Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course SPG/WUPAS  SPG / WUPAS Structure Learning and Autism Show course Structure Learning and Autism 2023/2024

Course info SPG / WUPAS : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation SPG / WUPAS Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Structure Learning and Autism Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 6 [Hours/Semester] Tutorial 20 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 0 / 22 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter + Summer
Semester taught Winter + Summer
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem vzdělávacího programu je představit studentům rozsáhlou škálu poruch autistickéch spektra a metody strukturovaného učení, které jsou nedílnou součástí edukace osob s autismem. Studenti získají dovednosti připravovat strukturované úkoly pro žáky s autismem a schopnosti dále je aplikovat ve výchovně vzdělávacím procesu jedinců s autismem v kombinaci se zrakovým postižením. Výuka je rovněž zaměřena na komparaci funkce asistenta pedagoga a osobního asistenta v oblasti mimoškolních aktivit osob s autismem. Vzdělávací program se věnuje problematice poradenského systému, možnostem a formám vzdělávání osob s autismem, aktuální legislativě. Vzdělávací program je zaměřen nejen na aktuální teoretické, ale i na praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy osob s autismem. Nedílnou součástí je tvorba individuálního vzdělávacího plánu dle současné legislativy a tvorba modelových hodin. Vzdělávací program věnuje pozornost kombinaci zrakového postižení s autismem a podmínkám souvisejícím s integrací. Obsahem vzdělávacího programu jsou nové poznatky z oblasti diagnostiky autismu a jejich přínos při sestavování individuálních intervencí.















Requirements on student
Student vypracuje přípravu na vyučovací hodinu s kompozicí strukturovaných úloh.

Studenti jsou hodnoceni následovně:
51 - 100 b započteno
0 - 50 b nezapočteno





Content
Seznámení se základní problematikou poruch autistického spektra a jejich vliv na vývoj osobnosti dítěte.
Kombinované postižení, poruchy autistického spektra, zrakové postižení, mentální retardace.
Strukturované učení jako základ výchovných a vzdělávacích metod, vliv na předškolní vzdělávání.
Metodika strukturovaného učení ve výuce trivia podle osnov základní školy praktické.
Možnosti strukturovaných úkolů v předmětech VV, HV, TV, PV.
Aplikace strukturovaného učení v mimoškolních činnostech, formy terapií.
Legislativní podmínky edukace žáka s kombinovaným postižením, poradenský systém.
Tvorba individuálního vzdělávacího plánu.
Praktický nácvik výuky Braillova písma, výroba strukturovaných úkolů pro žáky s těžkým zrakovým postižením a autismem.
Seznámení s výukou práce na počítači s hlasovým výstupem a práce s Braillským řádkem.
Komparace funkce asistenta pedagoga a osobního asistenta.
Příprava na vyučování a sestavování modelových hodin.
TEACCH program jako forma celoživotní podpory osob s autismem.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%),  doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%),  Mgr. Dagmar Vilášková (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Dagmar Vilášková (100%), 
Literature
  • Basic: GILLBERG, E., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
  • Basic: SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
  • Basic: VERMEULEN, P. Autistické myšlení. Praha, 2006. ISBN 80-247-1600-3.
  • Basic: ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • Basic: on-line katalogy knihoven.
  • Basic: ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • Basic: THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
  • Basic: SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha, 1999. ISBN 80-7178-202-5.
  • Basic: BARTOŃOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno, 2007. ISBN 987-80-7315-161-4.
  • Basic: VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha, 2007. ISBN 978-807320-099-2.
  • Basic: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-866633-37-3.
  • Basic: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
  • Basic: ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • Basic: VILÁŠKOVÁ, D. Strukturované učení pro žáky s autismem. Praha, 2006. ISBN cnb000537141.
  • Basic: ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Tvorba individálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra. Praha, 2006. ISBN 80-86856-17-8.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 6
Self-tutoring 20
Unaided e-learning tasks completion 10
Preparation for a credit test 15
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Secondary literature studying 14
Scientific text studying in the Czech language 20
Total 90

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student bude schopen orientovat se v charakteristice jedinců s poruchami autistického spektra a jejich edukaci. Získá dovednosti využívat strukturované učení ve výchovně vzdělávacím prosesu jedinců s autismem a schopnosti sestavovat strukturované úkoly ve výuce trivia.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Written examination

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Briefing
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Kinetic and practical skills training
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS