Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KHV/2PGZ4  KHV / 2PGZ4 Didaktika HV 2 Zobrazit předmět Didaktika HV 2 2023/2024

Informace o předmětu KHV / 2PGZ4 : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KHV / 2PGZ4 Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Didaktika HV 2 Způsob zakončení Zkouška
Způsob zakončení Zkouška
Akreditováno / Kredity Ano, 3 Kred. Forma zakončení -
Forma zakončení -
Rozsah hodin Přednáška 1 [HOD/TYD] Cvičení 1 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru ANO
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / 0 0 / 0 Počítán do průměru ANO
Zimní semestr 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Letní semestr
Vyučovaný semestr Letní semestr
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice A|B|C|D|E|F
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice A|B|C|D|E|F
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty KHV/2PGZ3
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem NE
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudebnědidaktické teorie v úzké kontinuitě s hudebněvýchovnou praxí na ZŠ, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum moderních a alternativních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální hudební výchovy. Předmět Didaktika hudební výchovy rozvíjí schopnost hudebněpedagogického a hudebnědidaktického myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie. Vedle zmíněných aspektů je klíčovým výstupem získání dovednosti samostatné a kreativní aplikace hudebnědidaktické teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP.


Požadavky na studenta
Aktivní účast
Detailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály)
Prezentace metodických námětů - a) intonační výcvik, b) nácvik trojhlasu a čtyřhlasu, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnosti
Skupinový seminární výstup - studentský projekt (dle dohody na začátku semestru)

Požadavky ke zkoušce
1) Teoretická část
a) tematické okruhy

2) Praktická část
a) zpěv a hra na klavír (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách)
b) hra na flétnu (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách
c) zpěv a hra na kytaru (1 píseň lidová, 1 píseň umělá)


Body Zkouška (alfabetická stupnice)
91-100 A
81-90 B
71-80 C
61-70 D
51-60 E
0-50 F

Obsah
1. Pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce a SZZ, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, projektové vyučování, typy projektů
2. Metodický nácvik tříhlasé (ev. čtyřhlasé písně), sborový zpěv na ZŠ
3. Procvičování nácviku tříhlasé (ev. čtyřhlasé písně), realizace námětů
4. Intonace, intonační výcvik, intonační metody (F. Lýsek, L. Daniel, Č. Stašek), intonační zkratka, praktická intonační cvičení se zřetelem na didaktické využití
5. Intonační výcvik, intonační cvičení, intonační diktáty, realizace námětů
6. Vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce
7. Sluchově-percepční činnosti, metodická práce s poslechovou skladbou
8. Sluchově-percepční činnosti, realizace námětů
9. Instrumentální činnosti na 2. stupni ZŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, didaktická analýza partitury a metodický nácvik
10. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů
11. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů
12. Hudební teorie a dějiny hudby na 2. stupni ZŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry
13. Shrnutí

1. -13. praktická hra na flétnu s metodikou a další vybrané hudební činnosti s didaktickou dimenzí, taneční výchova: párová salsa v hudební výchově



Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%), 
  • Přednášející: doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%), 
  • Cvičící: doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%), 
Literatura
  • Základní: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola. Supraphon, Praha-Bratislava, 1969. ISBN 80-7239-092-9.
  • Základní: Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1999. ISBN 80-7058-131-X.
  • Základní: HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. ISBN 80-210-0865-2.
  • Základní: Sedlák, F. a kol. Didaktika HV pro ZŠ II, I.. Praha: SPN, 1984.
  • Základní: HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
  • Základní: Herden, J. Hudba jako řeč.. Praha, 1998. ISBN 80-7183-126-3.
  • Základní: Herden, J. Hudba pro děti. Praha, 1992. ISBN 80-7066-522-X.
  • Základní: MICHALOVÁ, E. Hudba v škole.. Banská Bystrica, 1997. ISBN 80-8055-114-6.
  • Základní: Hudební periodika (Hudební výchova, Talent, Múzy v škole, Hudební rozhledy ad.), česky, slovensky, německy.
  • Základní: Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  • Základní: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky.. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.
  • Základní: Učebnice Hv, metodické příručky, KAFOMET, notový materiál, instrumentální partitury.
  • Rozšiřující: BĚLOHLÁVKOVÁ, P. - KUSÁK, J. - RUTTKAY, J. Lidová píseň jako integrující prostředek v praxi učitele Hv. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.
  • Rozšiřující: KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Rozšiřující: Hunterová, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.
  • Rozšiřující: KUSÁK, J. Výchova k hodnotám hudebního, tanečního a slovesného folkloru jako proces regionální/subregionální etnické sebeidentifikace (zaměření na volnočasové aktivity). Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.
  • Doporučená: Ašenbrenerová, I. Camille Saint-Saëns: Karneval zvířat. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-85030-11-X.
  • Doporučená: FUKAČ, J., TESAŘ, S., VEREŠ, J. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti.. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
  • Doporučená: JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor. SPN, Praha, 1988. ISBN cnb000048029.
  • Doporučená: Kolář, J. Intonační metody a jejich uplatnění v učebnicích hudební výchovy.. In: Hudební výchova 3, č. 4, s. 55-56, 1994. ISBN 978-80-87132-06-7.
  • Doporučená: Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování.. Praha, 1998. ISBN 8071782327.
  • Doporučená: Sborníky referátů z hudebně pedagogických konferencí organizovaných katedrami HV v Brně, v Českých Budějovicích, v Ostravě, v Praze, v Nitře, v Olomouci, v Ústí nad Labem.
  • Doporučená: Kolář, J. - Rob, J. - Štíbrová, I. Sborový zpěv a řízení sboru 1. SPN, Praha, 1998. ISBN 978-80-87132-06-7.
  • Doporučená: Říha, J. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Lbem, 2003. ISBN cnb000142681.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 26
Příprava na zkoušku 30
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů) 15
Samostudium 20
Celkem 91

Předpoklady

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
1. Student zná hudebnědidaktickou problematiku v kontextu pedagogických věd.
2. Student rozvíjí schopnost pedagogického a didaktického myšlení.
3. Student aplikuje teoretické poznatky v praxi.
4. Student rozvíjí praktické dovednosti v širokém spektru hudebních činností.

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
Průběžná analýza výkonů studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce)
Slovní hodnocení
Ústní zkouška

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody dovednostně-praktické
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Skupinová a kooperativní výuka
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS