|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KMB / 1AMA5
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KMB
/
1AMA5
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Painting Studio I. 5
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
10
Cred.
|
Type of completion
|
Practical
|
Type of completion
|
Practical
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Tutorial
6
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
9 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
KMB/PAIN6
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The course focuses on the preparation of the implementation phase of the bachelor's thesis. The student can execute linear and spatial constructions of a human figure according to a living life-size model. He/she can work and perceive proportions, volume and spatial relationships and compositional principles. He/she can critically view and apply knowledge in the field of depicting and non-depicting paintings using traditional and non-traditional painting techniques. The student explores possibilities of painting expression following his/her personal artistic feeling. After consulting with the head of the thesis, he/she analyzes the topic and, using the ability and skills, proposes the final form (scope, format, technique used) of the bachelor's thesis in the painting media. The student can defend his/her Bachelor thesis in progress in a critical discussion. Part of the teaching is a detailed analysis of the method of installation of the work of art on current examples of independent and group exhibitions in the Czech Republic and abroad.
|
Requirements on student
|
- minimálně 70% účast ve výuce
- prezentace pracovní fáze bakalářské práce obsahující návrhy (fotografie, kresby, texty, archivní materiál atd.)
- ukázka praktické práce
- hotová osnova teoretické obhajoby
|
Content
|
1.-13.
- individuální teoretická výuka formou konzultace
- práce v ateliéru
- instalace uměleckého díla na aktuálních příkladech samostatných a skupinových výstav v ČR i zahraničí
- aktualizace portfolia v tištěné a digitální podobě - webová prezentace
- diskuze mezi vyučujícími a studenty zaměřená na schopnost kritické reflexe tvorby a aktuálních kontextů probíhajících výstav v ČR a Evropě
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
prof. Daniel Balabán, akad. malíř (100%),
-
Lecturer:
prof. Daniel Balabán, akad. malíř (100%),
dr. hab. MgA. Václav Rodek, ArtD. (100%),
-
Tutorial lecturer:
prof. Daniel Balabán, akad. malíř (70%),
dr. hab. MgA. Václav Rodek, ArtD. (15%),
Ivo Sumec (15%),
|
Literature
|
-
Basic:
LUCIE-SMITH, Edward. Artoday: současné světové umění. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Basic:
Pospiszyl, T. (eds.). Před obrazem, antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha : OSVU, 1998. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
Basic:
GABLIK, S. Selhala moderna?. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Basic:
Berger, John. Způsoby vidění. Praha, Labyrint, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Basic:
BELL, J. Zrcadlo světa: nové dějiny umění. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0280-2.
-
Extending:
MEŠKO, D., a kol.:. Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
-
Extending:
GROSENICK, U., B. RIEMSCHNEIDER a H. W. HOLZWARTH. Art now: 137 artists at the rise of the new millennium = 138 Ku?nstler zu Beginn des 21. Jahrhunderts = 138 artistes au commencement du 21eme sie?cle. Los Angeles: Taschen, 2013. ISBN 38-228-1444-X.
-
Extending:
GASSETY, O.J. Eseje o umění.. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-076-2.
-
Extending:
AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
-
Extending:
LYOTARD, J.- F. Putování a jiné eseje. Praha: Herrmann & synové, 2001. ISBN 80-238-7472-1.
-
Extending:
BENJAMIN, W. Teoretické pasáže, vybrané spisy.. Praha-OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-456-5.
-
Extending:
FOUCAULD, M. Toto nie je fajka.. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-084-3.
-
Extending:
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha, Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Recommended:
BAUDRILLARD, J. Amerika.. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-97-7.
-
Recommended:
ECO, U. Bludiště seznamů.. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0164-5.
-
Recommended:
GOLDING, J. Cesty k abstraktnímu umění. Brno: Barristel & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
-
Recommended:
ECO, U. Dějiny krásy. Praha, Argo, 2005. ISBN 80-7203-677-7.
-
Recommended:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-53-4.
-
Recommended:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení: IV. Praha: Oikoymenh, 2007. ISBN 978-80-7298-282-0.
-
Recommended:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení. 2. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 978-80-7298-289-9.
-
Recommended:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení. 3. Praha: Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-288-2.
-
Recommended:
ECO, U. Dějiny ošklivosti. Praha, Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-893-0.
-
Recommended:
BEY, H. Dočasná autonomní zóna.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-1-2.
-
Recommended:
RANCIERE, J. Estetyka i polityka.. Krakow: Korporacja HA! ART, 2007. ISBN 978-83-89911-89-6.
-
Recommended:
LIESSMANN, K.P. Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
-
Recommended:
OSBORNE, P. From an Aestetic Point of View. Philosophy, Art and the Senses.. Serpent´s Tail, 2000. ISBN 9781852426682.
-
Recommended:
FLUSSER, V. Jazyk a skutečnost. Praha: Triáda, 2005. ISBN 80-86138-54-2.
-
Recommended:
GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů.. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Recommended:
ELIADE, M. Mýtus o věčném návratu. Praha, 1993.
-
Recommended:
ELIADE, M. Mýtus o věčném návratu.. Praha-OIKOYMENH, 1993. ISBN 80-85241-51-X.
-
Recommended:
Campbell, J. Mýty. Praha: Pragma, 1998.
-
Recommended:
CAMPBELL, J. Mýty západu: představy o bozích v dějinách civilizace. Praha: Pragma, 2002. ISBN 80-7205-874-6.
-
Recommended:
CAMPBELL, J. Orientální mytologie: masky bohů. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2006. ISBN 80-7205-972-6.
-
Recommended:
CAMPBELL, J. Primitivní mytologie: masky bohů. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2008. ISBN 978-80-7205-220-2.
-
Recommended:
POSPISZYL, T. Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha, 1998. ISBN 80-238-1296-6.
-
Recommended:
Campbell, J. Tisíc tváří hrdiny. Praha, 2000.
-
Recommended:
CAMPBELL, J. Tvořivá mytologie: masky bohů. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2007. ISBN 978-80-7205-113-7.
-
Recommended:
CHALUPECKÝ, J. Úděl umělce: duchampovské meditace. Praha: Torst, 1998. ISBN 80-7215-050-2.
-
Recommended:
FOSTER, HAL. Umění po roce 1900. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Recommended:
BENJAMIN, W. Umění ve věku mechanické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj, str. 18 - 34.. Praha: Odeon, 1979. ISBN cnb000126254.
-
Recommended:
WALTHER, I. F. (Ed.). Umění 20. století. Praha, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
-
Recommended:
PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
104
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
13
|
Defence (of works, projects, etc.)
|
2
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
20
|
Preparation for a credit test
|
10
|
Self-tutoring
|
30
|
Semestral work
|
20
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Total
|
216
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- pracovat s tradičními a netradičními malířskými prostředky s důrazem na zapojení příběhu do malby
- vytvořit site specific instalaci vlastní tvorby
- organizovat přípravu a realizaci autorské výstavy
- zhotovit fotografickou dokumentaci vlastní tvorby |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- orientace ve formulaci teoretických východisek své tvorby
- znalost práce s odbornou literaturou a s vyhledáváním zdrojů vč. cizojazyčných materiálů (AJ)
- znalost kontextu současného umění s uplatněním kritického pohledu na vlastní tvorbu |
Skills - skills resulting from the course: |
- schopnost definovat malířský projev v souladu s jeho osobním výtvarným názorem
- schopnost vlastní tvůrčí proces verbalizovat
- schopnost individuální práce s tradičními a netradičními malířskými prostředky
- schopnost prezentace vlastní tvorby ve formě portfolia (tištěné, digitální)
- schopnost definovat praktickou bakalářskou práci s osnovou teoretické obhajoby, která bude obsahovat přílohy dokumentující celý tvůrčí postup |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of inventive work (musical, visual, literary) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Satisfactory completion of course, no grade |
Student´s portfolio analysis |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Verbal evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Computer-based tutoring |
Experiment |
Individual tutoring |
Projects tutoring |
A1 - Lecture |
A2 - Expert report |
B1 - Discussion |
D4 - Practice and creation of graphical and fine-art skills |
|
|
|
|