|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPV / 77DP2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPV
/
77DP2
|
Academic Year
|
2022/2023
|
Academic Year
|
2022/2023
|
Title
|
Didactics of Vocational Subjects 2
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
7
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
20
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je osvojit si dovednost formulovat cíle výuky, didakticky analyzovat učivo a vybrat didaktické prostředky vhodné pro realizaci výuky. Po absolvování předmětu by měl student umět posoudit vhodnost výběru daných vyučovacích metod a metod hodnocení, organizačních forem a činností žáků. Student by měl být schopen odborného hodnocení výsledků výuky a sebereflexe vlastní činnosti.
|
Requirements on student
|
aktivní účast na seminářích
prezentace tematického plánu učiva
ústní zkouška
|
Content
|
1. Organizační formy výuky v odborných předmětech, členění organizačních forem
2. Vyučovací hodina jako forma hromadného vyučování, didaktické požadavky na vyučovací hodinu
3. Skupinové a kooperativní vyučování, diferencované vyučování, exkurze, integrované formy výuky, školní a
mimoškolní vyučování
4. Učební úlohy, praktická tvorba učebních úloh a pracovních listů
5. Materiálně didaktické prostředky a jejich funkce při výuce odborných předmětů, didaktická technika, využití ICT
ve výuce odborných předmětů
6. Učebnice funkce, didaktické atributy
7. Vyučovací metody v odborných předmětech, klasifikace vyučovacích metod a jejich využití
8. Hodnocení a klasifikace žáků ve výuce odborných předmětů sumativní a formativní hodnocení, funkce, zásady a
kritéria hodnocení
9. Didaktický test vlastnosti a kritéria
10. Plánování výchovně vzdělávací práce na střední odborné škole, příprava učitele na vyučování, tematický plán
učiva, kroky přípravy na výuku, chyby v přípravě na vyučování
11. Motivace ve výuce
12. Evaluace ve výuce
13. Sebereflexe učitele
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
KRPÁLEK,P., KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ,K. Didaktika ekonomických předmětů. VŠE. Praha, 2012. ISBN 978-80-245-1909-8.
-
Basic:
FRIEDMANN,Z., PECINA,P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru.. Brno. Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6300-6.
-
Basic:
VANĚČEK,D. Didaktika technických odborných předmětů. ČVUT. Praha, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
-
Basic:
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání
(MŠMT)
-
Basic:
ČADÍLEK,M., PECINA,P. Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. NÚOV. Praha, 2008.
-
Recommended:
KRÁLOVÁ,A. Didaktika základu ekonomiky. VŠE. Praha, 2013. ISBN 978-80-7373-062-8.
-
Recommended:
SLAVÍK,J., JANÍK,T.,NAJVAR,P.,KNECHT,P. Transdisciplinární didaktika. Brno. Masarykova univerzita, 2017. ISBN 80-239-2209-2.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
20
|
Hand-out completion for the lesson
|
40
|
Self-tutoring
|
40
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
10
|
Preparation for an exam
|
70
|
Scientific text studying in the Czech language
|
30
|
Total
|
210
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student vysvětlí a klasifikuje organizační formy výuky;
klasifikuje a popíše didaktické metody;
klasifikuje a vysvětlí funkci materiálních didaktických prostředků;
vysvětlí funkci učebnic;
zná funkci hodnocení a klasifikace žáků ve výuce odborných předmětů.
|
Skills - skills resulting from the course: |
plánuje výchovně vzdělávací práci na střední odborné škole;
odborně rozhoduje o výběru vyučovacích metod a organizačních forem;
odborně rozhoduje o výběru didaktických prostředků pro realizaci výuky;
navrhuje didaktický test;
hodnotí výsledky výuky;
je schopen sebereflexe vlastní činnosti.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B1 - Discussion |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
D6 - Practice and creation of social skills |
E4 - Didactic games |
E3 - Staging and simulation methods |
G2 - Self-study, controlled study |
Working with text (coursebook, book) |
Projection (static, dynamic) |
|
|
|
|