|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / MZNEG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
MZNEG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metody zprac. neurčitosti v geografii
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Metody zpracování neurčitosti v geografii
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Klasifikace neurčitostí při řešení problému s důrazem na neurčitosti v sociálně geografických problémech, omezenost klasických matematických úloh při řešení problémů s neurčitostí. Zavedení pojmu fuzzy množina, základní operace s fuzzy množinami. Modelování vybraných typů neurčitostí s využitím fuzzy množin, příklady. Využití základních nástrojů pro práci s fuzzy množinami, vybrané aplikace principu neurčitosti pro řešení rozhodovacích a klasifikačních úloh s neurčitostí. Příklady z oblasti sociální a fyzické geografie.
|
Požadavky na studenta
|
Předložení projektu na předem zvolené téma týkajícího se aplikace presentovaných metod (20%), ústní přezkoušení (30%), písemný test (50%).
Hodnocení probíhá v souladu s ustanoveními článku 31 až 33 Studijního a zkušebního řádu OU.
|
Obsah
|
1. Klasifikace neurčitostí při řešení problému s důrazem na neurčitosti v sociálně geografických problémech, omezenost klasických matematických úloh při řešení problémů s neurčitostí. 2. Zavedení pojmu fuzzy množina, základní operace s fuzzy množinami. Modelování vybraných typů neurčitostí s využitím fuzzy množin, příklady. Využití základních nástrojů pro práci s fuzzy množinami, 3. Zavedení jazykových proměnných s využitím fuzzy množin, 4. Zavedení principu rozšíření, presentace základních úloh využívajících tento princip. 5. Vybrané aplikace principu rozšíření pro řešení rozhodovacích a klasifikačních úloh s neurčitostí. 6. Příklady z oblasti sociální a fyzické geografie. 7. Fuzzy pravidla IF-THEN, jejich struktura, pojem jazykového popisu, odvození závěru na základě jazykového popisu a změřených hodnot. 8. Použití pravidel IF-THEN při rozhodování a klasifikaci. Obecné postupy a návody. 9. Klasifikace terénních elementů, ukázka klasifikačních fuzzy IF-THEN pravidel, jejich použití při řešení geografické klasifikační úlohy. 10. Fuzzy transformace a její použití pro reprezentaci dat a odstranění šumu v datech. 11. Fuzzy rozklad oboru dat. Modelování závislostí v datech, praktické ukázky. 12. Vyhlazení dat a odstranění šumu, praktické ukázky na různých typech dat. Fuzzy model růstu sedimentů v pravěkém moři, model pohybu hladiny pravěkého moře.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
14
|
Příprava na zápočet
|
5
|
Samostudium
|
14
|
Semestrální práce
|
18
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
osvojuje znalosti o druzích neurčitostí a jejich modelování, osvojuje základní pojmy fuzzy matematiky zná základní operace a konstrukce ve fuzzy matematice, reprezentace jazykových proměnných zavádí pojmy principu rozšíření, aplikace principu rozšíření osvojuje pojmy IF-THEN pravidla, jejich struktura, práce s IF-THEN pravidly a jazykovým popisem, prezentace základních odvozovacích mechanizmů zavádí pojmy fuzzy transformace, použití fuzzy transformace v různých úlohách, praktické ukázky
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|