-1.
-
Doporučená:
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
-
Doporučená:
GERŽOVÁ, Jana (ed.). Maľba v kontextoch, kontexty maľby. Bratislava, 2013. ISBN 9788055607931.
-
Doporučená:
GERŽOVÁ, Jana. Maľba v postmediálnom veku / Painting in the Postmedial Age. Bratislava, 2012. ISBN 9788055608815.
-
Doporučená:
JAROŠ, Richard a Pavla PAUKNEROVÁ, ed. . Nejen kruhy: vizuální přístupy v zobrazování dat a informací.. PraHA: Vysoká škola uměleckoprůmyslová. ISBN 978-80-87989-06-7.
-
Doporučená:
MANOVICH, L. Principy nových médií, in:Teorie vědy, Teorie vědy: časopis pro teorii vědy, techniky a komunikace: téma: nová média. XI, XXIV, 2, 2002, s. 55?76. ISBN 1210-0250.
-
Doporučená:
BAUMAN, Zygmunt. Tekuté časy: život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2740-5.
-
Doporučená:
BENJAMIN, W. Teoretické pasáže, vybrané spisy.. Praha-OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-456-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
5
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
6
|
Semestrální práce
|
8
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
4
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Samostudium
|
6
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- orientovat se v uživatelském prostředí různých grafických editorů
- pracovat v různých operačních systémech
- orientovat se v problematice digitálního umění v rozsahu teoretické výuky
- použít vhodný software pro řešení úkolu
- prezentace vlastní tvorby ve formě portfolia
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost bitmapových a vektorových grafických editorů
- znalost technologických postupů digitalizace dat
- znalost práce v oblasti sazby zjm. v prostředí Adobe InDesign
- orientace v primární a sekundární literatuře a informačních zdrojích
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost používat vhodný grafický software pro vlastní tvorbu
- schopnost orientace v problematice digitálního umění v rozsahu teoretické výuky
- schopnost tvorby digitálního obrazu pro tiskový výstup
- schopnost prezentace vlastní tvorby ve formě portfolia
- schopnost grafického zpracování vícestránkového dokumentu
- schopnost přípravy tiskových dat pro tiskový výstup pro různá zařízení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA5 - Portfolio |
IIC27 - Tvorba uměleckého díla (hudební kompozice, výtvarná a literární / literárně dramatická tvorba) |
Rozbor portfolia studenta |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D4 - Nácvik a vytváření dovedností výtvarných a grafických |
Práce s uměleckým dílem |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|