|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 33OD
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
33OD
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Basics of General Didactics with Placeme
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Basics of General Didactics with Placement
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
lecture
3
[Hours/Semester]
practical class
23
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KPD/3ZOD
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
KPD/3ZPD1
|
Meet all prerequisites before registering
|
NO
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi souvisejícími s procesem výuky na základní škole. Základní orientace ve vybraných obecně-didaktických tématech má pomoci studentovi připravit se na souvislou asistentskou praxi. Obsah předmětu je zaměřen na předpokládané činnosti absolventa bakalářského studia ve výuce. Student by měl také získat základní představu o cílech a metodách pedagogické diagnostiky rozvoje žáka.
|
Requirements on student
|
- Student písemně zpracuje a k zápočtu předloží analýzy 2 monografií s didaktickou tematikou: 30 bodů. - Znalosti budou ověřeny písemnou prací (úspěšnost 70 %): 0-70 bodů.
Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:
100 - 51 bodů započteno 0 - 50 bodů nezapočteno
|
Content
|
1. Didaktika jako věda o výuce. 2. Interakce a komunikace ve výuce. 3. Cíle výuky - typologie, formulace, využití. 4. Učební úlohy - typologie, kognitivní náročnost. 5. Vyučovací metody - základní charakteristiky, dělení podle J. Maňáka a I. J. Lernera. 6. Organizační formy a materiálně - didaktické prostředky. 7. Příprava učitele na výuku, didaktická analýza učiva.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-681-0.
-
Basic:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Basic:
KURELOVÁ, M. a kol. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
-
Basic:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Basic:
MALACH, J. Základy didaktiky (Studijní opora pro distanční vzdělávání). Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Recommended:
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999. ISBN 978-80-89132-91-1.
-
Recommended:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
3
|
Self-tutoring
|
23
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Semestral work
|
20
|
Total
|
71
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- znalost základních didaktických kategorií a jejich klasifikace, - dovednost formulovat cíl výuky (v kognitivní, psychomotorické a afektivní doméně), - dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorovaných vyučovacích hodinách, - dovednost posoudit pozorované hodiny z hlediska didaktických teorií, - kompetence diagnostická a sociálně-komunikativní. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Written examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Presentation (static projection) |
|
|
|
|