|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
SPG / WUPAS
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
SPG
/
WUPAS
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Structure Learning and Autism
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
6
[Hours/Semester]
Tutorial
20
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 22
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem vzdělávacího programu je představit studentům rozsáhlou škálu poruch autistickéch spektra a metody strukturovaného učení, které jsou nedílnou součástí edukace osob s autismem. Studenti získají dovednosti připravovat strukturované úkoly pro žáky s autismem a schopnosti dále je aplikovat ve výchovně vzdělávacím procesu jedinců s autismem v kombinaci se zrakovým postižením. Výuka je rovněž zaměřena na komparaci funkce asistenta pedagoga a osobního asistenta v oblasti mimoškolních aktivit osob s autismem. Vzdělávací program se věnuje problematice poradenského systému, možnostem a formám vzdělávání osob s autismem, aktuální legislativě. Vzdělávací program je zaměřen nejen na aktuální teoretické, ale i na praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy osob s autismem. Nedílnou součástí je tvorba individuálního vzdělávacího plánu dle současné legislativy a tvorba modelových hodin. Vzdělávací program věnuje pozornost kombinaci zrakového postižení s autismem a podmínkám souvisejícím s integrací. Obsahem vzdělávacího programu jsou nové poznatky z oblasti diagnostiky autismu a jejich přínos při sestavování individuálních intervencí.
|
Requirements on student
|
Student vypracuje přípravu na vyučovací hodinu s kompozicí strukturovaných úloh.
Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Content
|
Seznámení se základní problematikou poruch autistického spektra a jejich vliv na vývoj osobnosti dítěte. Kombinované postižení, poruchy autistického spektra, zrakové postižení, mentální retardace. Strukturované učení jako základ výchovných a vzdělávacích metod, vliv na předškolní vzdělávání. Metodika strukturovaného učení ve výuce trivia podle osnov základní školy praktické. Možnosti strukturovaných úkolů v předmětech VV, HV, TV, PV. Aplikace strukturovaného učení v mimoškolních činnostech, formy terapií. Legislativní podmínky edukace žáka s kombinovaným postižením, poradenský systém. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Praktický nácvik výuky Braillova písma, výroba strukturovaných úkolů pro žáky s těžkým zrakovým postižením a autismem. Seznámení s výukou práce na počítači s hlasovým výstupem a práce s Braillským řádkem. Komparace funkce asistenta pedagoga a osobního asistenta. Příprava na vyučování a sestavování modelových hodin. TEACCH program jako forma celoživotní podpory osob s autismem.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
GILLBERG, E., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
-
Basic:
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
-
Basic:
VERMEULEN, P. Autistické myšlení. Praha, 2006. ISBN 80-247-1600-3.
-
Basic:
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
-
Basic:
on-line katalogy knihoven.
-
Basic:
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Basic:
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
-
Basic:
SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha, 1999. ISBN 80-7178-202-5.
-
Basic:
BARTOŃOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno, 2007. ISBN 987-80-7315-161-4.
-
Basic:
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha, 2007. ISBN 978-807320-099-2.
-
Basic:
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-866633-37-3.
-
Basic:
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
-
Basic:
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
-
Basic:
VILÁŠKOVÁ, D. Strukturované učení pro žáky s autismem. Praha, 2006. ISBN cnb000537141.
-
Basic:
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Tvorba individálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra. Praha, 2006. ISBN 80-86856-17-8.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
6
|
Self-tutoring
|
20
|
Unaided e-learning tasks completion
|
10
|
Preparation for a credit test
|
15
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Secondary literature studying
|
14
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student bude schopen orientovat se v charakteristice jedinců s poruchami autistického spektra a jejich edukaci. Získá dovednosti využívat strukturované učení ve výchovně vzdělávacím prosesu jedinců s autismem a schopnosti sestavovat strukturované úkoly ve výuce trivia.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Written examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Briefing |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Kinetic and practical skills training |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|