Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/66RA2  PES / 66RA2 Drama Education 2 Show course Drama Education 2 2023/2024

Course info PES / 66RA2 : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / 66RA2 Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Drama Education 2 Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements seminar 12 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / - 12 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons 0 Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Student/ka získá zkušenost s vybranými směry dramatické výchovy a metodami a technikami těchto směrů. Získá zkušenost s divadlem pro děti a mládež a s divadlem hraného dětmi a mládeží. Získá zkušenost s plánováním procesu dramatické výchovy vzhledem k praxi sociálního pedagoga specifiku zadané skupinu vychovávaných. Reflektuje vlastní seberozvoj v dramatické výchově.
Komunikace se studenty probíhá pomocí studijního e- mailu. Studijní materiály jsou umísťovány na Portál do složky Studijní materiály příslušného předmětu.

Requirements on student
1. Aktivní účast ve výuce (0-50 bodů). Od studenta/ky se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury.

2. Spolupráce na plánování a realizaci lekce dramatické výchovy- skupinová práce (0-50bodů.)



Content
1. Podstata plánování procesu dramatické výchovy vzhledem k charakteru výchovně vzdělávací instituce. Návaznost plánování na příslušné dokumenty. Stanovení cíle a obsahu lekce dramatické výchovy. Vztah dlouhodobých, střednědobých a krátkodobých cílů. Cíle esteticko- umělecké, sociální, osobnostní a etické. Obsah - látka ve vztahu k cíli lekce.
2. Formy dramatické výchovy v praxi sociální pedagogiky. Další paradivadelní systémy hraničící s dramatickou výchovou
3. Směry dramatické výchovy - základní vymezení. Současná inspirace jednotlivými směry a možnosti pro práci sociálního pedagoga (playmaking, theatre games, drama in education). Struktura lekce a metody v jednotlivých formách a směrech dramatické výchovy (play making, theatre games, drama education)
4. Zdroje pro dramatickou výchovu. Volba vhodné látky pro dramatickou hru. Transformace obsahu do situace. Vytvoření hrové situace jako podnětu k jednání. Volba metod vzhledem k formě a směru dramaticko výchovné práce, k cíli, formě a obsahu, věku a zkušenostem hráčů.
5. Nastolení herní situace a usnadnění vstupu hráčů do hry. Nastolení pravidel hry. Motivace ke hře. Zadávání herní situace- způsoby, možnosti, kroky. Jednání v herní situaci. Řízení a usměrňování dramatické hry. Způsoby vedení dramatické hry - vnější a vnitřní vedení. Komunikace učitele (otázky, pokyny, vysvětlování, instrukce atd.). Kompetence sociálního pedagoga k realizaci dramatické výchovy.
6. Metoda vedení dramatické hry "učitel v roli". Typologie rolí, komunikace vzhledem k typu rolu, k cíli atd.




Activities
Fields of study
Obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory , která je reprezentována příslušným elearningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy http://akreditacemoodle.osu.cz/.

Do toho systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mez vyučujícím a studenty navzájem.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2., upr. vyd.. Praha: AMU,Divadlení fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
  • Basic: VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • Basic: CISOVSKÁ, Hana, H.GALETKOVÁ, J. KARAFFA, Ž. KÁŇOVÁ. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava: PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
  • Basic: MACHKOVÁ, E. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., aktualiz. vyd.. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2012. ISBN 978-80-7331-214-5.
  • Basic: MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha: STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
  • Extending: CISOVSKÁ,H. Dramatická výchova pro učitele. Ostrava:PdF OU, 2018.
  • Extending: CISOVSKÁ,H. Hraní rolí jako metoda aktivního učení. Ostravská univerzita PdF, 2011.
  • Extending: MARUŠÁK, R. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMu, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
  • Extending: Tvořivá dramatika
  • Extending: PALARČÍKOVÁ, A. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-005-6.
  • Recommended: MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367472-4.
  • Recommended: MACHKOVÁ,E. Mezi skutečností a snem. Kapitoly z poetiky pohádkové hry.. Praha:KANT, 2013. ISBN 978-80-262-0504-.
  • Recommended: MACHKOVÁ,E. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha:Portál, 2013. ISBN 978-80-7068-317-0.
  • Recommended: MACHKOVÁ, E. Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0504-3.
  • Recommended: MACHKOVÁ, E. Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0093-2.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Preparation for a credit test 20
Being present in classes 12
Scientific text studying in the Czech language 30
Total 62

Full-time form of study
Activities Time requirements for activity [h]
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 2
Self-tutoring 20
Semestral work 20
On-the-job training 20
Total 62

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
- analyzovat lekci (jednotku) dramatické výchovy na základě vlastní zkušenosti - pojmenovat principy a cíle,
- vstoupit do hry, vstoupit do role, jednat v jednoduché zadané dramatické hře,
- objasnit možností dramatické výchovy ve vztahu k oboru sociální pedagogika v oblasti osobnostního, sociálního a esteticko- uměleckého rozvoje; v oblasti socializace a resocializace,
- reflektovat a hodnotit svůj vlastní seberozvoj (osobní i profesní) v dramatické výchově,
- aktivně užívat základní odborné pojmy dramatické výchovy a divadelní teorie v psaném i mluveném projevu,
- vyhodnotit přínosy dramatické výchovy pro svou vlastní budoucí pedagogickou praxi,
- navrhnout dramatickou hru s ohledem na praxi sociální pedagogiky/praxi výchovy ve volném čase
- vyhledávat a využívat ke svému rozvoji odbornou literaturu

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- jednotlivých směrů dramatické výchovy ve světě a u nás,
- kritéria hodnocení divadla pro děti a mládež a divadla hraného dětmi a mládeží,
- postupu plánování procesu dramatické výchovy s ohledem na úkoly a cíle příslušné instituce,
- základních dokumentů, o které se opírá pedagog při plánování procesu dramatické výchovy.
Skills - skills resulting from the course:
- naplánovat lekci dramatické výchovy s ohledem na cíle a úkoly příslušné výchovně vzdělávací instituce, jeho kurikulum (ŠVP), na specifiku vychovávaných a na úroveň vlastních kompetencí sociálního pedagoga,
- hodnotit podle daných kritérií kvalitu divadelní inscenace pro děti a mládež nebo inscenace hrané dětmi nebo mládeží,
- spolupracovat s ostatními na plánování, realizaci lekce dramatické výchovy pro vybranou skupinu vychovávaných,
- reflektovat zkušenost s vedením lekce dramatické výchovy pro vybranou skupinu vychovávaných výchovy

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
Review
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
E5 - Education through drama
Activities (simulations, games, dramatizations)
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
E-learning (tutorial, electronic study materials)
G2 - Self-study, controlled study
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS