Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/33OD  KPD / 33OD Basics of General Didactics with Placeme Show course Basics of General Didactics with Placeme 2023/2024

Course info KPD / 33OD : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / 33OD Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Basics of General Didactics with Placeme Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title Basics of General Didactics with Placement
Accredited / Credits Yes, 2 Cred. Type of completion -
Type of completion -
Time requirements lecture 3 [Hours/Semester] practical class 23 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course KPD/3ZOD 
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses KPD/3ZPD1
Meet all prerequisites before registering NO
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi souvisejícími s procesem výuky na základní škole. Základní orientace ve vybraných obecně-didaktických tématech má pomoci studentovi připravit se na souvislou asistentskou praxi. Obsah předmětu je zaměřen na předpokládané činnosti absolventa bakalářského studia ve výuce. Student by měl také získat základní představu o cílech a metodách pedagogické diagnostiky rozvoje žáka.

Requirements on student
- Student písemně zpracuje a k zápočtu předloží analýzy 2 monografií s didaktickou tematikou: 30 bodů.
- Znalosti budou ověřeny písemnou prací (úspěšnost 70 %): 0-70 bodů.

Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:

100 - 51 bodů započteno
0 - 50 bodů nezapočteno


Content
1. Didaktika jako věda o výuce.
2. Interakce a komunikace ve výuce.
3. Cíle výuky - typologie, formulace, využití.
4. Učební úlohy - typologie, kognitivní náročnost.
5. Vyučovací metody - základní charakteristiky, dělení podle J. Maňáka a I. J. Lernera.
6. Organizační formy a materiálně - didaktické prostředky.
7. Příprava učitele na výuku, didaktická analýza učiva.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-681-0.
  • Basic: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Basic: KURELOVÁ, M. a kol. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
  • Basic: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Basic: MALACH, J. Základy didaktiky (Studijní opora pro distanční vzdělávání). Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
  • Recommended: GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999. ISBN 978-80-89132-91-1.
  • Recommended: PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 3
Self-tutoring 23
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Scientific text studying in the Czech language 20
Semestral work 20
Total 71

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- znalost základních didaktických kategorií a jejich klasifikace,
- dovednost formulovat cíl výuky (v kognitivní, psychomotorické a afektivní doméně),
- dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorovaných vyučovacích hodinách,
- dovednost posoudit pozorované hodiny z hlediska didaktických teorií,
- kompetence diagnostická a sociálně-komunikativní.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Written examination

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Presentation (static projection)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS