|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIK / 7PDI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIK
/
7PDI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika informatiky 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnou studentům teoretické znalosti nutné pro výuku informatiky v základním vzdělávání. Studenti se seznámí s obsahem koncepčních dokumentů a základními myšlenkami informatiky a naučí se je aplikovat ve výuce.
Poznají základní modely výuky informatiky a naučí se jej tvořivě aplikovat při přípravě na výuku, při stanovení cílů a obsahu vzdělávání, při výběru metod a vyučovacích strategií s cílem efektivně vést výuku informačních technologií na základní škole.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický materiál - příprava pracovního materiálu pro žáky základní školy, který je seznámí s vybraným myšlenkovým konceptem informatiky.
Příprava na vyučování - zpracování přípravy učitele informatiky na vyučování ve formě vyučovací jednotky podle zadaných požadavků. Příprava je zamýšlena jako semestrální projekt, který studenti v závěru prezentují ve třídě a publikují v online podobě.
Samostatná příprava na výuku, studium materiálů v online podobě.
|
Obsah
|
Definice pojmů, informatika jako vědní obor.
Výstavba teoretických základů informatiky.
Metody řešení problémů v informatice, informatické modelování a konstrukce.
Model výuky informatiky z pohledu učitele a žáka, didaktické situace.
Kurikulární dokumenty ve vztahu k vzdělávací oblasti ICT v České republice.
Specifika práce učitele informatiky, specifika výuky v počítačové učebně.
Cíle, metody a formy výuky informatiky.
Vzdělávací standardy, standardy pro vzdělávací oblast informatika (u nás a ve světě).
Rozvoj základních kompetencí, formální poznatky v informatice, práce s chybou.
Hodnocení práce žáků v hodinách informatiky.
Digitální gramotnost ve výuce informatiky, mezipředmětové vztahy.
Tvorba a prezentace vlastní přípravy na vyučovací hodinu.
Studijní materiály jsou poskytnuty ve formě kurzu Moodle. Komunikační platformou je MS Teams.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nagyová, Ingrid. Podstatné aspekty informatiky jako vědního oboru. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-378-1.
-
Základní:
Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ
(Berki Jan, Drábková Jindra)
-
Základní:
Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ
(Berki Jan, Drábková Jindra)
-
Doporučená:
Schubert, S., Schwill, A. Didaktik der Informatik. Heidelberg:, 2004. ISBN 978-3-8274-2652-9.
-
Doporučená:
Didaktika obecná a oborová: Pokus o vymezení a systematizaci pojmů.
(Janík, Tomáš)
-
Doporučená:
Petty, G.:. Moderní vyučování.. Praha: Portál, 2003.
-
Doporučená:
Stuchlíková,I., Janík, T. &kol. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno, Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
16
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
20
|
Příprava na zápočet
|
25
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
25
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Semestrální práce
|
25
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
25
|
Celkem
|
151
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- teoretických základů informatiky jako vědy, předmětu zkoumání informatiky a systematizaci informatiky jako vědy |
- pojmu informace, vznik, uložení na médium, přenos, zpracování, vyhledávání a praktické využití informací |
- základních myšlenek informatiky |
- vědeckých metod informatiky, metod řešení problémů v informatice, metod informatického modelování a konstrukcí, objektově orientované paradigmatu apod. |
- systému kurikulárních dokumentů základního školství, zejména ve vztahu k vzdělávací oblasti ICT |
- modelu výuky informatiky - v orientaci na učitele a žáka |
- specifik výuky informatiky |
- cílů, metod a forem výuky informatiky na základní škole |
- specifik hodnocení (hodnotících metod) v hodinách informatiky |
- struktury přípravy učitele na vyučování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- diskutovat kompetence žáka definované Rámcovým vzdělávacím programem zejména ve vztahu k vzdělávací oblasti ICT |
- diskutovat a argumentovat základní informatické koncepty (postupy a myšlenky) a jejich aplikaci ve výuce informatiky na základní škole |
- vysvětlit a prezentovat na jednoduchých příkladech a úkolech základní myšlenky informatiky jako vědy |
- navrhnout výuku podle modelu výuky informatiky |
- dokáže zorganizovat výuku v počítačové učebně, dbá na bezpečnost práce, bezpečnost žáků i technického vybavení učebny |
- definovat cíle, obsah, metody a formy výuky informatiky s ohledem na jednotlivá témata specifikovaná RVP |
- připravit výukovou jednotku v oblasti informatiky pro žáky základní školy, a to včetně potřebných materiálů a hodnotících metod |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
|
|
|
|