|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIM / 2KLI7
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIM
/
2KLI7
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér - klauzura 7
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti jsou vedeni k ideovému pojetí a technické realizaci vlastního uměleckého projektu, ateliérových i mimo ateliérových úkolů, které průběžně konzultují v přípravném čase s vedoucím ateliéru a s pedagogy předmětu Ateliér klauzura, se záměrem k jejich veřejné prezentaci ve formě klauzurní zkoušky. Prezentaci práce odpovídá adekvátní a nápaditý způsob vystavení a slovní obhajoba, vedená formou veřejné diskuse před klauzurní komisí. Práce na projektech vychází jak z obsahu výuky v jednotlivých ateliérech, tak z předmětů společného základu. Při plnění úkolů student využívá svých dosavadních zkušeností z bakalářského studia a nově nabytých znalostí a dovedností oboru, jež získal studiem literatury a jiných zdrojů v průběhu semestru. Prokazuje schopnost aplikovat je individuálním způsobem, zkoumajícím myšlenkové i technologické možnosti realizace-zhmotnění své umělecké myšlenky. Průběžné konzultace vedou studenta k sebereflexi a napomáhají k efektivitě řešení. Student prezentuje svůj projekt klauzurní komisi, složené z pedagogů napříč specializacemi a studijními programy fakulty. Výsledné hodnocení je bodovým průměrem hodnocení všech členů komise. Klauzurní zkouška je veřejně přístupná.
|
Požadavky na studenta
|
- dovede v řádném čase nainstalovat prezentaci své semestrální tvorby, jejíž podoba vzniká po dohodě s vedoucím ateliéru a ostatními pedagogy konkrétní specializace
- umí odborně komunikovat během samotné obhajoby, přesvědčivě obhajit způsoby řešení konkrétního zadání, zvolené postupy práce, obsahové a formální znaky projektu
- je schopen na požádání předložit průběžné výsledky své práce (náčrty, skici, návrhy, zkoušky technologií apod.), eventuálně jiné aktivity, jež s prací souvisejí
- dovede seznámit komisi se zadáním a postupem práce na díle, umět vysvětlit technologické nebo i další problémy spojené s realizací díla
- je schopen formou veřejné obhajoby, během klauzury samotné, sebevědomě a přesvědčivě představit výsledky řešení daného úkolu, dovede odborně reagovat v diskusi se členy klauzurní komise i s veřejností
- součástí klauzurní zkoušky je předložení digitálně i tiskově zpracovaného a aktualizovaného portfolia
|
Obsah
|
1. Pravidelné a průběžné konzultace semestrálních tvůrčích projektů a ateliérových úkolů s vedoucím ateliéru a pedagogy předmětu Ateliér klauzura.
2. Příprava veřejné prezentace předem definovaného obsahu i formálního zpracování klauzurní práce. Hledání způsobů instalace konkrétního díla, na základě galerijních zkušeností, studiem literatury a studiem ostatních zdrojů.
3. Odborně vedená obhajoba klauzurní práce, zahrnující v sobě nejen samotné vystavené dílo, ale také kultivovaný ústní projev studenta, užívající adekvátní odborné pojmy.
4. Schopnost korektně obstát v následné diskusi s klauzurní komisí i s veřejností. Součástí obhajoby je průběžně doplňované autorské portfolio studenta v digitální i tištěné formě.
5. Orientace v současném uměleckém provozu, znalost vývoje nových uměleckých žánrů ve výtvarném umění se zaměřením na obor intermédií, zařazení vystaveného, či jinak prezentovaného autorského díla či projektu do kontextu současného umění, včetně citací jiných autorů.
6. Získávání schopností a tvůrčích kompetencí v návaznosti na konkrétní oborovou specializaci (Knižní design, Fotografie, Video-multimedia-performance, Koncept-objekt-instalace, Animovaná tvorba) a na jejich mezioborové průniky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Jiří Surůvka (100%),
-
Cvičící:
Mgr. art. Pavlína Čierna, ArtD. (10%),
MgA. Julie Kačerovská, Ph.D. (10%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (10%),
Mgr. Marcela Polochová, Ph.D. (10%),
doc. Jiří Surůvka (60%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mikš, František. Gombrich - Tajemství obrazu a jazyk umění. Barrister & Principal, 2014. ISBN 978-80-7485-030-1.
-
Základní:
Kačerovská, Julie. Kniha-objekt ve veřejném prostoru. FaVU VUT v Brně, 2013. ISBN 978-80-214-4840-7.
-
Základní:
Přibáň, Jiří. Pod čarou umění. Praha, Artlab, 2007. ISBN 78-80-86970-59-2.
-
Základní:
Dempseyová, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha, Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Základní:
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha, Torst, 2014. ISBN 978-80-7215-477-7.
-
Základní:
Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
-
Základní:
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha, Malvern, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3.
-
Rozšiřující:
Graham, Gordon. Filosofie umění. Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-85947-53-6.
-
Rozšiřující:
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha, Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
-
Rozšiřující:
Janoščík, Václav. Objekt. Praha, Kvalitář s.r.o., 2015. ISBN 978-80-260-8639-0.
-
Rozšiřující:
Bourriaud, Nicolas. Postprodukce. Praha, Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Doporučená:
Přibyl, Ondřej. Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu. Praha, UMPRUM, 2014. ISBN 978-80-86863-77-1.
-
Doporučená:
Bartošová, Hana; Proksch, Nikolas. Listování: moderní knižní kultura ve sbírkách muzea umění Olomouc. Olomouc, Muzeum umění, 2009. ISBN 978-80-87149-25-6.
-
Doporučená:
Gajdoš, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha, Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7437-037-3.
-
Doporučená:
Nikl, Petr. Orbis pictus or... WALD Press, 2008. ISBN 978-80-903931-1-0.
-
Doporučená:
Renotiére, Gina. Publikace k výstavě Fenomén Ateliér papír a kniha/Autorské knihy a objekty studentů J.H.Kocmana. Olomouc, Muzeum umění, 2016. ISBN 978-80-88103-18-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Samostudium
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
15
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- dovede odborně diskutovat nad vybranými tématy minimálně na úrovni absolventa bakalářského studijního programu uměleckého zaměření
- má schopnost veřejně formulovat a prezentovat dosažené výsledky své práce
- umí aktivně získávat oborové informace prostřednictvím literatury, účasti na uměleckých sympoziích, výstavách a prostřednictvím jiných médií
- má schopnost samostatného a kreativního myšlení
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- disponuje znalostmi z problematiky tradičních i experimentálních způsobů tvůrčích metod a technologických postupů, zaměřených na oborovou specializaci
- má schopnost chápat svou tvorbu v kontextu současné umělecké scény, podložené studiem odborné literatury a orientace v oboru
- umí efektivně pracovat se zdroji informací, podporujících vlastní uměleckou práci
- má znalosti z oblasti oborově zaměřených instalačních a projekčních způsobů prezentace výtvarného uměleckého díla
- chápe základní umělecké, estetické a filozofické pojm, yvztahující se k výtvarnému dílu, na podkladě studia odborných textů jak v českém, tak cizím jazyce
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- dovede sestavit komplexně řešený soubor ateliérové i mimo ateliérové tvorby, prezentující vlastní tvůrčí projekt a ateliérová zadání, podle požadavků, určujících celkový rozsah práce v ateliéru za semestr
- umí samostatně ideově vytvořit umělecké dílo, realizovat je a použít vhodnou strategii způsobu řešení práce
- umí vysvětlit technologii a volbu způsobu řemeslného zpracování svého díla
- ovládá schopnost vytvořit a vysvětlit koncepci instalace jednotlivých částí práce nebo tvůrčího projektu
- dovede umělecké dílo veřejně prezentovat vlastním a nápaditým způsobem
- umí systematicky doplňovat a přetvářet své umělecké portfolio
- umí odborně komunikovat na veřejnosti, umět přesně formulovat a zřetelně prezentovat dosažené výsledky své práce
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
IIA5 - Portfolio |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
IIC27 - Tvorba uměleckého díla (hudební kompozice, výtvarná a literární / literárně dramatická tvorba) |
Rozbor portfolia studenta |
IIB26 - Klauzurní práce (analýza práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Grafické a výtvarné činnosti |
D4 - Nácvik a vytváření dovedností výtvarných a grafických |
Individuální výuka |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Práce s uměleckým dílem |
C4 - Instruktáž |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
|
|
|
|