|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KKN / 1HCI1
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KKN
/
1HCI1
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Piano Playing 1
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
8
Cred.
|
Type of completion
|
Practical
|
Type of completion
|
Practical
|
Time requirements
|
practical class
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Hra na cimbál 1 je klíčovým studijním předmětem specializace Cimbál v rámci studijního programu Instrumentální hra. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studujících po stránce umělecké i technické. Na technických aspektech hudební interpretace studující pracují prostřednictvím technické literatury; po stránce stylové a výrazové se pak zdokonalují hrou skladeb přednesových. Studiem originálního cimbálového repertoáru a také transkripcí skladeb původně určených jiným hudebním nástrojům se studující jednak seznamují s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru, a také získávají přehled o specifických rysech hudby různých stylových období.
Cílem předmětu v prvním ročníku je odstranit dílčí technické nedostatky (pokud studující s nějakými do studia přichází) a zahájit proces postupného rozvíjení individuálního hudebního projevu studujících s důrazem na jejich vlastní uměleckou tvořivost. Na konci kurzu by studující měli být vybaveni technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení relativně méně náročného a rozsáhlého hudebního repertoáru v porovnání s vyššími ročníky.
|
Requirements on student
|
- nastudování sólového repertoáru v rozsahu přibližně 30 minut
- jedno povinné vystoupení v předmětu Interpretační seminář
- předvedení nastudovaného programu na komisionální zkoušce před zkušební komisí.
|
Content
|
Příklady adekvátního repertoáru:
- Anonim - Sonáty pro salterio
- Bach, Johann Sebastian - výběr ze sonát a partit pro housle sólo (BWV 1001-1006)
- Balassa, Sándor - Négy kétszólamú gykorlat (Čtyři dvojhlasé cvičení)
- Dadák, Jaromír - Čtyři koncertní etudy pro cimbál
- Ištvan, Miloslav - Cinque fragmenti per cimbalon
- Janáček, Leoš - výběr z klavírního cyklu "Po zarostlém chodníčku"
- Papp, Lajos - 9 bagatel pro cimbál
- Rovelli, Pietro - Capriccia pro housle sólo, op. 3 a 5
- Sor, Fernando - výběr z etud pro kytaru sólo.
Výběr repertoáru odpovídá hráčské úrovni jednotlivých studujících s ohledem na jejich individuální schopnosti a dovednosti.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Schunda, Václav József. A cimbalom története.. Budapest: Bp. Bushmann Ny., 1907.
-
Recommended:
Dočkalová, Bronislava. Cimbal na území Čiech a Moravy.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2005.
-
Recommended:
Skála, Daniel. Cimbál v české artificiální hudbě 20. a 21. století.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013.
-
Recommended:
Schickhaus, Karl-Heinz. Cimbál v historickém pohledu.. Brno: SKC, 1993.
-
Recommended:
Solymosi, Ferenc. Cimbalom.. Budapest: Liszt Ferenc Zeneművészeti főiskola hangszerképző iskola, 1994.
-
Recommended:
Hetmerová, Ladislava. Interpretácia pedalizácie při hre na cimbale.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2010.
-
Recommended:
Navrátil, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava, 1993. ISBN 80-85300-26-5.
-
Recommended:
Kogan, Grigorij Michajlovič. Před branou mistrovství. Akademie múzických umění Praha, 2012. ISBN 978-80-7331-227-5.
-
Recommended:
Budínský, Martin. Technika hry na cimbale.. Banská Bystrica: Akademie umění, Fakulta múzických umení, 2007.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Preparation for an exam
|
50
|
Secondary literature studying
|
5
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Homework for lessons
|
150
|
Total
|
236
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- bezpečná znalost běžné hudební notace a hudebního názvosloví
- dostatečně rozvinutá motorika
- dostatečně rozvinutá muzikalita a hudební paměť
- schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci
- znalost základních pojmů z oblasti dějin hudby a hudební teorie. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Odborné znalosti:
- základní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- základní přehled o nejvýznamnějších interpretačních stylech a tradicích
- základní porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru
- základní porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh. |
Skills - skills resulting from the course: |
Odborné dovednosti:
- konsolidace návyků potřebných ke komplexnímu zdokonalování úhozové techniky
- konsolidace návyků potřebných ke komplexnímu zdokonalování běhavé, skokové a akordické techniky
- konsolidace návyků potřebných ke kvalitní artikulační práci
- konsolidace návyků potřebných ke kvalitní pedalizaci
- osvojení základních fyziologických a psychologických návyků spojených s efektivním cvičením a veřejným provozováním hudby
- schopnost individuálního hudebního projevu. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
IIB18 - Analysis of a work of art |
Analysis of inventive work (musical, visual, literary) |
Examination |
IC9 - Practical examination (presentation of professional skills such as singing, instrumental, choirmaster, occupational-technical, fine-art, etc.) |
The examination result is graded on a six-grade scale: A "excellent", B "very good+", C "very good", D "good+", E "good", F "fail". |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Individual tutoring |
Work of art activities |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
D5 - Practice and creation of musical skills |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
A1 - Lecture |
|
|
|
|