|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KIK / 7PDI2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KIK
/
7PDI2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Didactics of Informatics 2
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
16 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je poskytnou studentům možnost aplikovat teoretické znalosti v oblasti didaktiky informatiky. Hlavní náplní předmětu jsou témata stanovená Rámcovým vzdělávacím programem pro výuku informatiky na základní škole a jejich možná další rozšíření při práci s žáky. Studenti se seznámí se základními koncepty a myšlenkovými konstrukty výuky jednotlivých témat. Naučí se organizovat a vést výuku vzdělávací oblasti Informatika atraktivně a tvořivě tak, aby předávané znalosti a dovednosti měly nadčasový charakter.
|
Requirements on student
|
Didaktický materiál - tvorba didaktického materiálu z vybrané oblasti informatiky pro žáky základní školy včetně metodických pokynů a návodů pro učitele
Příprava na vyučování - příprava výuky dvou vyučovacích jednotek pro žáky základní školy v oblasti Informatika, příprava úkolů pro žáky, rozvržení hodiny, motivačních cvičení, příprava pomocných materiálů
Praktická zkouška - obhajoba přípravy výuky, prezentace profesních dovedností - vedení a organizace výuky, stanovení pravidel, zadání úkolu a proces jeho řešení při práci s žáky
Ústní zkouška - vybraných teoretických aspektů didaktiky informatiky a informačních technologií
|
Content
|
Rámcový vzdělávací program, vzdělávací oblast Informatika.
Struktura RVP, očekávané výstupy, učivo.
Oblast Data, informace a modelování.
Oblast Algoritmizace a programování.
Oblast Informační systémy.
Oblast Digitální technologie.
Digitální gramotnost v oblasti Informatika, mezipředmětové vztahy.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
Mgr. Bc. Libor Klubal, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D. (100%),
-
Seminar lecturer:
Mgr. Bc. Libor Klubal, Ph.D. (50%),
doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D. (50%),
|
Literature
|
-
Basic:
Nagyová, Ingrid. Podstatné aspekty informatiky jako vědního oboru. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-378-1.
-
Recommended:
Schubert, S., Schwill, A. Didaktik der Informatik. Heidelberg:, 2004. ISBN 978-3-8274-2652-9.
-
Recommended:
Didaktika informatiky II
(Fojtík, Rostislav)
-
Recommended:
Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky
(Hejný, Milan, Novotná, Jarmila, Stehlíkova, Naďa)
-
Recommended:
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
16
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Hand-out completion for the lesson
|
20
|
Preparation for an exam
|
30
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
20
|
Defence (of works, projects, etc.)
|
10
|
Homework for lessons
|
15
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
25
|
Total
|
151
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- orientace v základních metodách a konceptech informatiky jako vědy |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- systému kurikulárních dokumentů základního školství v oblasti ICT |
- základních konceptů výuky hardwaru |
- počítačové reprezentace informací a metod získávání, zpracování, ukládání a šíření informací |
- základních konceptů práce s textem tvorba textu a jeho úprava (formátování), s ohledem na vedení výuky v této oblasti |
- základních konceptů algoritmizace s ohledem na vzdělávání v této oblasti |
- základních konceptů hromadného zpracování dat a technologie databází |
- základních konceptů informačních systémů |
Skills - skills resulting from the course: |
- diskutovat kompetence žáka definované Rámcovým vzdělávacím programem zejména ve vztahu k vzdělávací oblasti Informatika |
- tvořivě pracovat s informacemi a připravit výuku těchto dovednosti pro žáky základní školy |
- seznámit žáky s jednotlivými komponentami počítače a argumentovat přiměřenost a aktuálnost využití jednotlivých komponent |
- představit základní principy úpravy a formátování textu, strukturovat jeho jednotlivé prvky a převést tuto dovednost do výuky žáků |
- využívat techniky hromadného zpracování dat, specifikovat a argumentovat uplatnění jednotlivých technik ve vybraných případech, které vhodně uplatní ve výuce |
- připravit, vést a vyhodnotit vzdělávací projekt |
- připravit výukovou jednotku v oblasti informatiky pro žáky základní školy podle daného konceptu, a to včetně potřebných materiálů a hodnocení |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA3 - Didactic material (work sheets, study texts, etc.) |
IIA4 - Preparation for lessons |
IC9 - Practical examination (presentation of professional skills such as singing, instrumental, choirmaster, occupational-technical, fine-art, etc.) |
IC6 - Oral examiantion |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B8 - Reversed lecture |
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.) |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|