|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / 66RA2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
66RA2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Drama Education 2
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
12
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Student/ka získá zkušenost s vybranými směry dramatické výchovy a metodami a technikami těchto směrů. Získá zkušenost s divadlem pro děti a mládež a s divadlem hraného dětmi a mládeží. Získá zkušenost s plánováním procesu dramatické výchovy vzhledem k praxi sociálního pedagoga specifiku zadané skupinu vychovávaných. Reflektuje vlastní seberozvoj v dramatické výchově.
Komunikace se studenty probíhá pomocí studijního e- mailu. Studijní materiály jsou umísťovány na Portál do složky Studijní materiály příslušného předmětu.
|
Requirements on student
|
1. Aktivní účast ve výuce (0-50 bodů). Od studenta/ky se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury.
2. Spolupráce na plánování a realizaci lekce dramatické výchovy- skupinová práce (0-50bodů.)
|
Content
|
1. Podstata plánování procesu dramatické výchovy vzhledem k charakteru výchovně vzdělávací instituce. Návaznost plánování na příslušné dokumenty. Stanovení cíle a obsahu lekce dramatické výchovy. Vztah dlouhodobých, střednědobých a krátkodobých cílů. Cíle esteticko- umělecké, sociální, osobnostní a etické. Obsah - látka ve vztahu k cíli lekce.
2. Formy dramatické výchovy v praxi sociální pedagogiky. Další paradivadelní systémy hraničící s dramatickou výchovou
3. Směry dramatické výchovy - základní vymezení. Současná inspirace jednotlivými směry a možnosti pro práci sociálního pedagoga (playmaking, theatre games, drama in education). Struktura lekce a metody v jednotlivých formách a směrech dramatické výchovy (play making, theatre games, drama education)
4. Zdroje pro dramatickou výchovu. Volba vhodné látky pro dramatickou hru. Transformace obsahu do situace. Vytvoření hrové situace jako podnětu k jednání. Volba metod vzhledem k formě a směru dramaticko výchovné práce, k cíli, formě a obsahu, věku a zkušenostem hráčů.
5. Nastolení herní situace a usnadnění vstupu hráčů do hry. Nastolení pravidel hry. Motivace ke hře. Zadávání herní situace- způsoby, možnosti, kroky. Jednání v herní situaci. Řízení a usměrňování dramatické hry. Způsoby vedení dramatické hry - vnější a vnitřní vedení. Komunikace učitele (otázky, pokyny, vysvětlování, instrukce atd.). Kompetence sociálního pedagoga k realizaci dramatické výchovy.
6. Metoda vedení dramatické hry "učitel v roli". Typologie rolí, komunikace vzhledem k typu rolu, k cíli atd.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
Obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory , která je reprezentována příslušným elearningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy http://akreditacemoodle.osu.cz/.
Do toho systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mez vyučujícím a studenty navzájem.
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2., upr. vyd.. Praha: AMU,Divadlení fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Basic:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Basic:
CISOVSKÁ, Hana, H.GALETKOVÁ, J. KARAFFA, Ž. KÁŇOVÁ. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava: PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Basic:
MACHKOVÁ, E. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., aktualiz. vyd.. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2012. ISBN 978-80-7331-214-5.
-
Basic:
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha: STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Extending:
CISOVSKÁ,H. Dramatická výchova pro učitele. Ostrava:PdF OU, 2018.
-
Extending:
CISOVSKÁ,H. Hraní rolí jako metoda aktivního učení. Ostravská univerzita PdF, 2011.
-
Extending:
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMu, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
-
Extending:
Tvořivá dramatika
-
Extending:
PALARČÍKOVÁ, A. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-005-6.
-
Recommended:
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367472-4.
-
Recommended:
MACHKOVÁ,E. Mezi skutečností a snem. Kapitoly z poetiky pohádkové hry.. Praha:KANT, 2013. ISBN 978-80-262-0504-.
-
Recommended:
MACHKOVÁ,E. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha:Portál, 2013. ISBN 978-80-7068-317-0.
-
Recommended:
MACHKOVÁ, E. Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0504-3.
-
Recommended:
MACHKOVÁ, E. Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0093-2.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Preparation for a credit test
|
20
|
Being present in classes
|
12
|
Scientific text studying in the Czech language
|
30
|
Total
|
62
|
Full-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes)
|
2
|
Self-tutoring
|
20
|
Semestral work
|
20
|
On-the-job training
|
20
|
Total
|
62
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- analyzovat lekci (jednotku) dramatické výchovy na základě vlastní zkušenosti - pojmenovat principy a cíle,
- vstoupit do hry, vstoupit do role, jednat v jednoduché zadané dramatické hře,
- objasnit možností dramatické výchovy ve vztahu k oboru sociální pedagogika v oblasti osobnostního, sociálního a esteticko- uměleckého rozvoje; v oblasti socializace a resocializace,
- reflektovat a hodnotit svůj vlastní seberozvoj (osobní i profesní) v dramatické výchově,
- aktivně užívat základní odborné pojmy dramatické výchovy a divadelní teorie v psaném i mluveném projevu,
- vyhodnotit přínosy dramatické výchovy pro svou vlastní budoucí pedagogickou praxi,
- navrhnout dramatickou hru s ohledem na praxi sociální pedagogiky/praxi výchovy ve volném čase
- vyhledávat a využívat ke svému rozvoji odbornou literaturu |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- jednotlivých směrů dramatické výchovy ve světě a u nás,
- kritéria hodnocení divadla pro děti a mládež a divadla hraného dětmi a mládeží,
- postupu plánování procesu dramatické výchovy s ohledem na úkoly a cíle příslušné instituce,
- základních dokumentů, o které se opírá pedagog při plánování procesu dramatické výchovy.
|
Skills - skills resulting from the course: |
- naplánovat lekci dramatické výchovy s ohledem na cíle a úkoly příslušné výchovně vzdělávací instituce, jeho kurikulum (ŠVP), na specifiku vychovávaných a na úroveň vlastních kompetencí sociálního pedagoga,
- hodnotit podle daných kritérií kvalitu divadelní inscenace pro děti a mládež nebo inscenace hrané dětmi nebo mládeží,
- spolupracovat s ostatními na plánování, realizaci lekce dramatické výchovy pro vybranou skupinu vychovávaných,
- reflektovat zkušenost s vedením lekce dramatické výchovy pro vybranou skupinu vychovávaných výchovy
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
Review |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
E5 - Education through drama |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
E-learning (tutorial, electronic study materials) |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|