|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KIM / 2AFO9
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KIM
/
2AFO9
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Studio of Photography 9
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
11
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Tutorial
6
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
2 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Deeper awareness of the artistic research process of as a way of living the present, serving as the primal source of themes, the importance of deep understanding of the issue being looked at, searching for information and inspirational resources, on a look-out for exact details and framing of general contexts, understanding the research process as a way of constant self-education that is put to practice. The aim is to refine the topic of the final thesis and kick-starting it. Each student has the liberty of choosing his/her own theme, stipulating his/her own interests, authentic problems, based on unique sensitivity of an individual.
|
Requirements on student
|
- 75% účast na výuce
- referát (zasvěcený souvislý ústní projev aspoň 15 minut)
- příprava na výuku a aktivní účast ve výuce
- zpracování rešerší a jejich prezentace
- absolvování v rámci ateliéru pořádané dílny
|
Content
|
1. Výzkum uměním?
2. Definování vlastního zájmu, vlastní citlivosti, vlastních autentických problémů, vlastní kongruence
3. Témata závěrečných prací, komplexní příprava, ateliérová podpora
4. Rešerše ke zvoleným tématům, teoretické, obrazové, případně jiné
5. Referáty a prezentace ke zvoleným tématům
6. Dílna s externistou, portfolio rewiev
7. Témata závěrečných prací, komplexní příprava, ateliérová podpora
8. Referáty a prezentace ke zvoleným tématům
9. Kdo je tady umělec?
10. Konzultace s ateliérovým hostem
11. Polemicko-kritický seminář, osobní zkušenosti z výstavního provozu a jejich rozbor
12. Rešerše ke zvoleným tématům, teoretické, obrazové, případně jiné
13. Portfolia
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D. (40%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (60%),
-
Tutorial lecturer:
Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D. (50%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (50%),
|
Literature
|
-
Basic:
Maria Lind. Obrat ke spolupráci, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1-2, s. 38-63.. 2007.
-
Basic:
Claire Bishop. Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1-2, s. 8-36.. 2007. ISBN 1802-8918.
-
Basic:
GROYS, Boris. Umění ve věku biopolitiky - Od uměleckého díla k dokumentaci umění. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Praha: Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění, 2008. ISBN 1802-8918.
-
Basic:
Jeff Wall. "Známky lhostejnosti". Aspekty fotografie (jako) konceptuálního umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 12, s. 58-86.. ISBN 1802-8918.
-
Recommended:
Baudrillard, J. Amerika. Dauphin, Pha, 2000.
-
Recommended:
ALBERRO, Alexander a Blake STIMSON. Conceptual art ? A critical anthology. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1999. ISBN 80-262-01173-5.
-
Recommended:
ALDRICH, V. C. Filozófia umenia. Bratislava : SVKL, 1966.
-
Recommended:
Monet, D. Monet, Dominique, Multimedia (Le multimédia).. Kziaznica, Katowice, 1999. ISBN 83-7132-345-X.
-
Recommended:
DERRIDA, J. Texty k dekonstrukci. Práce z let 1967-72. Bratislava, 1993. ISBN 80-7115-046-0.
-
Recommended:
Charlotte Cotton. The Photograph as Contemporary Art.. London-New York, 2011. ISBN 9780500204016.
-
Recommended:
SVATOŇOVÁ, Kateřina. 2? D, aneb Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Casablanca, 2008. ISBN 978-80-903756-8-0.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Self-tutoring
|
50
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
30
|
Scientific text studying in the Czech language
|
30
|
Scientific text studying in a foreign language
|
15
|
Hand-out completion for the lesson
|
15
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
3
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Being present in classes
|
104
|
Homework for lessons
|
45
|
Defence (of works, projects, etc.)
|
2
|
Total
|
296
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- znalost sekundární primární a literatury, týkající se vlastního tématu závěrečné práce
- znalost výtvarně (literárně) uměleckého kontextu týkajícího se zvoleného tématu závěrečné práce
- znalost-orientace v primární i sekundární literatuře týkající se zvoleného tématu závěrečné práce |
- znalost vlastních schopností, kvalit i limitů |
Skills - skills resulting from the course: |
- schopnost přesvědčivě a kongruentně mluvit o svých projektech |
- schopnost pro svůj výzkum použít čtení, psaní, pozorování, přemýšlení, shromažďování, fotografování, natáčení, editování, rozpravu, telefonování, instalování, tedy v podstatě cokoli co dělám bytostně a plně |
- schopnost objevování vlastních témat
- schopnost zpřesňování vlastního uměleckého jazyka
- schopnost použití adekvátních postupů a technologií
- schopnost orientace a ukotvení v současnosti |
- schopnost využít vlastních kvalit i limitů |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of inventive work (musical, visual, literary) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Satisfactory completion of course, no grade |
Student´s portfolio analysis |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC17 - Oral self-reflection |
IIA12 - Research project / research report |
IIA13 - Case study / case history |
IIC27 - Creation of a work of art (musical composition, artistic and literary / leterary-dramatic production) |
IIB15 - Search / abstract |
IIB18 - Analysis of a work of art |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Experiment |
Graphic and artistic activities |
Group and co-operative tutoring |
Individual tutoring |
Presentation (static projection) |
Projects tutoring |
Working with text (coursebook, book) |
A1 - Lecture |
A2 - Expert report |
A3 - Reproductive work with text/image/educational source |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
G5 - Critical thinking |
Language/communication skills training |
|
|
|
|