Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/1ZAUC  KPD / 1ZAUC Starting Teacher Show course Starting Teacher 2023/2024

Course info KPD / 1ZAUC : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / 1ZAUC Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Starting Teacher Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements seminar 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 2 / 10 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět navazuje na výuku obecné didaktiky. Je zaměřen na novou roli, kterou absolvent nástupem do zaměstnání získává. Student získává příležitost připravit se na situace, které v prvních letech praxe velmi často vedou k profesnímu nárazu, a takto se připravit na realitu zaměstnání. Seznámí se také s povinnostmi třídního učitele a s administrativou, kterou učitel vykonává.

Requirements on student
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) - Student se aktivně zapojuje do diskusí, prezentuje vlastní názor či zkušenost, reaguje na dotazy kladené vyučujícím nebo ostatními studenty. Zapojuje se také do ostatních aktivit (nácvik vzorových situací, simulace, hry apod.).

IC17 - Sebereflexe ústní - Student v průběhu seminářů propojuje nové informace se svou dosavadní zkušeností s pedagogickou praxí a reflektuje sám sebe v pedagogických situacích.

IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník - Na základě témat, kterým se věnují jednotlivé semináře, student průběžně zpracovává sebereflexe na základě vlastní zkušenosti ať z pozice žáka, resp. studenta, či učitele.

IIB16 - Esej / úvaha / polemika - Student napíše úvahu, v níž analyzuje své silné a slabé stránky, které pro něj budou v budoucí učitelské praxi důležité, a navrhne, jak bude dále pracovat na svém profesně-osobnostním rozvoji.


Content
1. Didaktická analýza učiva.
Význam didaktické analýzy učiva pro přípravu učitele na vyučovací jednotku. Struktura didaktické analýzy učiva. Práce s učebnicí, využívání metodické příručky. Formulace učebních úloh, motivační potenciál učebních úloh.

2. Příprava a realizace výuky.
Výhody písemné přípravy pro učitele a její struktura, formální a obsahová stránka přípravy na vyučování. Formulace cílů vyučovací jednotky, jejich význam pro volbu vyučovacích metod, organizačních forem a materiálně-didaktických prostředků, další faktory podílející se na výsledné podobě výuky a jejich zohlednění v přípravě učitele.

3. Autorita učitele a kázeň ve výuce.
Autorita jako předpoklad úspěšné práce učitele, typy autority. Žáci se specifickými poruchami chování. Nekázeň ve vyučování. Příčiny vzniku nekázně. Postup učitele při projevech nekázně. Prevence nekázně.

4. Konfrontační situace mezi učitelem a žákem.
Postupy řešení konfrontačních situací mezi učitelem a žákem ve výuce a mimo ni. Modelové situace.

5. Motivace a aktivizace žáků ve výuce.
Aktivizace žáků během vyučování, motivace vstupní a průběžná, incentivy. Práce s chybou. Pochvala a motivace. Osobnost učitele a jeho vystupování jako motivační činitel.

6. Práce s neprospívajícími žáky.
Biologické, psychologické a sociální příčiny neprospěchu. Možnosti práce s neprospívajícími žáky.

7. Vytváření a rozvíjení vztahů s rodiči.
Předpoklady pro vytvoření a rozvíjení vztahů mezi učitelem a rodiči na základě vzájemného respektu a spolupráce. Efektivní komunikace s rodiči. Vedení třídních schůzek. Vedení konzultací.

8. Řešení problematických situací s rodiči.
Role učitele ve vedení diskuse s rodiči. Komunikace s rodiči neprospívajících žáků. Postupy řešení konfrontačních situací.

9. Hodnocení žáků.
Postupy pro hodnocení žáků. Hodnocení jako motivace a zpětná vazba, objektivita hodnocení. Hodnotící činnosti při vyučování. Kritéria hodnocení a normativní hodnocení. Sumativní a formativní hodnocení. Formulace slovního hodnocení. Objektivita v hodnocení.

10. Učitel jako diagnostik.
Diagnostická činnost učitele. Diagnostické nástroje a jejich využití v praxi. Práce s nálezy a zjištěními. Prognostika jako součást diagnostické činnosti učitele.

11. Povinnosti a činnosti třídního učitele.
Funkce třídního učitele. Učitel jako manažer, úředník, vzor, vychovatel, psycholog, náhradní rodič, přítel a poradce. Administrativní činnost v práci učitele.

12. Sebereflexe v práci učitele.
Potřebné dovednosti k realizaci kvalitní sebereflexe. Podněty pro sebereflexi. Metody a techniky sebereflexe. Vliv výsledků sebehodnocení na další plánování výuky. Organizace času v práci učitele.

13. Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Plánování dalšího vzdělávání v návaznosti na sebereflexi. Typy kurzů a jejich poskytovatelé. Možnosti vyhledávání nabídek kurzů. Financování. Využití nových dovedností a znalostí ve výuce.


Activities
  • Link to MS Teams: : Předmět KPD/1ZAUC (2023/24)
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
  • Basic: HRABAL, V. & PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-87063-34-7.
  • Basic: PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 978-80-7254-474-5.
  • Basic: SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-901662-3-7.
  • Basic: DYTRTOVÁ, R. & KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
  • Extending: VALIŠOVÁ, A. & KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1743-0.
  • Extending: VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.
  • Extending: TROJAN, V. Ředitel současné školy. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
  • Extending: HRABAL, V. & PAVELKOVÁ, I. Školní výkonová motivace žáků. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. ISBN 80-04-23487-9.
  • Extending: PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
  • Recommended: BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
  • Recommended: KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-434-2.
  • Recommended: PETTY, G. Moderní vyučování. (6. vyd.). Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7178-978-X.
  • Recommended: Evropská komise/EACEA/Eurydice. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy. Zpráva Eurydice.. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie, 2015. ISBN 978-92-9492-089-8.
  • Recommended: KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-022-7.
  • Recommended: NAVRÁTIL, S. & MATTIOLI, J. Školní konflikty: jak jim předcházet? Jak je řešit?. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-247-0577-X.
  • Recommended: AUGER, M. T., BOUCHARLAT, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-00-01704-0.
  • Recommended: PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • Recommended: ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-0944-6.
  • Recommended: PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0444-3.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Self-tutoring 5
Source stuying 10
Being present in classes 26
Semestral work 10
Homework for lessons 14
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 10
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 10
Hand-out completion for the lesson 5
Total 90

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Nejsou.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- základů problematiky pedeutologie;
- specifik práce a role začínajícího učitele;
- povinností třídního učitele.
Skills - skills resulting from the course:
- provádět didaktickou analýzu učiva včetně formulace cílů výuky a učebních úloh;
- s využitím znalostí z obecné didaktiky se efektivně připravovat na výuku;
- realizovat činnosti spojené s prací třídního učitele;
- udržovat kázeň ve výuce;
- motivovat žáky ve výuce;
- plánovat a hodnotit výstupy a efekty výuky;
- řešit konfrontační situace mezi učitelem a žákem, resp. učitelem a rodiči;
- provádět výukovou diagnostiku a pracovat s výstupy v rámci diagnostiky pedagogické;
- provádět sebereflexi a plánovat vlastní profesně-osobnostní rozvoj.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IC17 - Oral self-reflection
IIB24 - Written self-reflection / reflective diary
IIB16 - Essay / reflection essay / disputation

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
B1 - Discussion
B2 - Productive work with text/image/educational source
B3- Lecture based on problem exposition
C5 - Static and dynamic projection/presentation
E3 - Staging and simulation methods
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS