Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/OB1CP  PES / OB1CP The basics of pedagogy Show course The basics of pedagogy 2023/2024

Course info PES / OB1CP : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / OB1CP Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title The basics of pedagogy Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Accredited / Credits Yes, 6 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 2 [Hours/Week] Seminar 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average YES
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Základy pedagogiky, jsou základní pedagogickou disciplínou orientující se v systémech výchovy a vzdělávání a jejich kategoriální struktuře. Poskytují, v návaznosti na další disciplíny, filozofický a teoretický kvalifikační základ pro pedagogické profese a obory. Základem je systémová teorie jako východisko pedagogických výzkumů, koncipování a realizování výchovně vzdělávacích institucí.
Cílem je zprostředkovat studentům:
- znalost základních termínů a kategorií pedagogiky,
- znalost českých i zahraničních informačních zdrojů k pedagogice,
- dovednost klasifikovat základní směry současné pedagogiky,
- dovednost posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky pro praktickou činnost pedagoga,
- dovednost pracovat na základní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou.


Requirements on student
1. Docházka na semináře (80%)
2. Před ústní zkouškou lze získat 0 - 30 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. Student je povinen v průběhu semestru předem nastudovat dané téma nebo řešit zadaný úkol (podle zadání na přednáškách a cvičeních). Dále aktivně vystoupit a účastnit se diskusí ve cvičeních a přednáškách.
3. U ústní zkoušky je možné získat 0 - 70 bodů

Hodnocení zkoušky:
91 - 100 bodů - A
81 - 90 bodů - B
71 - 80 bodů - C
61 - 70 bodů - D
51 - 60 bodů - E
0 - 50 bodů - F


Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:

1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.
2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům) předmětu OB1CP.
3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.
4. Po návratu vykonání zkoušky v rozsahu probírané látky předmětu OB1CP.


Content
1. Pojetí a předmět pedagogiky. Vymezení předmětu pedagogiky jako vědy, vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám. Struktura pedagogiky.
2. Základní pedagogické směry - klasifikace základních směrů současné pedagogiky.
3. Dějiny pedagogiky od antiky, středověku až po současnost.
.
4. Alternativní pedagogické směry a inovace ve vzdělávání. Typy alternativních škol. Formy alternativních přístupů k dětem. Limity alternativního vzdělávání.
5. Základní pojmy pedagogiky (klasické pojmy: výchova, vzdělávání; nové pojmy: edukace - edukační realita - edukační prostředí)
6. Vymezení termínu výchova (převýchova) v rámci socializace člověka. Cíle a ideály výchovy v současné společnosti, zásady výchovy, metody výchovy, zvláštnosti výchovného procesu. Tradiční dělení složek výchovy a současné přístupy.
7. Principy a zásady výchovy.
8. Prostředky výchovy. Dělení prostředků výchovy.
9. Podmínky výchovy - endogenní a exogenní stránka výchovných procesů .
10. Dramatická výchova jako jedna z metod výchovy. Základní charakteristika dramatické výchovy. Cíle, principy, obsah a metody dramatické výchovy. Možnosti využití dramatické výchovy v zájmové oblasti, v oblasti resocializace a reedukace.
11. Pedagogická interakce a komunikace. Specifika komunikace v různých pedagogických prostředích.
12. Osobnost pedagogického pracovníka. Pedeutologie. Typologie pedagogických pracovníků: Fáze formování osobnosti pedagogického pracovníka a podmínky jeho úspěšné práce. pomáhajícího.
13. Pedagogické projektování. Fáze výchovného procesu. Kroky plánování výchovného procesu.
14. Pedagogická diagnostika osobnosti dítěte. Diagnostické metody.

Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
  • Basic: PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
  • Basic: PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
  • Basic: SINGULE,F. Současné pedagogikcé směry. ISBN 80-86328-20-1.
  • Basic: BLÍŽKOVSKÝ,B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Basic: JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.
  • Basic: MACHKOVÁ,E. Úvod do studia dramatikcé výchovy. ISBN 978-80-7068-250-0.
  • Basic: PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Basic: PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Basic: DVOŘÁKOVÁ,M. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • Basic: PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. ISBN cnb000138507.
  • Extending: DOBSON,J. Láska a kázeň ve výchově dětí. Praha : Návrat domů, 1997. ISBN 80-85495-58-9.
  • Extending: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • Recommended: PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • Recommended: MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070422351.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Presentation (of works, projects, etc.) 2
Being present in classes 39
Semestral work 10
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Scientific text studying in the Czech language 20
Hand-out completion for the lesson 10
Preparation for an exam 50
Self-tutoring 40
Total 176

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student získá:
- Základní znalosti o disciplínách a kategoriích obecné pedagogiky,
- je schopen se orientovat v základních českých i zahraničních informačních zdrojích k pedagogice,
- je schopen klasifikovat základní směry současné pedagogiky,
- je kompetentní posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí obecné pedagogiky pro praktickou činnost sociálního pedagoga,
- dovede pracovat na základní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou,

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Continuous analysis of student´s achievements
Oral examination

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Language/communication skills training
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS