|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLA / 1UCLP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLA
/
1UCLP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do četby latinské poezie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KLA/1MOR2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednášky je uvést studenty do základů římské metriky a seznámit je s nejdůležitějšími básnickými rozměry latinské poezie klasického období. Cvičení je zaměřeno na nácvik postupu při překladu latinských básnických skladeb do češtiny, metrického rozboru veršů a techniky přednesu klasické římské poezie.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k úspěšnému zakončení předmětu: intenzivní domácí příprava na výuku, aktivní účast na semináři, didaktický test (max. 70 bodů), ústní zkoušení (max. 30 bodů). V rámci didaktického testu je prověřována znalost terminologie a dovednost klasický text metricky rozebrat. U ústní zkoušky student prokáže schopnost metricky číst a přeložit vybrané pasáže z děl probíraných autorů (v rozsahu cca 20 veršů).
|
Obsah
|
1. Prozodie: výslovnost, přízvuk, kvantita slabik.
2. Základní terminologie metriky, metrické značky.
3.-5. Daktylský hexametr. Četba a metrický rozbor: Ovidius, Metamorphoses VIII, 626-724.
6.-7. Daktylský pentametr, elegické distichon. Četba a metrický rozbor: Ovidius, Tristia IV, 10, 1-66.
8. Iambický trimetr, choliamb. Četba a metrický rozbor: Catullus, Carmina 8.
9.-10. Aiolské verše: falaický hendekasylab, sapfický hendekasylab. Sapfická strofa. Četba a metrický rozbor: Catullus, Carmina 5, 7, 51.
11.-13. Četba a metrický rozbor: Ovidius, Metamorphoses I, 1-150.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kuťáková, E. Laudabile carmen I. Římská metrika. Praha, 2012. ISBN 978-80-246-2093-0.
-
Základní:
Zgoll, Ch. Römische Prosodie und Metrik. Ein Studienbuch mit Audiodateien. Darmstadt, 2012. ISBN 9783534732401.
-
Doporučená:
Califf, D. J. A Guide to Latin Meter and Verse Composition. London, 2002.
-
Doporučená:
Allen, W. S. Accent and rhythm : prosodic features of Latin and Greek : a study in theory and reconstruction. Cambridge, 1974.
-
Doporučená:
Valerius Catullus, C. Carmina. Bardon, H. (ed.) Leipzig, 1973.
-
Doporučená:
Ovidius Naso, P. Die Metamorhosen I-II. Korn, O. (ed.) Berlin, 1878. ISBN 9781149156636.
-
Doporučená:
M. Lenchantin de Gubernatis. (Ed.). Il libro di Catullo Veronese. Testo e commento. Torino, 1928.
-
Doporučená:
Catullo. La poesie. Roma, 1992.
-
Doporučená:
Ovidius Naso, P. Metamorphoses. Anderson, W. S. (ed.) Lipsiae, 1981. ISBN 9780806128948.
-
Doporučená:
Vergilius Maro, P. Opera. Ribbeck, O. (ed.) Lipsiae, 1904.
-
Doporučená:
Brooks, C. Reading latin poetry aloud. Cambridge, 2007. ISBN 978-0-521-69740-8.
-
Doporučená:
Ovidius Naso, P. Tristia. Merkelius, R. (ed.) Lipsiae, 1902.
-
Doporučená:
Ovidius Naso, P. Tristia. Hall, J. B. (ed.) Lipsiae, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
45
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Příprava na test
|
30
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokládá se základní znalost latinské gramatiky. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu student zná prozodické vlastnosti klasické latiny; umí vysvětlit základní terminologii římské metriky; dokáže charakterizovat nejrozšířenější metra latinské klasické poezie (daktylský hexametr, elegické distichon, iambický trimetr, choliamb, falaický hendekasylab, sapfický hendekasylab); popsat tradiční a moderní přístup k přednesu latinských básnických skladeb. Dále student zná slovní zásobu v rozsahu zadaných úseků latinského textu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže číst skladby složené v probraných básnických rozměrech; provést metrický rozbor skladeb složených v probraných typech veršů; přeložit a interpretovat zadané latinské skladby.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IC6 - Ústní zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB19 - Jazykový překlad |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
|
|
|
|