|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIM / 1KLI5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIM
/
1KLI5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér - klauzura 5
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představení dílčích výsledků, návrhů a zkušebních prací rozpracované a průběžně konzultované praktické části bakalářské práce a ateliérových i mimo ateliérových úkolů. Hledání a realizace způsobu instalace konkrétního díla v závislosti na tématu práce, a to formou samostudia literatury, jiných zdrojů a praktických zkoušek různých forem a experimentálních způsobů instalace. Orientace v aktuálním, oborově zaměřeném uměleckém provozu (výstavy, festivaly, tvůrčí sympozia). Student prezentuje před komisí soubor prací, který je předem definovany a konzultovany obsahem i formou s vedoucím ateliéru a s vyučujícími předmětu Ateliér klauzura, a který vychází z konkrétního obsahu a průběhu práce v ateliéru. Obhajuje svá ideová řešení, zvolené metody a technologické postupy. Student prezentuje výstavní projekt či jinak veřejně prezentovatelné dílo klauzurní komisi, složené z pedagogů napříč specializacemi a studijními programy fakulty. Výsledné bodové hodnocení je průměrem hodnocení všech členů komise. Klauzurní zkouška je veřejně přístupná.
|
Požadavky na studenta
|
- dovede odborně komunikovat během samotné obhajoby, přesvědčivě obhájit způsoby řešení konkrétního zadání, zvolené postupy práce, obsahové a formální znaky projektu
- splněňuje nároky na obsah všech požadovaných částí projektu klauzurní práce v předem určeném čase a prezentuje všechny ateliérové i mimo ateliérové úkoly
|
Obsah
|
1. Průběžné konzultace dílčích ateliérových úkolů a současně úkolů, podporujících průběh realizace bakalářské práce s vedoucím ateliéru a pedagogy předmětu Ateliér klauzura.
2. Veřejná prezentace předem definovaného obsahu i formálního zpracování klauzurní práce.
3. Smysluplná a odborně vedená obhajoba klauzurní práce, včetně logické stylistiky ústního projevu a odborných řečnických figur, schopnost korektně obstát v následné diskusi s klauzurní komisí i veřejností. Součástí obhajoby je průběžně doplňované autorské portfolio studenta v digitální i tištěné formě.
4. Schopnost polemizovat o svém uměleckém názoru v médiích, včetně elektronických.
5. Zařazení autorského díla či projektu klauzurní práce do kontextu současného umění, včetně citací jiných autorů.
4. Rozšíření okruhu uměleckých schopností a tvůrčích kompetencí v návaznosti na konkrétní oborovou specializaci (Knižní design, Fotografie, Video-multimedia-performance, Koncept-objekt-instalace, Animovaná tvorba) a na jejich mezioborové průniky.
5. Odborný přehled znalostí z oblasti výtvarného umění, zaměřený k vlastní profilaci studenta a obsahu jeho bakalářské práce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Jiří Surůvka (100%),
-
Cvičící:
Mgr. art. Pavlína Čierna, ArtD. (10%),
MgA. Julie Kačerovská, Ph.D. (10%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (10%),
Mgr. Marcela Polochová, Ph.D. (10%),
doc. Jiří Surůvka (60%),
|
Literatura
|
-
Základní:
CIPORANOV, D., KULKA, T. (eds.). Co je umění?: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec , Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-46-5.
-
Základní:
Kačerovská, Julie. Kniha-objekt ve veřejném prostoru. FaVU VUT v Brně, 2013. ISBN 978-80-214-4840-7.
-
Základní:
Foucault, Michel. Slova a věci. Brno, Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2.
-
Základní:
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha, Torst, 2014. ISBN 978-80-7215-477-7.
-
Základní:
Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
-
Základní:
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha, Malvern, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3.
-
Základní:
Morganová, Pavlína. Začátek století. Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-7467-003-9.
-
Rozšiřující:
Francová, Jana. FK 15: Umění autorské knihy a výtvarná výchova. Brno, Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8471-1.
-
Rozšiřující:
Skála, Jiří. Jedna skupina předmětů/ One Family of Objects. Praha, tranzit.cz, 2010. ISBN 978-3-03764-113-2.
-
Rozšiřující:
Baleka, Jan. Výtvarné umění - výkladový slovník. Praha, Academia, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
-
Doporučená:
Šimotová, Adriena. Hlava k listování. Praha, Gema Art, 1997. ISBN 80-86087-07-7.
-
Doporučená:
Havlíček, Aleš . Turner, Jan. Hnědá kniha. Praha, Divus, 2011. ISBN 978-80-86450-60-5.
-
Doporučená:
Langerová, Marie. Hnízda snění. Malvern, 2011. ISBN 978-80-87580-07-3.
-
Doporučená:
Přibyl, Ondřej. Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu. Praha, UMPRUM, 2014. ISBN 978-80-86863-77-1.
-
Doporučená:
kol. autorů. Katalog výstavy..A nezapomeňte na květiny. Brno, Moravská galerie, 2010. ISBN 978-80-7027-215-2.
-
Doporučená:
Bartošová, Hana; Proksch, Nikolas. Listování: moderní knižní kultura ve sbírkách muzea umění Olomouc. Olomouc, Muzeum umění, 2009. ISBN 978-80-87149-25-6.
-
Doporučená:
Renotiére, Gina. Publikace k výstavě Fenomén Ateliér papír a kniha/Autorské knihy a objekty studentů J.H.Kocmana. Olomouc, Muzeum umění, 2016. ISBN 978-80-88103-18-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
40
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
35
|
Samostudium
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
8
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Celkem
|
153
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- je schopen samostatně získávat informace z oboru se zaměřením na vlastní profilaci prostřednictvím aktuální literatury, aktivní účasti na uměleckých sympoziích, výstavách a prostřednictvím nových médií |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
odborné znalosti
- má širší znalost tvůrčích metod a technologických postupů oboru, zaměřených na konkrétní umělecké výstupy, související s klauzurní prací
- dovede chápat své dílo v kontextu současné umělecké scény, podložené studiem odborné literatury a celkové orientace v oboru
- umí chápat a aplikovat citační normy v přípravě své bakalářské práce
- umí pracovat se zdroji informací, podporujících vlastní uměleckou tvorbu
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- dovede sestavit soubor své ateliérové i mimo ateliérové tvorby, podle zadání a požadavků na rozsah práce
- má schopnost samostatně ideově vytvořit umělecké dílo, realizovat je a použít vhodnou strategii způsobu řešení práce
- umí vysvětlit technologii a volbu způsobu řemeslného zpracování svého díla
- dovede vytvořit a vysvětlit koncepci celkové expozice a instalace jednotlivých částí práce nebo tvůrčího projektu
- umí umělecké dílo veřejně prezentovat i mimo školní prostředí, ve veřejném prostoru v závislosti na obsahu a formě konkrétního díla
- má schopnost systematicky doplňovat a přetvářet vlastní umělecké portfolio
- umí veřejně formulovat a prezentovat dosažené vysledky své práce na odborné úrovni
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
IIA5 - Portfolio |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
IIC27 - Tvorba uměleckého díla (hudební kompozice, výtvarná a literární / literárně dramatická tvorba) |
Rozbor portfolia studenta |
IIB26 - Klauzurní práce (analýza práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Grafické a výtvarné činnosti |
D4 - Nácvik a vytváření dovedností výtvarných a grafických |
Individuální výuka |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|