|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / OB1CP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
OB1CP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
The basics of pedagogy
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
6
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Základy pedagogiky, jsou základní pedagogickou disciplínou orientující se v systémech výchovy a vzdělávání a jejich kategoriální struktuře. Poskytují, v návaznosti na další disciplíny, filozofický a teoretický kvalifikační základ pro pedagogické profese a obory. Základem je systémová teorie jako východisko pedagogických výzkumů, koncipování a realizování výchovně vzdělávacích institucí. Cílem je zprostředkovat studentům: - znalost základních termínů a kategorií pedagogiky, - znalost českých i zahraničních informačních zdrojů k pedagogice, - dovednost klasifikovat základní směry současné pedagogiky, - dovednost posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky pro praktickou činnost pedagoga, - dovednost pracovat na základní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou.
|
Requirements on student
|
1. Docházka na semináře (80%) 2. Před ústní zkouškou lze získat 0 - 30 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. Student je povinen v průběhu semestru předem nastudovat dané téma nebo řešit zadaný úkol (podle zadání na přednáškách a cvičeních). Dále aktivně vystoupit a účastnit se diskusí ve cvičeních a přednáškách. 3. U ústní zkoušky je možné získat 0 - 70 bodů
Hodnocení zkoušky: 91 - 100 bodů - A 81 - 90 bodů - B 71 - 80 bodů - C 61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:
1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt. 2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům) předmětu OB1CP. 3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu. 4. Po návratu vykonání zkoušky v rozsahu probírané látky předmětu OB1CP.
|
Content
|
1. Pojetí a předmět pedagogiky. Vymezení předmětu pedagogiky jako vědy, vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám. Struktura pedagogiky. 2. Základní pedagogické směry - klasifikace základních směrů současné pedagogiky. 3. Dějiny pedagogiky od antiky, středověku až po současnost. . 4. Alternativní pedagogické směry a inovace ve vzdělávání. Typy alternativních škol. Formy alternativních přístupů k dětem. Limity alternativního vzdělávání. 5. Základní pojmy pedagogiky (klasické pojmy: výchova, vzdělávání; nové pojmy: edukace - edukační realita - edukační prostředí) 6. Vymezení termínu výchova (převýchova) v rámci socializace člověka. Cíle a ideály výchovy v současné společnosti, zásady výchovy, metody výchovy, zvláštnosti výchovného procesu. Tradiční dělení složek výchovy a současné přístupy. 7. Principy a zásady výchovy. 8. Prostředky výchovy. Dělení prostředků výchovy. 9. Podmínky výchovy - endogenní a exogenní stránka výchovných procesů . 10. Dramatická výchova jako jedna z metod výchovy. Základní charakteristika dramatické výchovy. Cíle, principy, obsah a metody dramatické výchovy. Možnosti využití dramatické výchovy v zájmové oblasti, v oblasti resocializace a reedukace. 11. Pedagogická interakce a komunikace. Specifika komunikace v různých pedagogických prostředích. 12. Osobnost pedagogického pracovníka. Pedeutologie. Typologie pedagogických pracovníků: Fáze formování osobnosti pedagogického pracovníka a podmínky jeho úspěšné práce. pomáhajícího. 13. Pedagogické projektování. Fáze výchovného procesu. Kroky plánování výchovného procesu. 14. Pedagogická diagnostika osobnosti dítěte. Diagnostické metody.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Basic:
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
-
Basic:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
Basic:
SINGULE,F. Současné pedagogikcé směry. ISBN 80-86328-20-1.
-
Basic:
BLÍŽKOVSKÝ,B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Basic:
JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.
-
Basic:
MACHKOVÁ,E. Úvod do studia dramatikcé výchovy. ISBN 978-80-7068-250-0.
-
Basic:
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Basic:
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Basic:
DVOŘÁKOVÁ,M. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
Basic:
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. ISBN cnb000138507.
-
Extending:
DOBSON,J. Láska a kázeň ve výchově dětí. Praha : Návrat domů, 1997. ISBN 80-85495-58-9.
-
Extending:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Recommended:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Recommended:
MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070422351.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Being present in classes
|
39
|
Semestral work
|
10
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Hand-out completion for the lesson
|
10
|
Preparation for an exam
|
50
|
Self-tutoring
|
40
|
Total
|
176
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá: - Základní znalosti o disciplínách a kategoriích obecné pedagogiky, - je schopen se orientovat v základních českých i zahraničních informačních zdrojích k pedagogice, - je schopen klasifikovat základní směry současné pedagogiky, - je kompetentní posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí obecné pedagogiky pro praktickou činnost sociálního pedagoga, - dovede pracovat na základní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou,
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Oral examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Language/communication skills training |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|