Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KAS/8PCID  KAS / 8PCID Target Groups of Long-Term Care Show course Target Groups of Long-Term Care 2023/2024

Course info KAS / 8PCID : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KAS / 8PCID Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Target Groups of Long-Term Care Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 1 [Hours/Week] Tutorial 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět prohlubuje znalosti specifik cílových skupin seniorů se závažnou změnou zdravotní kondice a osob dlouhodobě nemocných. Seznamuje studující se soběstačností a nesoběstačností ve stáří a s nejvýznamnějšími zdravotními problémy s ohledem na specifičnost potřeb dlouhodobé péče.

Requirements on student
A: Podmínky nutné pro přistoupení k zápočtu:
Znalost zadaných studijních zdrojů.
Účast na cvičení min. 80 %.
Praktický úkol - zaměřen na hodnocení míry soběstačnosti / nesoběstačnosti.


B: Zápočet:
Písemný závěrečný test.

Content

1. Terminologické vymezení osoby s dlouhodobým onemocněním, dlouhodobé péče (dále jen LTC), aktuální demografická situace v populaci. Vymezení pojetí a rozdílu mezi dlouhodobým onemocněním a zdravotním postižením.
2. Lidé s dlouhodobým onemocněním - Alzheimerova demence a onemocnění způsobující demenci.
3. Potřeby dlouhodobě nemocných s Alheimerovou demencí a specifika dlouhodobé péče.
4. Lidé s dlouhodobým onemocněním - duševní onemocnění.
5. Potřeby dlouhodobě nemocných s duševním onemocněním a specifika dlouhodobé péče.
6. Lidé s dlouhodobým onemocněním - cévní mozkové příhody a traumatická poškození mozku.
7. Potřeby dlouhodobě nemocných po cévní mozkové příhodě a specifika dlouhodobé péče.
8. Lidé s dlouhodobým onemocněním - nádorová onemocnění.
9. Potřeby lidí s dlouhodobým nádorovým onemocněním, paliativní péče.
10. Lidé s dlouhodobým onemocněním - vybraná dlouhodobá onemocnění (kardiovaskulární, metabolické)
11. Lidé s dlouhodobým onemocněním - vybraná dlouhodobá onemocnění pohybové, infekční).
12. Potřeby dlouhodobě nemocných s vybranými dlouhodobými onemocněními a specifika dlouhodobé péče.
13. Kontinuita služeb sociální a zdravotní péče o lidí s dlouhodobým onemocněním.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: Mgr. Hana Hanyášová, Ph.D. (100%),  Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Hana Hanyášová, Ph.D. (100%),  Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: Sýkorová, D., Chytil. O. Autonomie ve stáří. Strategie jejího zachování. Boskovice: Nakladatelství Albert, 2004. ISBN 80-7326-026-3.
  • Basic: Kol. autorů. Civilizace a nemoc. Praha: Futura, 2009. ISBN 978-80-86844-53-4.
  • Basic: Jirák, R., Holmerocá, I., Borzová, C. a kol. Demence a jiné poruchy paměti. Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-2454-6.
  • Basic: MATOUŠEK, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
  • Basic: Kalvach, Z., Čeledová, L., Holmerová, I. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
  • Basic: Dvořáčková, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
  • Basic: Sláma, O., Kabelka, L., Vorlíček., J a kol. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-505-5.
  • Basic: Čevela, R., Kalvach, Z., Čeledová, L. Sociální gerontologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
  • Recommended: Kol. autorů. Diskuzní materiál k východiskům dlouhodobé péče v České republice. Praha: MPSV, 2010. ISBN 978-80-7421-021-1.
  • Recommended: Kol. autorů. Poskytování sociálních služeb pro seniory a osoby se zdravotním postižením.. Praha: VÚPSV, 2010. ISBN 978-80-7416-048-6.
  • Recommended: KUZNÍKOVÁ, I. a kol. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
  • Recommended: Mareš, J., Hodačová, L., Býma. Vybrané kapitoly ze sociálního lékařství. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024610627.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 26
Source stuying 10
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 2
Semestral work 8
Preparation for an exam 10
Presentation (of works, projects, etc.) 4
Total 60

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Odborné znalosti:
Absolvent předmětu zná dlouhodobá onemocnění nejčastěji zastoupená v populaci, má znalosti v oblasti potřeb seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním,
zná možnosti a limity uspokojování potřeb seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním.

Odborné dovednosti:
Absolvent předmětu umí aplikovat hodnotící metody v posuzování míry nesoběstačnosti seniorů
se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním, umí vyhodnotit
soběstačnost / míru nesoběstačnosti seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým
onemocněním, umí na základě individuální analýzy navrhnout opatření, která vedou k zajištění potřeb
seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním a k zajištění maximálně
možné míry jejich soběstačnosti.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Continuous analysis of student´s achievements
Didactic test
Oral examination

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Group and co-operative tutoring
Language/communication skills training
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS