|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KKN / 1LCI1
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KKN
/
1LCI1
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Piano Improvization 1
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
Practical
|
Type of completion
|
Practical
|
Time requirements
|
practical class
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět Hra z listu 1 doplňuje výuku hlavního oboru specializace Cimbál v rámci studijního programu Instrumentální hra. Cílem předmětu je rozvíjet, pomocí speciálních cvičení, schopnosti studujících k pohotové orientaci v nepřipraveném partu při hře z listu. Tyto dovednosti a schopnosti jsou rozvíjeny četbou originální cimbálové literatury i transkripcí skladeb původně určených jiným hudebním nástrojům. S tím souvisí i postupné narůstání povědomí studujících o možnostech a rozsahu cimbálové i necimbálové hudební literatury a způsobech její interpretace. Na konci kurzu by studující měli být schopni kvalitního a bezchybného čtení z not bez přípravy.
|
Requirements on student
|
- aktivní zapojení do výuky
- zkouška v rozsahu probíraného obsahu a studijní literatury
- plnění zadaných dílčích úkolů.
|
Content
|
- namátkou vybrané originální party pro nácvik hry z listu nižší obtížnosti
- namátkou vybrané transkribované party pro nácvik hry z listu nižší obtížnosti.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Allaga, Géza. Dvanáct etud.. Budapest: Edition Neuma.
-
Recommended:
Allaga, Géza. Pět koncertních etud.. Budapest: Edition Neuma.
-
Recommended:
Allaga, Géza. Sedm původních koncertních etud.. Budapest: Edition Neuma.
-
Recommended:
Pek, Albert. Skladby pro cimbál. .
-
Recommended:
Brada, Vojtěch. Výběr instruktivních skladeb pro cimbál.. Brno: vydal Martin Zeman, 1996.
-
Recommended:
Debussy, Claude. výběr z klavírního cyklu ?Dětský koutek?. .
-
Recommended:
Bach, Johann Sebastian. výběr ze sonát a partit pro housle sólo (BWV 1001-1006). .
-
Recommended:
Bach, Johann Sebastian. výběr ze suit pro violoncello sólo (BWV 1007-1012). .
-
Recommended:
Brada, Vojtěch. 30 osmitaktových cvičení.. Brno: vydal Martin Zeman, 1997.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Homework for lessons
|
26
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Being present in classes
|
13
|
Self-tutoring
|
10
|
Preparation for a credit test
|
4
|
Total
|
55
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- bezpečná znalost běžné hudební notace a hudebního názvosloví
- dostatečně rozvinutá motorika a úhozová technika
- dostatečně rozvinutá muzikalita
- schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Odborné znalosti:
- základní orientace v notovém materiálu
- základní porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru
- základní znalosti související s bezchybnou hrou z listu
- základní znalosti související s hrou z listu v tempu.
|
Skills - skills resulting from the course: |
Odborné dovedosti:
- základní dovednosti související s bezchybnou hrou z listu
- základní dovednosti související s hrou z listu v tempu
- schopnost pohotové hry z listu
- osvojení základních fyziologických a psychologických návyků spojených s efektivním cvičením a veřejným provozováním hudby
- schopnost individuálního hudebního projevu. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
The form of assessment of course is subject pass ("zápočet"). The result of a subject pass is expressed on the scale: a) "započteno" (i.e. "pass"), b) "nezapočteno" (i.e. "fail"). |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
Examination |
Dialogue |
Satisfactory completion of course, no grade |
IA1 - Interpretation of a musical work |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Group and co-operative tutoring |
Individual tutoring |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
C4 - Instruction |
D5 - Practice and creation of musical skills |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
Observation |
|
|
|
|