Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/6PXE3  PES / 6PXE3 Professional Practice 3, Continuous, Ref Show course Professional Practice 3, Continuous, Ref 2023/2024

Course info PES / 6PXE3 : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / 6PXE3 Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Professional Practice 3, Continuous, Ref Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title Professional Practice 3, Continuous, Reflected
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements practical placement 26 [Hours/Semester] seminar 4 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 24 / - 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons 0 Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Praxe 3 je průběžná a reflektovaná. Praxe probíhá na pobytových akcích pro děti a mládež pořádaných středisky volného času, domy dětí nebo sociálními zařízeními (např. tábory, soustředění se zájmovým zaměřením, adaptační pobyty). Cílem je: 1. seznámit se s organizační a metodickou přípravou akcí, 2. absolvovat aktivní náslechy a zapojit se do pedagogické činnosti s cílovou skupinou (dětmi, klienty, uživateli sociálních služeb), 3. provést reflexi praxe (sebereflexi a pracovat s reflexí pověřených pracovníků).

Requirements on student
Za aktivní účast v seminářích a na praxi lze získat 0-40 bodů. Student musí naplnit požadovaný počet hodin praxe a účast v semináři, kde proběhne jeho reflexe praxe ve skupině. Výše bodů se odvíjí od schopnosti výchovné metody, na kterých se podílel a schopnosti reagovat na dotazy vyučujícího a spolužáků.

Za vytvoření portfólia a reflexi praxe 0-60 bodů. Při hodnocení Portfólia se hodnotí naplnění požadované obsahové stránky portfolia (popis zaměření pobytové akce, včetně jejich cílů, účelu, cílové skupiny, výchovných metod práce + zařazení části sebereflexivní - student popisuje, co se mu ve výchovné práci dařilo a na čem má zájem dále pracovat a zlepšovat) a stránky formální (student má potvrzený počet hodin praxe, práce nevykazuje gramatické chyby, součástí je hodnocení praxe pověřeným pracovníkem v zařízení a také studentem samotným). Při nenaplnění počtu hodin praxe, nedoporučení zápočtu pověřeným pracovníkem v zařízení nebo při neodevzdání některé z částí portfolia student zápočet nezískává. Výše bodového hodnocení portfolia se odvíjí od kvality zpracování jednotlivých částí.
Hodnocení zápočtu:
51-100 bodů započteno
0-50 bodů nezapočteno.

Komunikace s vyučujícími probíhá ve výuce, prostřednictvím e-mailu osu a v případě zájmu studenta o osobní setkání v konzultačních hodinách vyučujícího. Veškeré dokumenty týkající se praxí jsou dostupné na Portále pod příslušnou zkratkou (Dokumenty-Pedagogická fakulta-Katedra Sociální pedagogiky-Praxe).

Content
1. Seznámení s přípravou a organizací pobytové akce.
2. Seznámení s činností a kompetencemi vybraného pedagoga v zařízení.
3. Účast na aktivních násleších pedagogických činností.
4. Aktivní příprava, realizace a reflexe vybraných pedagogických činností.

Activities
Fields of study
Pracovní listy k praxi jsou k dispozici v Portále.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),  Mgr. Veronika Štenclová, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (50%),  Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (50%),  Mgr. Veronika Štenclová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
  • Basic: Nehyba, J. a kol. Reflexe v procesu učení.. Brno: Masarykova Univerzita, 2014. ISBN 9788021064898.
  • Basic: Fontana, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026211976.
  • Extending: Cameron, C.; Moss, P. Social Pedagogy and Working with Children and Young People. London, UK: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 9781849051194.
  • Recommended: Dreikurs, R.; Grey, L. Logické dosledky. Nové Zámky: Psychprof, ARTUS, 1997. ISBN 8096714872.
  • On-line library catalogues
Time requirements
Full-time form of study
Activities Time requirements for activity [h]
Preparation for a credit test 25
On-the-job training 30
Homework for lessons 25
Scientific text studying in the Czech language 4
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 26
Being present in classes 4
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 6
Total 120

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Absolvování předmětu Seminář k bakalářskému studiu a praxím a Praxe 1 a 2.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- Má znalosti o přípravě, realizaci a reflexi pobytových akcí pro děti a mládež.
- Zná rozsah a kompetence práce pedagoga, u kterého praxi absolvoval.
- Má znalosti o tom, jak připravit a zrealizovat dílčí pedagogickou aktivitu pro děti a mládež.
Skills - skills resulting from the course:

- Umí připravit a zorganizovat dílčí pedagogickou aktivitu na pobytové akci pro děti a mládež.
- Dokáže alespoň částečně reflektovat vlastní pedagogickou práci.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Point system
The form of assessment of course is subject pass ("zápočet"). The result of a subject pass is expressed on the scale: a) "započteno" (i.e. "pass"), b) "nezapočteno" (i.e. "fail").
IIA5 - Portfolio
IC17 - Oral self-reflection
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.)
C4 - Instruction
F1 - Pedagogical professional practice
F3 - Study practice
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS