|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KKN / 1HCI3
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KKN
/
1HCI3
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Piano Playing 1
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
8
Cred.
|
Type of completion
|
Practical
|
Type of completion
|
Practical
|
Time requirements
|
practical class
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Hra na cimbál 3 je klíčovým studijním předmětem specializace Cimbál v rámci studijního programu Instrumentální hra. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studujících po stránce umělecké i technické. Na technických aspektech hudební interpretace studující pracují prostřednictvím technické literatury; po stránce stylové a výrazové se pak zdokonalují hrou skladeb přednesových. Studiem originálního cimbálového repertoáru a také transkripcí skladeb původně určených jiným hudebním nástrojům se studující jednak seznamují s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a jednak získávají přehled o specifických rysech hudby různých stylových období. Souvislosti s jinými hudebními obory jsou prezentovány na dílech významných autorů českého a světového hudebního umění. Do programu předmětu jsou zařazeny krátkodobé výukové bloky vedené špičkovými interprety specializovanými na oblast staré hudby či hudby soudobé.
Cílem předmětu ve druhém ročníku je posilovat technickou zdatnost studujících a postupně rozvíjet jejich schopnost individuálního hudebního projevu. Studující jsou vedeni ke schopnosti samostatně analyzovat technické a interpretační problémy, navrhovat strategie jejich řešení a efektivně strukturovat vlastní práci při implementování těchto strategií. Rozvíjeny jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby. Na konci kurzu by studující měli být vybaveni technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení náročnějšího a rozsáhlejšího hudebního repertoáru v porovnání s prvním ročníkem.
|
Requirements on student
|
- nastudování sólového repertoáru v rozsahu přibližně 30 minut
- jedno povinné vystoupení v předmětu Interpretační seminář
- předvedení nastudovaného programu na komisionální zkoušce před zkušební komisí.
|
Content
|
Příklady adekvátního repertoáru:
- Bach, Carl Philippe Emanuel - Fantazie pro klavír C Dur
- Csillag, Pierre - Visages dans le bois pour cymbalum hongrois
- Debussy, Claude - Arabeska I., II.
- Kučera, Václav - Spektra. Koncertní cyklus pro cimbál
- Lendvay, Kamilló - Disposizioni per cimbalo ungherese
- Meisl, Jan - Preambulum e Toccata
- Reger, Max - Preludia a Fugy pro housle sólo, op. 131a
- Zeljenka, Ilja - Toccata pre cimbal.
Výběr repertoáru odpovídá hráčské úrovni jednotlivých studujících s ohledem na jejich individuální schopnosti a dovednosti.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Schunda, Václav József. A cimbalom története.. Budapest: Bp. Bushmann Ny., 1907.
-
Recommended:
Dočkalová, Bronislava. Cimbal na území Čiech a Moravy.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2005.
-
Recommended:
Skála, Daniel. Cimbál v české artificiální hudbě 20. a 21. století.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013.
-
Recommended:
Schickhaus, Karl-Heinz. Cimbál v historickém pohledu.. Brno: SKC, 1993.
-
Recommended:
Solymosi, Ferenc. Cimbalom.. Budapest: Liszt Ferenc Zeneművészeti főiskola hangszerképző iskola, 1994.
-
Recommended:
Hetmerová, Ladislava. Interpretácia pedalizácie při hre na cimbale.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2010.
-
Recommended:
Navrátil, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava, 1993. ISBN 80-85300-26-5.
-
Recommended:
Kogan, Grigorij Michajlovič. Před branou mistrovství. Akademie múzických umění Praha, 2012. ISBN 978-80-7331-227-5.
-
Recommended:
Budínský, Martin. Technika hry na cimbale.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2007.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Preparation for an exam
|
50
|
Secondary literature studying
|
5
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Homework for lessons
|
150
|
Total
|
236
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- rozvinutá motorika
- rozvinuté úhozové dovednosti
- rozvinutá muzikalita a hudební paměť
- schopnost přesvědčivé prezentace vlastního uměleckého záměru
- rozvinutá schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci
- pokročilá úroveň znalostí z oblasti dějin hudby a hudební teorie. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Odborné znalosti:
- pokročilá orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- pokročilý přehled o interpretačních stylech a tradicích spojených s různými typy repertoáru
- porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru na pokročilé úrovni
- pokročilé porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh
- základní znalost notačních konvencí spojených s různými typy repertoáru
- základní znalost organologických problémů a nástrojových technik spojených s různými typy repertoáru
- základní porozumění problematice historicky poučené interpretace hudby různých stylových období
- základní znalost novodobého vývoje technických a výrazových prostředků v soudobé hudbě. |
Skills - skills resulting from the course: |
Odborné dovednosti:
- zvládnutí běžných technik hry na nástroj
- praktické zvládnutí specializovaných nástrojových technik souvisejících s hudbou různých stylových období na základní úrovni
- schopnost stylové interpretace hudby různých stylových období na základní úrovni
- upevnění zdravých fyziologických a psychologických návyků spojených s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby
- schopnost samostatné a efektivní práce při studiu skladeb
- schopnost individuálního hudebního projevu. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
IIB18 - Analysis of a work of art |
Analysis of inventive work (musical, visual, literary) |
Examination |
IC9 - Practical examination (presentation of professional skills such as singing, instrumental, choirmaster, occupational-technical, fine-art, etc.) |
The examination result is graded on a six-grade scale: A "excellent", B "very good+", C "very good", D "good+", E "good", F "fail". |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Individual tutoring |
Work of art activities |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
D5 - Practice and creation of musical skills |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
A1 - Lecture |
|
|
|
|