|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIP / 8REZN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIP
/
8REZN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reprezentace znalostí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
15
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
26
[HOD/SEM]
Cvičení
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KIP/QREZA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je věnován dalšímu rozšíření znalostí získaných např. absolvováním předmětu FLUI (Formální logika v umělé inteligence). Seznámí studenta s některými modifikacemi FOPL, jsou-li kladeny další požadavky. Nemonotónní způsob dedukce důsledků ze znalostní báze, např. v default logice, zvýší míru přiblížení postupu formální dedukce těm lidskému usuzování, které připouští korekce závěrů na základě zjištění, že předpoklady neodpovídají později zjištěné skutečnosti. Modální logika rozlišuje dva druhy pravdivosti trvalou platnost v daném světě a pouhou platnost bez záruky trvání. Metody dedukce vedou při tomto rozlišení k opatrnějšímu hodnocení výsledků formální dedukce. Náplň předmětu je velmi rozsáhlá, neboť zahrnuje i nové směry vývoje v oblasti reprezentace znalostí, z nichž nejdůležitější se v současnosti jeví tzv. sémantický web věnující se budování další generace webu, který na základě hlubšího pochopení podstaty věci může lidem pomáhat řešit složité problémy.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování znalostní báze relevantní k tématu PhD práce vybranou metodou daného předmětu.
|
Obsah
|
Reprezentace znalostí
Asociativní sítě a reprezentace znalostí konceptuálními grafy
Modální logika prvního řádu a default pravidlo, Nemonotónní systémy reprezentace znalostí
Budování revidovatelných teorií
Sémantický web a Formální ontologie
RDF model, OWL jazyky a Deskripční logika
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lukasová, A., Habiballa, H., Telnarová, Z., Vajgl, M. Formální reprezentace znalostí. Ed. UNIVERSUM, Ostravská universita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-900-1.
-
Základní:
Allemang, Dean; Hendler, James A.; Gandon, F. Semantic Web for the Working Ontologist: Third Edition. ACM Press, 2020. ISBN 978-1450376143.
-
Doporučená:
Robert Arp, Barry Smith and Andrew D. Spear. Building Ontologies with Basic Formal Ontology. Massachusetts, 2015. ISBN 9780262527811.
-
Doporučená:
Jan L.G. Dietz, Hans B. F. Mulder. Enterprise Ontology: A Human-Centric Approach to Understanding the Essence. Springer, 2020. ISBN 978-3-030-38853-9.
-
Doporučená:
Michael Gelfond, Yulia Kahl. Knowledge Representation, Reasoning, and the Design of Intelligent Agents: The Answer-Set Programming Approach. Cambridge University Press, 2014. ISBN 9781107029569.
-
Doporučená:
Zongmin Ma , Guanfeng Li , Ruizhe Ma. Modeling and Management of Fuzzy Semantic RDF Data. Springer, 2022. ISBN 978-3-031-11669-8.
-
Doporučená:
Hiroakira Ono. Proof Theory and Algebra in Logic. Springer, 2019. ISBN 978-981-13-7997-0.
-
Doporučená:
Liu, Zhiyuan Lin, Yankai Sun, Maosong. Representation Learning for Natural Language Processing. Springer nature, 2020. ISBN 978-9811555725.
( DOI: 10.1007/978-981-15-5573-2 )
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
10
|
Samostudium
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
90
|
Účast na výuce
|
52
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
90
|
Semestrální práce
|
100
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
20
|
Celkem
|
412
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student pro absolvování tohoto předmětu musí mít znalosti z oblasti logiky prvího řádu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student po absolvování předmětu prokáže své znalosti z oblasti formálních ontologií, sémantického webu, RDF modelu a z oblastí logik - modální logika a nemonotónní logika. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student prokáže dovednosti v podobě navrhu ontologie v systému Protége, umí vytvořit sémantický web na základě RDF modelu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Individuální výuka |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|