|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KIM / 1KLI4
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KIM
/
1KLI4
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Studio - Term Work 4
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Tutorial
5
[Days/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Finding new ways and forms of presentation of the results of independent and predefined term work. Use of the virtual space of the Ostrava University website as one of the possibilities of presenting a work related to the teaching of professional subjects of the Study Program of Intermedial Arts. Deepening of expert knowledge and discerning of diverse ways the work of art is presented in the gallery and public space. Examining individually of different possibilities of student projects´ support via sponsorship, grants, etc. that is attached to financial cost of a particular work. Individual students term projects are based on teaching content in the study specializations and are continuously consulted with the peers in Studio - Term Work. Professional guidance ensures the professional way of task processing and leads the student to self-reflection and spurs his/her professional growth. The student presents his/her exhibition project or any publicly presentable work to a term work committee that consists of teachers across specializations and study programs of the faculty. The resulting score is the average of the evaluation of all members of the committee. The term final test is open to the public.
|
Requirements on student
|
- dovede odborně komunikovat (diskutovat) během samotné obhajoby, přesvědčivě obhájit způsoby řešení konkrétního zadání, zvolené postupy práce, obsahové a formální znaky projektu
- splňuje všechny požadavky na rozsah klauzurní práce, na části projektu klauzurní práce v předem určeném čase a prezentuje všechny ateliérové i mimo ateliérové úkoly
|
Content
|
1. Zaměření výuky předmětu na možnosti a aktuální způsoby prezentace praktických výstupů odborných předmětů specializace a společného základu studijního programu intermediální umění.
2. Rozvoj uměleckých schopností a tvůrčích kompetencí v návaznosti na konkrétní oborovou specializaci (Knižní design, Fotografie, Video-multimedia-performance, Koncept-objekt-instalace, Animovaná tvorba) a na jejich mezioborové průniky.
3. Vlastní prezentace klauzurní práce, která je předem definovaná a konzultovaná po stránce obsahové i formální s vedoucím ateliéru a vyučujícími předmětu Ateliér klauzura.
4. - 5. Součástí obhajoby klauzurní práce je ústní prezentace vlastní odborné eseje či úvahy, obsahující rešerše z konkrétních děl nebo tvorby autorů, jež se tematicky vztahují k problematice obsahu klauzurní práce (písemná forma minimálně A4 textu, tzn. 3600 znaků nebo 600 slov).
5. Portfolio, odevzdané v elektronické i tištěné podobě, sestavené podle metodických pokynů a po technické stránce realizované na profesionální úrovni znalostí PrePress.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. Jiří Surůvka (100%),
-
Tutorial lecturer:
Mgr. art. Pavlína Čierna, ArtD. (10%),
MgA. Julie Kačerovská, Ph.D. (10%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (10%),
Mgr. Marcela Polochová, Ph.D. (10%),
doc. Jiří Surůvka (60%),
|
Literature
|
-
Basic:
Horáček, Radek, Zálešák, Jan. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno, Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
-
Basic:
Lyotard, Jean-François. O postmodernismu. Praha, Filozofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Basic:
Bourriaud, Nicolas. Postprodukce. Praha, tranzit.cz, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Basic:
Thompson, Don. Supermodelka a krabice Brillo: zákulisní příběhy a prapodivné zákony ekonomiky současného umění. Zlín, Kniha Zlin, 2014. ISBN 978-80-7473-160-0.
-
Basic:
Gómez-Martínez, José Luis. Teória eseje: (esej jako literárny žáner, štúdium jej vlastností). Bratislava, Archa, 1996. ISBN 80-7115-121-1.
-
Extending:
Fulková, Marie. Galerijní a muzejní edukace. Praha, PdF UK, Uměleckoprůmyslové muzeum, Galerie Rudolfinum, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Extending:
Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění. Praha, Československy? spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0322-2.
-
Extending:
Janoščík, Václav. Objekt. Praha, Kvalitář s.r.o., 2015. ISBN 978-80-260-8639-0.
-
Extending:
Chalupecký, Jindřich. Tíha doby: Stati o časových souvislostech a situacích kultury 1968-1988. Votobia, Olomouc, 1999. ISBN 80-7198-175-3.
-
Recommended:
Chalupecký, Jindřich. Na hranicích umění: několik příběhů. Praha, Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0.
-
Recommended:
Lieser, Wolf. The World of Digital Art. H.F.Ullmann Publishing Gmbh, 2010. ISBN 978-3833153457.
-
Recommended:
Petříček, Miroslav. Úvod do současné filozofie. Praha, Herrmann & synové, 1997. ISBN 80-238-1741-8.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
40
|
Scientific text studying in the Czech language
|
25
|
Self-tutoring
|
20
|
Homework for lessons
|
40
|
Scientific text studying in a foreign language
|
10
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Preparation for an exam
|
10
|
Total
|
155
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- má schopnost samostatného získávání oborových informací a inspiračních zdrojů v současném uměleckém provozu
- umí veřejně formulovat a prezentovat dosažené výsledky své práce
- má schopnost sebereflexe
- dobvede kooperativně řešit společné úkoly
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- orientuje se v aktuálních možnostech financování a podpory umění, ve vztahu ke konkrétnímu uměleckému dílu
- má základní znalosti a orientuje se v Autorském zákoně (užití uměleckého díla, licence)
- ovládá možnosti vlastní prezentace díla v internetovém rozhraní (sociální sítě, profesní weby, festivaly, soutěže atd.)
- ovládá teorii, určující profil oboru a mezioborové vztahy
- má znalost technologických postupů tvorby ve vazbě na konkrétní realizované dílo
- umí experimentovat při řešení instalace konkrétního díla
- dokáže chápat souvislosti vnitřních vztahů a sounáležitost současného umění k zadanému uměleckému dílu, podloženou vlastní esejí, rozborem díla, či úvahou nad dílem samotným, a to v širším oborovém kontextu
- má rozšířené znalosti a schopnost pracovat s typografickými pojmy při tvorbě tištěného portfolia
- dovede profesionálně dokumentovat svou klauzurní práci
|
Skills - skills resulting from the course: |
- dovede samostatně ideově vytvořit klauzurní práci, realizovat ji na základě zadaného tématu a použít vhodnou strategii způsobu řešení práce
- ovládá schopnost vlastního tvůrčího experimentu
- umí vymyslet a vysvětlit koncepci celkové expozice a instalace jednotlivých částí klauzurní práce
- umí vysvětlit technologii a způsob řemeslného zpracování svého díla
- umí své dílo veřejně prezentovat
- je schopen vytvořit vlastní umělecké portfolio, zaměřené na svou specializaci v digitální i tištěné formě, s důrazem na kvalitu grafického ztvárnění a dokumentární hodnotu portfolia
- je schopen ústně obhájit portfolio a odpovídat na dotazy bez písemných poznámek
- umí adekvátním a kultivovaným způsobem reagovat na konkrétní podněty a dotazy klauzurní komise a umět odborně diskutovat
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Point system |
IIA5 - Portfolio |
IC9 - Practical examination (presentation of professional skills such as singing, instrumental, choirmaster, occupational-technical, fine-art, etc.) |
IIC27 - Creation of a work of art (musical composition, artistic and literary / leterary-dramatic production) |
Student´s portfolio analysis |
IIB26 - Final examination (presentation of work or a set of work of professional or artistic nature) |
Oral examination |
Written assignment |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Graphic and artistic activities |
D4 - Practice and creation of graphical and fine-art skills |
Individual tutoring |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
Written assignments (eg. comprehensive examination, written examination) |
Work of art activities |
C4 - Instruction |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
|
|
|
|