|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KIM / 2KLI7
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KIM
/
2KLI7
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Studio - Term Work 7
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Tutorial
5
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
12 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Students are guided to the ideological conception and technical implementation of their own artistic projects, completing their studio and plein air assignments that are regularly consulted in its preparatory phases with the studio head and with the peers of Studio - Term Work, bearing in mind the public presentation in the form of the final test examination. The presentation of the thesis is conducted in adequate and imaginative way, using skilled verbal defense that is conducted as a public discussion before a term work committee. Project work is based on the content of respective studio´s lectures and foundation courses. In completing his/her assignments, the student uses his/her earlier experience from bachelor's studies and newly acquired knowledge and skills of the field, which he/she gained by studying literature and other sources during the term. He/she proves the ability to apply the knowledge in a unique way, exploring the idea and technological possibilities for conducting his/her artistic idea. Ongoing consultations aid the student to self-reflects and find more effective solutions. The student presents his/her project to the term work committee, composed of educators across specializations and study programs of the faculty. The resulting score is the average of the evaluation of all members of the committee. The term final test is open to the public.
|
Requirements on student
|
- dovede v řádném čase nainstalovat prezentaci své semestrální tvorby, jejíž podoba vzniká po dohodě s vedoucím ateliéru a ostatními pedagogy konkrétní specializace
- umí odborně komunikovat během samotné obhajoby, přesvědčivě obhajit způsoby řešení konkrétního zadání, zvolené postupy práce, obsahové a formální znaky projektu
- je schopen na požádání předložit průběžné výsledky své práce (náčrty, skici, návrhy, zkoušky technologií apod.), eventuálně jiné aktivity, jež s prací souvisejí
- dovede seznámit komisi se zadáním a postupem práce na díle, umět vysvětlit technologické nebo i další problémy spojené s realizací díla
- je schopen formou veřejné obhajoby, během klauzury samotné, sebevědomě a přesvědčivě představit výsledky řešení daného úkolu, dovede odborně reagovat v diskusi se členy klauzurní komise i s veřejností
- součástí klauzurní zkoušky je předložení digitálně i tiskově zpracovaného a aktualizovaného portfolia
|
Content
|
1. Pravidelné a průběžné konzultace semestrálních tvůrčích projektů a ateliérových úkolů s vedoucím ateliéru a pedagogy předmětu Ateliér klauzura.
2. Příprava veřejné prezentace předem definovaného obsahu i formálního zpracování klauzurní práce. Hledání způsobů instalace konkrétního díla, na základě galerijních zkušeností, studiem literatury a studiem ostatních zdrojů.
3. Odborně vedená obhajoba klauzurní práce, zahrnující v sobě nejen samotné vystavené dílo, ale také kultivovaný ústní projev studenta, užívající adekvátní odborné pojmy.
4. Schopnost korektně obstát v následné diskusi s klauzurní komisí i s veřejností. Součástí obhajoby je průběžně doplňované autorské portfolio studenta v digitální i tištěné formě.
5. Orientace v současném uměleckém provozu, znalost vývoje nových uměleckých žánrů ve výtvarném umění se zaměřením na obor intermédií, zařazení vystaveného, či jinak prezentovaného autorského díla či projektu do kontextu současného umění, včetně citací jiných autorů.
6. Získávání schopností a tvůrčích kompetencí v návaznosti na konkrétní oborovou specializaci (Knižní design, Fotografie, Video-multimedia-performance, Koncept-objekt-instalace, Animovaná tvorba) a na jejich mezioborové průniky.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. Jiří Surůvka (100%),
-
Tutorial lecturer:
Mgr. art. Pavlína Čierna, ArtD. (10%),
MgA. Julie Kačerovská, Ph.D. (10%),
Mgr. Michal Kalhous, Ph.D. (10%),
Mgr. Marcela Polochová, Ph.D. (10%),
doc. Jiří Surůvka (60%),
|
Literature
|
-
Basic:
Mikš, František. Gombrich - Tajemství obrazu a jazyk umění. Barrister & Principal, 2014. ISBN 978-80-7485-030-1.
-
Basic:
Kačerovská, Julie. Kniha-objekt ve veřejném prostoru. FaVU VUT v Brně, 2013. ISBN 978-80-214-4840-7.
-
Basic:
Přibáň, Jiří. Pod čarou umění. Praha, Artlab, 2007. ISBN 78-80-86970-59-2.
-
Basic:
Dempseyová, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha, Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Basic:
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha, Torst, 2014. ISBN 978-80-7215-477-7.
-
Basic:
Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
-
Basic:
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha, Malvern, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3.
-
Extending:
Graham, Gordon. Filosofie umění. Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-85947-53-6.
-
Extending:
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha, Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
-
Extending:
Janoščík, Václav. Objekt. Praha, Kvalitář s.r.o., 2015. ISBN 978-80-260-8639-0.
-
Extending:
Bourriaud, Nicolas. Postprodukce. Praha, Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Recommended:
Přibyl, Ondřej. Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu. Praha, UMPRUM, 2014. ISBN 978-80-86863-77-1.
-
Recommended:
Bartošová, Hana; Proksch, Nikolas. Listování: moderní knižní kultura ve sbírkách muzea umění Olomouc. Olomouc, Muzeum umění, 2009. ISBN 978-80-87149-25-6.
-
Recommended:
Gajdoš, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha, Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7437-037-3.
-
Recommended:
Nikl, Petr. Orbis pictus or... WALD Press, 2008. ISBN 978-80-903931-1-0.
-
Recommended:
Renotiére, Gina. Publikace k výstavě Fenomén Ateliér papír a kniha/Autorské knihy a objekty studentů J.H.Kocmana. Olomouc, Muzeum umění, 2016. ISBN 978-80-88103-18-9.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
40
|
Homework for lessons
|
50
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Scientific text studying in a foreign language
|
10
|
Self-tutoring
|
15
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Preparation for an exam
|
15
|
Total
|
160
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- dovede odborně diskutovat nad vybranými tématy minimálně na úrovni absolventa bakalářského studijního programu uměleckého zaměření
- má schopnost veřejně formulovat a prezentovat dosažené výsledky své práce
- umí aktivně získávat oborové informace prostřednictvím literatury, účasti na uměleckých sympoziích, výstavách a prostřednictvím jiných médií
- má schopnost samostatného a kreativního myšlení
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- disponuje znalostmi z problematiky tradičních i experimentálních způsobů tvůrčích metod a technologických postupů, zaměřených na oborovou specializaci
- má schopnost chápat svou tvorbu v kontextu současné umělecké scény, podložené studiem odborné literatury a orientace v oboru
- umí efektivně pracovat se zdroji informací, podporujících vlastní uměleckou práci
- má znalosti z oblasti oborově zaměřených instalačních a projekčních způsobů prezentace výtvarného uměleckého díla
- chápe základní umělecké, estetické a filozofické pojm, yvztahující se k výtvarnému dílu, na podkladě studia odborných textů jak v českém, tak cizím jazyce
|
Skills - skills resulting from the course: |
- dovede sestavit komplexně řešený soubor ateliérové i mimo ateliérové tvorby, prezentující vlastní tvůrčí projekt a ateliérová zadání, podle požadavků, určujících celkový rozsah práce v ateliéru za semestr
- umí samostatně ideově vytvořit umělecké dílo, realizovat je a použít vhodnou strategii způsobu řešení práce
- umí vysvětlit technologii a volbu způsobu řemeslného zpracování svého díla
- ovládá schopnost vytvořit a vysvětlit koncepci instalace jednotlivých částí práce nebo tvůrčího projektu
- dovede umělecké dílo veřejně prezentovat vlastním a nápaditým způsobem
- umí systematicky doplňovat a přetvářet své umělecké portfolio
- umí odborně komunikovat na veřejnosti, umět přesně formulovat a zřetelně prezentovat dosažené výsledky své práce
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Point system |
IIA5 - Portfolio |
IC9 - Practical examination (presentation of professional skills such as singing, instrumental, choirmaster, occupational-technical, fine-art, etc.) |
IIC27 - Creation of a work of art (musical composition, artistic and literary / leterary-dramatic production) |
Student´s portfolio analysis |
IIB26 - Final examination (presentation of work or a set of work of professional or artistic nature) |
Oral examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Graphic and artistic activities |
D4 - Practice and creation of graphical and fine-art skills |
Individual tutoring |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
Written assignments (eg. comprehensive examination, written examination) |
Work of art activities |
C4 - Instruction |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
|
|
|
|