|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KKN / 1HCI5
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KKN
/
1HCI5
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Piano Playing 1
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
8
Cred.
|
Type of completion
|
Practical
|
Type of completion
|
Practical
|
Time requirements
|
practical class
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Hra na cimbál 5 je klíčovým studijním předmětem specializace Cimbál v rámci studijního programu Instrumentální hra. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studujících po stránce umělecké i technické. Na technických aspektech hudební interpretace studující pracují prostřednictvím etud a technické literatury; po stránce stylové a výrazové se pak zdokonaluje hrou skladeb přednesových. Studiem originálního cimbálového repertoáru a také transkripcí skladeb původně určených jiným hudebním nástrojům se studující jednak seznamují s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru, a jednak získávají přehled o specifických rysech hudby různých stylových období. Souvislosti s jinými hudebními obory jsou prezentovány na dílech významných autorů českého a světového hudebního umění. Do programu předmětu jsou zařazeny krátkodobé výukové bloky vedené špičkovými interprety specializovanými na oblast staré hudby či hudby soudobé.
Ve třetím, závěrečném ročníku bakalářského studia se studující dopracovávají technické suverenity a vlastního, originálního, přesvědčivého uměleckého projevu. Studující jsou obeznámeni se širokou škálou různých interpretačních přístupů a nástrojových technik, přičemž nadále rozvíjí znalosti a zkušenosti ze specializovaných hudebních oblastí jako např. provozovací praxe staré či soudobé hudby. Studující vykazují pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; jsou schopni analyzovat technické a interpretační problémy, navrhovat strategie jejich řešení a efektivně strukturovat vlastní práci při implementování těchto strategií. Upevňovány jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby. Na konci kurzu by studující měli být vybaveni technickou zdatností a interpretační vyspělostí, která podmiňuje zvládnutí náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru a která umožňuje vstup do hudební profese.
|
Requirements on student
|
- příprava programu na závěrečný bakalářský koncert v délce přibližně 60 minut
- dvě povinná vystoupení na interpretačním semináři
- předvedení nastudovaného programu na komisionální zkoušce před zkušební komisí.
|
Content
|
Příklady adekvátního repertoáru:
- Bach, Johann Sebastian - Chromatická fantazie (BWV 903)
- Benda, Antonín - Výběr ze sonát pro klavír
- Dadák, Jaromír - Sonáta pro cimbál
- Hába, Alois - Suita pro cimbál
- Kurtág, György - Szálkák (Třísky), op. 6c
- Reger, Max - Sonáty pro housle sólo, op. 42
- Skála, Daniel - Neopaganiniany
- Weiss, Silvius Leopold - Loutnové suity.
Výběr repertoáru odpovídá hráčské úrovni jednotlivých studujících s ohledem na jejich individuální schopnosti a dovednosti.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Schunda, Václav József. A cimbalom története.. Budapest: Bp. Bushmann Ny., 1907.
-
Recommended:
Dočkalová, Bronislava. Cimbal na území Čiech a Moravy.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2005.
-
Recommended:
Skála, Daniel. Cimbál v české artificiální hudbě 20. a 21. století.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013.
-
Recommended:
Schickhaus, Karl-Heinz. Cimbál v historickém pohledu.. Brno: SKC, 1993.
-
Recommended:
Solymosi, Ferenc. Cimbalom.. Budapest: Liszt Ferenc Zeneművészeti főiskola hangszerképző iskola, 1994.
-
Recommended:
Hetmerová, Ladislava. Interpretácia pedalizácie při hre na cimbale.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2010.
-
Recommended:
Navrátil, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava, 1993. ISBN 80-85300-26-5.
-
Recommended:
Kogan, Grigorij Michajlovič. Před branou mistrovství. Akademie múzických umění Praha, 2012. ISBN 978-80-7331-227-5.
-
Recommended:
Budínský, Martin. Technika hry na cimbale.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2007.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Preparation for an exam
|
50
|
Secondary literature studying
|
5
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Homework for lessons
|
150
|
Total
|
236
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- rozvinutá motorika
- rozvinuté úhozové dovednosti
- rozvinutá muzikalita a hudební paměť
- schopnost přesvědčivé prezentace vlastního uměleckého záměru
- rozvinutá schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci
- pokročilá úroveň znalostí z oblasti dějin hudby a hudební teorie. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Odborné znalosti:
- suverénní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- široký přehled o interpretačních stylech a tradicích spojených s různými typy repertoáru
- pokročilé porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh
- pokročilá znalost organologických problémů a nástrojových technik spojených s různými typy repertoáru
- porozumění problematice historicky poučené interpretace hudby různých stylových období
- pokročilá znalost novodobého vývoje technických a výrazových prostředků v soudobé hudbě
- pokročilá znalost notačních konvencí spojených s různými typy repertoáru. |
Skills - skills resulting from the course: |
Odborné dovednosti:
- bezpečné zvládnutí běžných technik hry na nástroj
- praktické zvládnutí specializovaných nástrojových technik souvisejících s hudbou různých stylových období na pokročilé úrovni
- schopnost stylové interpretace hudby různých stylových období na pokročilé úrovni
- zvládnutí zdravých fyziologických a psychologických návyků spojených s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby
- pokročilá schopnost samostatné a efektivní práce při studiu skladeb
- schopnost zformování a přesvědčivé realizace vlastního uměleckého záměru. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
IIB18 - Analysis of a work of art |
Analysis of inventive work (musical, visual, literary) |
Examination |
IC9 - Practical examination (presentation of professional skills such as singing, instrumental, choirmaster, occupational-technical, fine-art, etc.) |
The examination result is graded on a six-grade scale: A "excellent", B "very good+", C "very good", D "good+", E "good", F "fail". |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Individual tutoring |
Work of art activities |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
D5 - Practice and creation of musical skills |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
A1 - Lecture |
|
|
|
|