|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KIM / 1ATP2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KIM
/
1ATP2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Studio Practice 2
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Tutorial
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
5 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Conceptual work - from spontaneity to concentration. Focus on the author's output (both artistic and commercial) that is fully under conscious control.
|
Requirements on student
|
Aktivní přístup ke studiu v průběhu semestru, plnění zadaných dílčích úkolů, pravidelná příprava a tvorba, odevzdání práce na konci semestru.
|
Content
|
Předpoklady vlastní koncepční práce stojící na rozvíjení znalostí technologie fotografie a povědomí o současné umělecké scéně.
1. Fotografie jako médium sebevyjádření
2. Formulace autorského záměru
3. Význam rešerše, vstup do uměleckého prostoru
4. Hledání cesty
5. Volba vizuálního jazyka a použité techniky, práce s různými formáty kamer a další technikou
6. Role diváka - víme o něm, myslíme na něj?
7. Hranice fotografie, pohyblivý obraz
8. Komplikace jako prostor pro kreaci
9. Řešení vzniklých limitů a jejich překonání
10. Příprava portfolia, hledání nových možností
11. Projekce jednotlivých prací, otevřená diskuze, kritika prostorem k osobnímu růstu
12. Diskuze nad knihami Johna Bergera
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.
-
Recommended:
LUCIE-SMITH, E. Artoday: současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Recommended:
Bogdanowicz, P. Czlowiek i sztuka.. Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne, Warszawa, 1992.
-
Recommended:
FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8.
-
Recommended:
FREEMAN, M. Dobrá fotografie: objevte tajemství úspěšných snímků.. Zoner Press, 2012. ISBN 978-80-7413-179-0.
-
Recommended:
Bell, D. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: SLON, 1999.
-
Recommended:
ROOKMAAKER, H.R. Moderní umění a smrt kultury. Praha: Návrat domů, 1996. ISBN 80-85495-49-X.
-
Recommended:
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945.. Thames and Hudson, London, 1992. ISBN 9780500201978.
-
Recommended:
Flusser, V. O filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
-
Recommended:
SONTAG,S. O fotografii [z anglického originálu přeložil Pavel Vančát]. Praha: Paseka; Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
-
Recommended:
BERGER, John. O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009.
-
Recommended:
Třeštík, T. Osobnosti současné české reklamní a módní fotografie.. ATEMI, Praha, 2002. ISBN 80-238-8197-3.
-
Recommended:
Flusser, V. Příběh ďábla.. Gema Art, Pha, 1997.
-
Recommended:
TOSCANI, O. Reklama je navoněná zdechlina. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-82-3.
-
Recommended:
Frankl, H. Reklamní fotografie.. Praha, 1948. ISBN cnb000671037.
-
Recommended:
BENJAMIN, L. Velká kniha fotografování aktů: praktické postupy a umělecká inspirace.. Brno: Computer Press, 2010.
-
Recommended:
Vitamin Ph: New Perspectives in Photography. London: Phaidon, 2006.
-
Recommended:
Freund, S. Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci.. Orbis, Praha, 1991.
-
Recommended:
PERKINS, M. 500 póz pro svatební fotografie: inspirace profesionálních fotografů.. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 9788025131138.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Homework for lessons
|
10
|
Preparation for a credit test
|
14
|
Self-tutoring
|
5
|
Hand-out completion for the lesson
|
5
|
Semestral work
|
23
|
Being present in classes
|
27
|
Scientific text studying in the Czech language
|
12
|
Total
|
96
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- znalosti v rozsahu předmětu Ateliérová praxe 1 (KIM/1ATP1) |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- znalost možností užití fotografie pro vizuální komunikaci |
- znalost oblastí užití fotografie, včetně znalosti postupů a technologií |
- znalost svého média i v kontextu jiných médií |
Skills - skills resulting from the course: |
- dovednost se učit a využívat technologické i teoretické podněty z vlastního oboru i z oborů jiných |
- dovednost porozumět vizuální i etické stránce mediální komunikace |
- dovednost samostatné tvůrčí práce na základě zadání |
- dovednost vytvoření rešeršního základu na dané téma |
- schopnost pracovat v celém spektru žánrů i jejich přesahů |
- ovládnutí základů práce s pohyblivým obrazem a zvukovým záznamem, schopnost vykročení z média |
- schopnost zodpovědně se rozhodovat při práci a nakládání s obrazem |
- ovládnutí celého pracovně tvůrčího procesu vzniku fotografických obrazů libovolnou cestou a na libovolném typu přístroje |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Analysis of student´s activity outcomes (technical fields) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Satisfactory completion of course, no grade |
IIC27 - Creation of a work of art (musical composition, artistic and literary / leterary-dramatic production) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Computer-based tutoring |
Demonstration |
Experiment |
Graphic and artistic activities |
A1 - Lecture |
Projection (static, dynamic) |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
D4 - Practice and creation of graphical and fine-art skills |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
Work of art activities |
|
|
|
|