|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIK / 7PDI2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIK
/
7PDI2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika informatiky 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnou studentům možnost aplikovat teoretické znalosti v oblasti didaktiky informatiky. Hlavní náplní předmětu jsou témata stanovená Rámcovým vzdělávacím programem pro výuku informatiky na základní škole a jejich možná další rozšíření při práci s žáky. Studenti se seznámí se základními koncepty a myšlenkovými konstrukty výuky jednotlivých témat. Naučí se organizovat a vést výuku vzdělávací oblasti Informatika atraktivně a tvořivě tak, aby předávané znalosti a dovednosti měly nadčasový charakter.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický materiál - tvorba didaktického materiálu z vybrané oblasti informatiky pro žáky základní školy včetně metodických pokynů a návodů pro učitele
Příprava na vyučování - příprava výuky dvou vyučovacích jednotek pro žáky základní školy v oblasti Informatika, příprava úkolů pro žáky, rozvržení hodiny, motivačních cvičení, příprava pomocných materiálů
Praktická zkouška - obhajoba přípravy výuky, prezentace profesních dovedností - vedení a organizace výuky, stanovení pravidel, zadání úkolu a proces jeho řešení při práci s žáky
Ústní zkouška - vybraných teoretických aspektů didaktiky informatiky a informačních technologií
|
Obsah
|
Rámcový vzdělávací program, vzdělávací oblast Informatika.
Struktura RVP, očekávané výstupy, učivo.
Oblast Data, informace a modelování.
Oblast Algoritmizace a programování.
Oblast Informační systémy.
Oblast Digitální technologie.
Digitální gramotnost v oblasti Informatika, mezipředmětové vztahy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Bc. Libor Klubal, Ph.D. (100%),
doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Bc. Libor Klubal, Ph.D. (50%),
doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Nagyová, Ingrid. Podstatné aspekty informatiky jako vědního oboru. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-378-1.
-
Doporučená:
Schubert, S., Schwill, A. Didaktik der Informatik. Heidelberg:, 2004. ISBN 978-3-8274-2652-9.
-
Doporučená:
Didaktika informatiky II
(Fojtík, Rostislav)
-
Doporučená:
Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky
(Hejný, Milan, Novotná, Jarmila, Stehlíkova, Naďa)
-
Doporučená:
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
16
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Zpracování podkladů na výuku
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
20
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
25
|
Celkem
|
151
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- orientace v základních metodách a konceptech informatiky jako vědy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- systému kurikulárních dokumentů základního školství v oblasti ICT |
- základních konceptů výuky hardwaru |
- počítačové reprezentace informací a metod získávání, zpracování, ukládání a šíření informací |
- základních konceptů práce s textem tvorba textu a jeho úprava (formátování), s ohledem na vedení výuky v této oblasti |
- základních konceptů algoritmizace s ohledem na vzdělávání v této oblasti |
- základních konceptů hromadného zpracování dat a technologie databází |
- základních konceptů informačních systémů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat kompetence žáka definované Rámcovým vzdělávacím programem zejména ve vztahu k vzdělávací oblasti Informatika |
- tvořivě pracovat s informacemi a připravit výuku těchto dovednosti pro žáky základní školy |
- seznámit žáky s jednotlivými komponentami počítače a argumentovat přiměřenost a aktuálnost využití jednotlivých komponent |
- představit základní principy úpravy a formátování textu, strukturovat jeho jednotlivé prvky a převést tuto dovednost do výuky žáků |
- využívat techniky hromadného zpracování dat, specifikovat a argumentovat uplatnění jednotlivých technik ve vybraných případech, které vhodně uplatní ve výuce |
- připravit, vést a vyhodnotit vzdělávací projekt |
- připravit výukovou jednotku v oblasti informatiky pro žáky základní školy podle daného konceptu, a to včetně potřebných materiálů a hodnocení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B8 - Převrácená přednáška |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|