Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KMB/1DGM1  KMB / 1DGM1 Digitální obraz v malbě 1 Zobrazit předmět Digitální obraz v malbě 1 2023/2024

Informace o předmětu KMB / 1DGM1 : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KMB / 1DGM1 Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Digitální obraz v malbě 1 Způsob zakončení Zápočet
Způsob zakončení Zápočet
Akreditováno / Kredity Ano, 2 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Přednáška 1 [HOD/TYD] Cvičení 1 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 6 / - 7 / - 0 / 0 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní semestr
Vyučovaný semestr Zimní semestr
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ano
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Cyklus přednášek a cvičení kombinuje teoretickou a praktickou výuku. Cílem je zvládnutí základních technologických postupů tvorby a využití digitálního obrazu a jeho aplikace v malbě. Student se seznámí se základy počítačového prostředí na různých platformách a zařízeních.
V předmětu DGM1 se seznámí se základními pojmy, principy tvorby a editace digitálního obrazu, informačními zdroji, historií využití počítačů v umělecké tvorbě a základy digitální technologie zpracování obrazu. Součástí práce je zpracování tiskového výstupu portfolia a katalogu s důrazem na fotografickou kvalitu reprodukcí.
Problematika počítačového zpracování obrazu s důrazem na využití v umělecké praxi je demonstrována na příkladech z historie od 50. let 20. století do současnosti.

Požadavky na studenta
- minimálně 70% účast ve výuce
- vypracování semestrálního úkolu podle zadání
- zpracování portfolia v tištěné podobě


Obsah
1. Vymezení pojmů z oblasti digitálního zpracování obrazu
2. Principy tvorby, zpracování a distribuce bitmapových a vektorových souborů
3.-4. Počítač jako nástroj - historie použití počítačů v umělecké tvorbě se zaměřením na 2D obraz
5. Informační zdroje - přehled webů, archivů a galerií zaměřených na digitální umění
6.-7. Technologický tok zpracování digitálního obrazu a základní postupy při jeho distribuci
8. hardware a software
9. Barevný prostor monitoru, kalibrace, nastavení, výstup tiskových dat s důrazem na fotodokumentaci uměleckého díla a tisk
10.-11. Bitmapový obraz - úpravy, software
12.-13. Tvorba portfolia, katalogu, publikace předtisková příprava a tisk


Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: MgA. Jiří Kuděla, Ph.D. (100%), 
  • Přednášející: MgA. Jiří Kuděla, Ph.D. (100%), 
  • Cvičící: MgA. Jiří Kuděla, Ph.D. (60%),  Ivo Sumec (40%), 
Literatura
  • Základní: FAULKNER, Andrew, CHAVEZ, Conrad. Adobe Photoshop CC: oficiální výukový kurz.. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4741-2.
  • Základní: PAUL, Christiane. Digital art. Third edition.. London, 2015. ISBN 978-0-500-20423-8.
  • Základní: FAULKNER, Andrew a Conrad CHAVEZ. Adobe Photoshop CC: oficiální výukový kurz. Přeložil Tomáš SLAVÍČEK. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4741-2..
  • Základní: Foundations of digital art and design with the Adobe Creative Cloud. (BURROUGH, Xtine)
  • Základní: STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
  • Základní: The Fundamentals of Digital Art (Richard Colson)
  • Rozšiřující: NĚMEC, Petr. GIMP 2.8: uživatelská příručka pro začínající grafiky. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3815-1.
  • Rozšiřující: BÜSCHER, Barbara, FLAŠAR, Martin, HORÁKOVÁ, Jana, MACEK, Petr. Umění a nová média. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5639-8.
  • Doporučená: FAULKNER, Andrew, CHAVEZ, Conrad. Adobe InDesign CC: oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4857-0.
  • Doporučená: SUMEC, Ivo. Digitální obraz v dotykových počítačích. Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
  • Doporučená: SUMEC, Ivo. Digitální obraz v malbě I.. Ostrava, 2014.
  • Doporučená: SUMEC, Ivo. Digitální obraz v malbě II.. Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
  • Doporučená: MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
  • Doporučená: GERŽOVÁ, Jana (ed.). Maľba v kontextoch, kontexty maľby. Bratislava, 2013. ISBN 9788055607931.
  • Doporučená: MANOVICH, L. Principy nových médií, in:Teorie vědy, Teorie vědy: časopis pro teorii vědy, techniky a komunikace: téma: nová média. XI, XXIV, 2, 2002, s. 55?76. ISBN 1210-0250.
  • Doporučená: BAUMAN, Zygmunt. Tekuté časy: život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2740-5.
  • Doporučená: BENJAMIN, W. Teoretické pasáže, vybrané spisy.. Praha-OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-456-5.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 26
Studium odborného textu v českém jazyce 5
Studium odborného textu v cizím jazyce 6
Semestrální práce 8
Prezentace (prací, projektů aj.) 1
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické) 2
Samostudium 6
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory 4
Celkem 58

Předpoklady

Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen:
- znát základní pojmy v oblasti výtvarného umění a v dějinách umění
- vyjadřování kresbou, studijní kresba, prezentace vlastního ideového záměru kresbou, malbou
- práce s PC, textovými editory, bitmapovým software

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
- znalost základů práce s bitmapovými a vektorovými grafickými editory
- znalost základních pojmů oboru
- znalost principů tvorby a editace bitmapových a vektorových dat
- znalost historie využití počítačů v umělecké praxi
- orientace v relevantních informačních zdrojích, především v AJ
- znalost pracovního postupu při kalibraci monitoru
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
- schopnost orientovat se v uživatelském prostředí různých grafických editorů
- schopnost pracovat v různých operačních systémech
- schopnost orientace v problematice digitálního umění v rozsahu teoretické výuky
- schopnost použít vhodný software pro řešení úkolu
- schopnost prezentace vlastní tvorby ve formě portfolia
- schopnost připravit portfolio vlastních prací v odpovídající kvalitě v tiskových datech pro tisk

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová)
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.)
IIA5 - Portfolio
IIC27 - Tvorba uměleckého díla (hudební kompozice, výtvarná a literární / literárně dramatická tvorba)
Rozbor portfolia studenta
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory)
Zápočet

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
A1 - Přednáška
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů
D4 - Nácvik a vytváření dovedností výtvarných a grafických
Práce s uměleckým dílem
Výuka podporovaná počítačem
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS