|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / BDRVY
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
BDRVY
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Drama Education for Teachers
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět umožňuje studentům: - získat praktickou zkušenost s dramatickou výchovou jako systémem sociálně uměleckého učení, s její strukturou, principy, cíli a obsahem, - seznámit se s divadelním jazykem jako základem metod dramatické výchovy, - seznámit se se základní metodou - dramatickou hrou a hrou v roli, - ujasnit si možnosti dramatické výchovy na základní škole a střední škole, její místo ve školním vzdělávacím programu, - získat základní dovednosti v plánování jednoduché dramatické hry - studenti si prakticky vyzkouší vytvořit strukturu výukového programu s využitím metod dramatické výchovy
|
Requirements on student
|
1. Aktivní účast ve výuce 80% : za docházku a aktivní práci ve výuce 40 bodů 2. Vypracování návrhu dramatické hry (práce ve skupinách) jako metody výuky ve vybraném učivu a jeho aplikace ve skupině studentů. Práci po opravě na základě reflexe odevzdat na Portál OSU - Seminární práce: 60 bodů Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni: bodů započteno 51 - 100 bodů 50 - 0 bodů nezapočteno
|
Content
|
1. Principy dramatické výchovy a její vztah k divadelnímu a dramatickému umění - divadelnost a dramatičnost. Vztah dramatické výchovy k dalším oborům. 2. Dramatická hra jako jádro dramatické výchovy a aktivizující metoda výuky. Charakteristika dramatické hry. Situace a dramatická situace jako základní stavební kámen dramatické hry. Zapojení kognitivní, emotivní i konativní složky žákovy osobnosti. 3. Vhodné náměty a látka pro dramatickou hru v kontextu očekávaných výstupů jednotlivých vzdělávacích oblastí a klíčových kompetencí. 4. Dramatická hra a její uplatnění v integrované tematické výuce a projektovém vyučování. Projekty založené na dramatu. 5. Potenciál osobnostního a sociálního rozvoje dramatické hry v kontextu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. 6. Dramatická výchova a esteticko umělecký rozvoj žáka 7. Další možnosti využití dramatické výchovy. Využití dramatické hry při vytváření bezpečného klimatu třídy nebo skupiny v zájmové činnosti a předcházení (řešení) nespolupracujícího chování, popř. při primární prevenci (vybrané příklady). 8. Plánování dramatické hry ve výuce. 9. - 13. Prezentace a reflexe dramatické hry.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
Basic:
CISOVSKÁ, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
-
Basic:
Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472.
-
Basic:
CISOVSKÁ, H. Hraní rolí jako metoda aktivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011.
-
Basic:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Basic:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Basic:
MACHKOVÁ, E. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: AMU, 2018. ISBN 978-80-7331-487-3.
-
Basic:
CISOVSKÁ,H., GALETKOVÁ,H., KÁŇOVÁ,Ž, KARAFFA,J. Rozvoj klíčových ompetencí dramatikcou výchovou a jejich evaluace. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Basic:
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
-
Extending:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-239-2575-X.
-
Extending:
RICHTER, L. Literatura, divadlo a my. Praha : ÚKVČ, 1985. ISBN cnb000031831.
-
Extending:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd.. Praha: STD; NIPOS, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
-
Extending:
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
-
Extending:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Recommended:
MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3.
-
Recommended:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Recommended:
LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha : SPN, 1976. ISBN cnb000135860.
-
Recommended:
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Recommended:
KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Field trip
|
4
|
Being present in classes
|
6
|
Semestral work
|
20
|
Preparation for a credit test
|
15
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
3
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
20
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Self-tutoring
|
20
|
Total
|
113
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student: - se orientuje (charakterizuje je) v cílech, obsahu, principech a metodách dramatické výchovy, - popíše a hodnotí vlastní proces učení v seminářích v osobnostní, sociální a esteticko umělecké oblasti, - popíše možnosti dramatické výchovy při rozvoji klíčových kompetencí a očekávaných výstupů ve vybraných vzdělávacích oblastech, - rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci), - naplánuje jednoduchou dramatickou hru, - pojmenuje složky divadelního jazyka na základě shlédnutého představení.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Briefing |
Demonstration |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Group and co-operative tutoring |
Language/communication skills training |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Presentation (static projection) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|