|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KIM / 2AFO7
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KIM
/
2AFO7
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Studio of Photography 7
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
11
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Tutorial
6
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Understanding the preservation mechanisms of images as tools of power and their creative overcoming. Responding to the mixing of reality and fiction (filter bubbles) and clarifying concepts beyond their direct interface. One world that holds other worlds inside with their rules of fantasy, logic, technology (natural world).
|
Requirements on student
|
- 75% účast na výuce
- referát (zasvěcený souvislý ústní projev aspoň 15 minut)
- příprava na výuku a aktivní účast ve výuce
- absolvování v rámci ateliéru pořádané dílny
- aktivní a přínosná účast na přípravě výstavy
|
Content
|
1. tradiční, živý, rigidní, netradiční, supermarket, archiv
2. zavinutí mediálního světa, technologické, intuitivní, fantazijní řetězce
3. fotograf archivář
4. kde je tady umění
5. dílna s externistou
6. dílna s externistou
7. kompletní příprava a realizace ateliérové výstavy, včetně tiskových materiálů
8. kompletní příprava a realizace ateliérové výstavy, včetně tiskových materiálů
9. kompletní příprava a realizace ateliérové výstavy, včetně tiskových materiálů
10. kompletní příprava a realizace ateliérové výstavy, včetně tiskových materiálů
11.-13. polemicko-kritický seminář, osobní zkušenosti z výstavního provozu a jejich rozbor
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D. (40%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (60%),
-
Tutorial lecturer:
Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D. (50%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (50%),
|
Literature
|
-
Basic:
Daniel Grúň. Archív umelca - paralelná inštitúcia alebo prostriedok seba-historizácie?, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 11, s. 64-83. Praha, 2011. ISBN 1802-8918.
-
Recommended:
Frizot, M. A new history of photography. Könemann, Kolín nad Rýnem, 1998. ISBN 3-8290-1328-0.
-
Recommended:
DELEUZE, G, GUATTARI, F. Co je filosofie?. Praha, 2001. ISBN 80-7298-030-0.
-
Recommended:
ALDRICH, V. C. Filozófia umenia. Bratislava : SVKL, 1966.
-
Recommended:
LARUELLE, F. Koncept nefotografie.. Praha: Fotograf 07, 2012. ISBN 978-80-260-3816-0.
-
Recommended:
HOGENOVÁ, A. Kvalita života a tělesnost.. Praha:Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0457-4.
-
Recommended:
Flusser, V. Moc obrazu. Výtvarné umění, Praha, 3-4/96.. Praha, 1966. ISBN 0862-9927.
-
Recommended:
LYOTARD, J.F. O postmodernismu. Praha, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Recommended:
Žižek,S. Podkova nade dveřmi, Výbor z textů.. Praha, 2010. ISBN 978-80-87108-10-9.
-
Recommended:
HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.
-
Recommended:
DERRIDA, J. Texty k dekonstrukci. Práce z let 1967-72. Bratislava, 1993. ISBN 80-7115-046-0.
-
Recommended:
Charlotte Cotton. The Photograph as Contemporary Art.. London-New York, 2011. ISBN 9780500204016.
-
Recommended:
Postman, N. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta 1999.. ISBN 80-204-0747-2.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
3
|
Defence (of works, projects, etc.)
|
2
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
25
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Being present in classes
|
104
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Scientific text studying in a foreign language
|
3
|
Secondary literature studying
|
10
|
Hand-out completion for the lesson
|
10
|
Self-tutoring
|
35
|
Total
|
214
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- základní znalost kurátorské přípravy výstavy
- znalost produkce výstavy
- znalost možností instalačních přístupů
|
Skills - skills resulting from the course: |
- schopnost odolat uzamykání v "řádu fungování"
- schopnost kritického čtení obrazů ale i kritického nahlížení systémů (např. filter bubbles)
- schopnost uchopení většího celku obrazů a jejich provázaná instalace
- schopnost formulovat srozumitelně záměr a názor v psaném textu k výstavě
|
- schopnost být kritický a zdravě se s kritikou vyrovnávat |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Satisfactory completion of course, no grade |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IA3 - Artisitic improvisation (musical, fine-art, literary, dramatic) |
IIA4 - Preparation for lessons |
Analysis of inventive work (musical, visual, literary) |
IIB25 - Seminar work / report |
IIB16 - Essay / reflection essay / disputation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Experiment |
Graphic and artistic activities |
Group and co-operative tutoring |
Individual tutoring |
Presentation (static projection) |
Working with text (coursebook, book) |
A1 - Lecture |
D4 - Practice and creation of graphical and fine-art skills |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
G5 - Critical thinking |
Work of art activities |
|
|
|
|