|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 1ZAUC
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
1ZAUC
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Starting Teacher
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
2 / 10
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět navazuje na výuku obecné didaktiky. Je zaměřen na novou roli, kterou absolvent nástupem do zaměstnání získává. Student získává příležitost připravit se na situace, které v prvních letech praxe velmi často vedou k profesnímu nárazu, a takto se připravit na realitu zaměstnání. Seznámí se také s povinnostmi třídního učitele a s administrativou, kterou učitel vykonává.
|
Requirements on student
|
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) - Student se aktivně zapojuje do diskusí, prezentuje vlastní názor či zkušenost, reaguje na dotazy kladené vyučujícím nebo ostatními studenty. Zapojuje se také do ostatních aktivit (nácvik vzorových situací, simulace, hry apod.).
IC17 - Sebereflexe ústní - Student v průběhu seminářů propojuje nové informace se svou dosavadní zkušeností s pedagogickou praxí a reflektuje sám sebe v pedagogických situacích.
IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník - Na základě témat, kterým se věnují jednotlivé semináře, student průběžně zpracovává sebereflexe na základě vlastní zkušenosti ať z pozice žáka, resp. studenta, či učitele.
IIB16 - Esej / úvaha / polemika - Student napíše úvahu, v níž analyzuje své silné a slabé stránky, které pro něj budou v budoucí učitelské praxi důležité, a navrhne, jak bude dále pracovat na svém profesně-osobnostním rozvoji.
|
Content
|
1. Didaktická analýza učiva.
Význam didaktické analýzy učiva pro přípravu učitele na vyučovací jednotku. Struktura didaktické analýzy učiva. Práce s učebnicí, využívání metodické příručky. Formulace učebních úloh, motivační potenciál učebních úloh.
2. Příprava a realizace výuky.
Výhody písemné přípravy pro učitele a její struktura, formální a obsahová stránka přípravy na vyučování. Formulace cílů vyučovací jednotky, jejich význam pro volbu vyučovacích metod, organizačních forem a materiálně-didaktických prostředků, další faktory podílející se na výsledné podobě výuky a jejich zohlednění v přípravě učitele.
3. Autorita učitele a kázeň ve výuce.
Autorita jako předpoklad úspěšné práce učitele, typy autority. Žáci se specifickými poruchami chování. Nekázeň ve vyučování. Příčiny vzniku nekázně. Postup učitele při projevech nekázně. Prevence nekázně.
4. Konfrontační situace mezi učitelem a žákem.
Postupy řešení konfrontačních situací mezi učitelem a žákem ve výuce a mimo ni. Modelové situace.
5. Motivace a aktivizace žáků ve výuce.
Aktivizace žáků během vyučování, motivace vstupní a průběžná, incentivy. Práce s chybou. Pochvala a motivace. Osobnost učitele a jeho vystupování jako motivační činitel.
6. Práce s neprospívajícími žáky.
Biologické, psychologické a sociální příčiny neprospěchu. Možnosti práce s neprospívajícími žáky.
7. Vytváření a rozvíjení vztahů s rodiči.
Předpoklady pro vytvoření a rozvíjení vztahů mezi učitelem a rodiči na základě vzájemného respektu a spolupráce. Efektivní komunikace s rodiči. Vedení třídních schůzek. Vedení konzultací.
8. Řešení problematických situací s rodiči.
Role učitele ve vedení diskuse s rodiči. Komunikace s rodiči neprospívajících žáků. Postupy řešení konfrontačních situací.
9. Hodnocení žáků.
Postupy pro hodnocení žáků. Hodnocení jako motivace a zpětná vazba, objektivita hodnocení. Hodnotící činnosti při vyučování. Kritéria hodnocení a normativní hodnocení. Sumativní a formativní hodnocení. Formulace slovního hodnocení. Objektivita v hodnocení.
10. Učitel jako diagnostik.
Diagnostická činnost učitele. Diagnostické nástroje a jejich využití v praxi. Práce s nálezy a zjištěními. Prognostika jako součást diagnostické činnosti učitele.
11. Povinnosti a činnosti třídního učitele.
Funkce třídního učitele. Učitel jako manažer, úředník, vzor, vychovatel, psycholog, náhradní rodič, přítel a poradce. Administrativní činnost v práci učitele.
12. Sebereflexe v práci učitele.
Potřebné dovednosti k realizaci kvalitní sebereflexe. Podněty pro sebereflexi. Metody a techniky sebereflexe. Vliv výsledků sebehodnocení na další plánování výuky. Organizace času v práci učitele.
13. Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Plánování dalšího vzdělávání v návaznosti na sebereflexi. Typy kurzů a jejich poskytovatelé. Možnosti vyhledávání nabídek kurzů. Financování. Využití nových dovedností a znalostí ve výuce.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
-
Basic:
HRABAL, V. & PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-87063-34-7.
-
Basic:
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 978-80-7254-474-5.
-
Basic:
SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-901662-3-7.
-
Basic:
DYTRTOVÁ, R. & KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
-
Extending:
VALIŠOVÁ, A. & KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1743-0.
-
Extending:
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.
-
Extending:
TROJAN, V. Ředitel současné školy. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
-
Extending:
HRABAL, V. & PAVELKOVÁ, I. Školní výkonová motivace žáků. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. ISBN 80-04-23487-9.
-
Extending:
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
-
Recommended:
BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
-
Recommended:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Recommended:
PETTY, G. Moderní vyučování. (6. vyd.). Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7178-978-X.
-
Recommended:
Evropská komise/EACEA/Eurydice. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy. Zpráva Eurydice.. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie, 2015. ISBN 978-92-9492-089-8.
-
Recommended:
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-022-7.
-
Recommended:
NAVRÁTIL, S. & MATTIOLI, J. Školní konflikty: jak jim předcházet? Jak je řešit?. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-247-0577-X.
-
Recommended:
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-00-01704-0.
-
Recommended:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Recommended:
ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-0944-6.
-
Recommended:
PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0444-3.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Self-tutoring
|
5
|
Source stuying
|
10
|
Being present in classes
|
26
|
Semestral work
|
10
|
Homework for lessons
|
14
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
10
|
Hand-out completion for the lesson
|
5
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Nejsou. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- základů problematiky pedeutologie;
- specifik práce a role začínajícího učitele;
- povinností třídního učitele. |
Skills - skills resulting from the course: |
- provádět didaktickou analýzu učiva včetně formulace cílů výuky a učebních úloh;
- s využitím znalostí z obecné didaktiky se efektivně připravovat na výuku;
- realizovat činnosti spojené s prací třídního učitele;
- udržovat kázeň ve výuce;
- motivovat žáky ve výuce;
- plánovat a hodnotit výstupy a efekty výuky;
- řešit konfrontační situace mezi učitelem a žákem, resp. učitelem a rodiči;
- provádět výukovou diagnostiku a pracovat s výstupy v rámci diagnostiky pedagogické;
- provádět sebereflexi a plánovat vlastní profesně-osobnostní rozvoj. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
IIB24 - Written self-reflection / reflective diary |
IIB16 - Essay / reflection essay / disputation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B1 - Discussion |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B3- Lecture based on problem exposition |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
E3 - Staging and simulation methods |
|
|
|
|