|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KKN / 1CIM3
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KKN
/
1CIM3
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Piano Improvization 1
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Practical
|
Type of completion
|
Practical
|
Time requirements
|
practical class
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cimbálová improvizace 3 je studijním předmětem specializace Cimbál v rámci studijního programu Instrumentální hra. Individuální výuka vyžaduje teoretické znalosti a dovednosti získané v prvním roce studia. Výuka v druhém ročníku je zaměřena na hlubší rozvoj teoretických hudebních znalostí a nástrojových dovedností na základě různých improvizačních technik a přístupů. Zároveň cílí na posílení psychologických a sebepoznávacích dovedností a principů, které zefektivňují pracovní postupy a odbourávají stres při provádění hudby.
Cílem předmětu je postupný rozvoj tvůrčích dovedností ve spojitosti s budováním stabilní teoretické a informační základny, který umožní studujícím flexibilní přístup k jakémukoliv hudebnímu a notovému materiálu. Dalším cílem je bezproblémová aplikace hudebně-teoretických znalostí do praxe cimbálové hry.
|
Requirements on student
|
- aktivní zapojení do výuky
- plnění zadaných dílčích úkolů
- studující jsou na konci semestru prověřeni praktickou zkouškou.
|
Content
|
- rozvinuté procesní principy improvizace
- rozvinuté hudebně-teoretické základy improvizace
- náslechové metody v souvislosti s improvizací
- způsoby hudební kooperace
- volná improvizace
- tematická improvizace
- harmonicko-melodická improvizace
- improvizace na základě vybraných tónových struktur
- improvizace na základě rytmických dispozic
- repetitivní improvizace
- improvizace s preferencí vybraných hudebních složek.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Crook, Hal. How to Improvise. Advance Music. ISBN 978-3-892210-31-3.
-
Recommended:
KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6.
-
Recommended:
Bailey, Derek. Improvisation: Its Nature and Practice in Music.. Boston: Da Capo Press, 1993.
-
Recommended:
Weiskopf, Walt. Intervalic improvisation. Jamey Aebersold Jazz. ISBN 978-1-56224-259-6.
-
Recommended:
KULKA, Jiří. Komplexní analýza uměleckého díla 1. Brno: JAMU, 1980. ISBN cnb000016382.
-
Recommended:
KULKA, Jiří. Komplexní analýza uměleckého díla 2. Brno: JAMU, 1990. ISBN cnb000016382.
-
Recommended:
STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Moje výchova k herectví. Díl II., Tvůrčí proces ztělesňování: deník žáka.. Praha: Orbis, 1954.
-
Recommended:
STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Moje výchova k herectví: (z deníku hereckého adepta).. Praha: Athos, 1946.
-
Recommended:
Robinson, Ken. Out of our minds : learning to be creative. Chichester, 2011. ISBN 978-1-907312-47.
-
Recommended:
Svoboda, Milan. Praktická jazzová harmonie. JC Audio. ISBN 978-80-87132-25-8.
-
Recommended:
NEDĚLKA, Michal. Příručka klavírní improvizace. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-314-8.
-
Recommended:
KRBAŤA, Peter. Psychológia hudby nielen pre hudobníkov. Varín: Elektropress AB, 2008. ISBN 978-80-969808-6-4.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Preparation for a credit test
|
4
|
Homework for lessons
|
26
|
Being present in classes
|
13
|
Self-tutoring
|
10
|
Total
|
55
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- rozvinuté dovednosti související s improvizací
- rozvinuté znalosti z oblasti hudební teorie a harmonie
- dostatečně rozvinutá cimbálová technika
- dostatečně rozvinutá muzikalita
- posouzení významu improvizačních technik pro rozvoj vlastní hudebnosti
- smysl pro rozlišení různých stylových období. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Odborné znalosti:
- rozvinutá dovednost interpretace informací souvisejících s bezprostřední a předem nepřipravenou tvůrčí aktivitou
- rozvinutý přehled v problematice psychologie tvůrčího procesu
- základní znalost a porozumění základům hudební kompozice
- základní znalost harmonických funkcí a jejich spojování
- znalost hlavních pozitivních dopadů systému kreativní improvizace
- dispozice širokou škálou znalostí souvisejících s hudební improvizací. |
Skills - skills resulting from the course: |
Odborné dovednosti:
- schopnost hodnotové orientace (jednoznačně směřuje k otevřenosti a respektování rozdílných tvůrčích a interpretačních přístupů)
- rozvinutá schopnost aplikovat teoreticky získané znalosti v přímé praxi při hře na cimbál
- schopnost sebekritického myšlení a sebekontroly
- rozvinutá schopnost analýzy vlastní improvizace
- zlepšení kreativních dovedností a dovedností souvisejících s improvizační praxí
- rozvinuté psychologické znalosti a dovednosti související se zaměřením pozornosti.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
The form of assessment of course is subject pass ("zápočet"). The result of a subject pass is expressed on the scale: a) "započteno" (i.e. "pass"), b) "nezapočteno" (i.e. "fail"). |
IA3 - Artisitic improvisation (musical, fine-art, literary, dramatic) |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
IC7 - Written examination |
Examination |
IIC27 - Creation of a work of art (musical composition, artistic and literary / leterary-dramatic production) |
Dialogue |
Satisfactory completion of course, no grade |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Group and co-operative tutoring |
Individual tutoring |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
C4 - Instruction |
D5 - Practice and creation of musical skills |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
Observation |
|
|
|
|