Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/7PVOZ  KPD / 7PVOZ Using Professional Resources Show course Using Professional Resources 2023/2024

Course info KPD / 7PVOZ : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / 7PVOZ Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Using Professional Resources Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements practical class 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy práce s odbornými zdroji. Student získává příležitost seznámit se s nástroji, které jsou využívány vědeckými pracovníky při psaní vědeckého textu. Nabyté znalosti a dovednosti zúročí při psaní diplomové práce, pro jejíž zpracování využije na základě klíčových slov provedenou rešerši a projekt publikačního výstupu.

Requirements on student
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) - student individuálně představí projekt své diplomové práce, její stručná teoretická východiska a klíčová slova. Popíše, které databáze a další prostředky pro přípravu projektu využíval a jak konkrétně s nimi pracoval.

IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) - student se zapojuje do ústního hodnocení projektů diplomových prací, doporučuje jiná možná řešení či změny v projektech diplomových prací, konstruktivně kritizuje.

IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) - student provede výtah vybraného článku publikovaného v zahraničním periodiku v anglickém jazyce.

IIB25 - Seminární práce / referát - student sestaví abstrakt diplomové práce, vyhledané definice základních pojmů a klíčová slova, přehled vyhledaných zdrojů, které k tématu diplomové práce vyhledal, a osnovu odborného článku vycházejícího ze struktury práce.


Content
1. Elektronické nástroje pro práci se zdroji, citace.
Software pro podporu práce se zdroji (MS WORD, Mendeley), generování citací, citační normy.

2. Rešerše jako podpora při práci se zdroji.
Výběr vhodných klíčových slov v rámci pedagogické terminologie, zadávání rešerší, práce s rešeršními výstupy. Český pedagogický tezaurus.

3. Pedagogické encyklopedie a slovníky.
Zpracování hesel a jejich citace. Vyhledávání v tištěných a online encyklopediích a slovnících (Pedagogická encyklopedie, Pedagogický slovník, International Encyclopedia of Education, Oxford Research Encyclopedias, Oxford Dictionary of Education, A Brief Critical Dictionary of Education).

4. Elektronické informační zdroje.
Databáze (ERIC, ERIH, EDS-EBSCO, SCOPUS, WEB OF SCIENCE, GOOGLE SCHOLAR). Publikace mezinárodních studií (OECD, Eurydice), zjištění ČŠI.

5. Informace poskytované organizacemi a asociacemi sdružujícími pedagogy v ČR.
Organizace zaměřené na výzkum v ČR (ČAPV, ČPdS), asociace sdružující pedagogické pracovníky a pracovníky s dětmi a mládeží, Pedagogická komora. Periodika a sborníky z konferencí pořádaných těmito organizacemi.

6. Mezinárodní organizace sdružující pedagogy a jimi vydávané publikace.
Organizace orientované na výzkum a profesní rozvoj pedagogů (EERA, ILA, IARTEM apod.). Publikační výstupy těchto organizací. Konference a konferenční sborníky (tištěné, elektronické).

7. Sociální sítě jako nástroj vyhledávání odborných zdrojů.
Práce se sítěmi Academia.edu a ResearchGate. Budování tematicky zaměřených sítí, vyhledávání zdrojů.

8. Struktura vědecké publikace.
Monografie, časopisecké články, příspěvky v konferenčních sbornících. Osnova článku a příspěvku.

9. Výzkumné studie.
Vzorové příklady výzkumných studií publikovaných v domácích a zahraničních časopisech. Překlady textů pro parafráze a citace. Diskuse výzkumných zjištění.

10. Projekt publikačního výstupu.
Tematicky zvolená klíčová slova. Rešerše. Abstrakt a anotace. Projekt výzkumu.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (50%),  Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (50%), 
Literature
  • Basic: FINK, A. Conducting research literature reviews: from the internet to paper. (4. vyd.).. Los Angeles: SAGE Publications, 2014. ISBN 9781544318479.
  • Basic: TICHÁ, L., et al. Jak psát vysokoškolské závěrečné práce. Praha: Ústřední knihovna ČVUT, 2009. ISBN cnb000465232.
  • Basic: PAPÍK, R. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha: Velryba, 2011. ISBN 978-80-7399-338-2.
  • Basic: MACHI, L. A., & McEVOY, B. The literature review: six steps to success. Thousand Oaks: Corwin, 2012. ISBN 9781452240886.
  • Extending: BORENSTEIN, M., HEDGES, L. V., HIGGINS, J. P. T., & ROTHSTEIN, H. R. Introduction to metaanalysis. New York, NY: Wiley, 2009.
  • Extending: CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Extending: Matoušová, M. Rešerše: úvod do teorie a organizace rešeršních služeb. Praha: ÚVTEI, 1988. ISBN 8087723228.
  • Extending: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • Recommended: RANDOLPH, J. J. A guide to writing the dissertation literature review. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14, 1-13.. 2009.
  • Recommended: JESSON, J. K., MATHESON, L., & LACEY, F. M. Doing Your Literature Review: Traditional and Systematic Techniques. London: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-84860-154-3.
  • Recommended: COOPER, H. M. Editorial. Psychological Bulletin, 129, 3-9.. 2003. ISBN 0033-2909.
  • Recommended: ROJON, C., McDOWALL, A., & SAUNDERS, M. N. K. On the experience of conducting a Systematic Review in Industrial, Work, and Organizational Psychology: Yes, it is worthwhile. Journal of Personnel Psychology, 10(3), 133-138.. 2011. ISBN 1866-5888.
  • Recommended: PAPÍK, R. Rešeršní strategie a rešeršní služby I. Duha, 27(4).. 2013. ISBN 1804-4256.
  • Recommended: PETTICREW, M., & ROBERTS, H. Systematic Reviews in the Social Sciences: A Practical Guide.. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 978-1-4051-2110-1.
  • Recommended: COOPER, H. M., HEDGES, L. V., & VALENTINE, J. C. The handbook of research synthesis and metaanalysis (2. vyd.).. New York: Russell Sage Foundation, 2009. ISBN 978-1-84860-730-9.
  • Recommended: BAUMEISTER, R. F. Writing a literature review. In M. J. Prinstein & M. D. Patterson (Eds.), The portable mentor: Expert guide to a successful career in psychology (119-132; 2. vyd.).. New York: Springer Science + Business Media, 2013. ISBN 978-1-4614-3993-6.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Being present in classes 13
Presentation (of works, projects, etc.) 2
Scientific text studying in the Czech language 30
Scientific text studying in a foreign language 20
Semestral work 20
Total 90

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Nejsou.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- databází odborných publikací;
- základních funkcí odborně zaměřených sociálních sítí;
- vybraných organizací působících na poli pedagogiky;
- struktury odborného textu.
Skills - skills resulting from the course:
- formulovat klíčová slova pro vyhledávání zdrojů v databázích;
- provést rešerši;
- využívat pro práci se zdroji vhodný software;
- vyhledávat články v konferenčních sbornících;
- pracovat s cizojazyčnými tištěnými i online publikacemi;
- využívat pro základní orientaci v terminologii pedagogické encyklopedie a slovníky;
- pracovat s výstupy plošných výzkumných šetření;
- navazovat kontakty pro získávání zdrojů na vybraných profesně orientovaných sociálních sítích;
- sestavit osnovu publikačního výstupu včetně abstraktu a anotace;
- diskutovat výzkumná zjištění.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC10 - Presentation in lessons (individual or group)
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IIB17 - Analysis of a professional text (summary / compilation / comparison)
IIB25 - Seminar work / report

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
B1 - Discussion
B2 - Productive work with text/image/educational source
B3- Lecture based on problem exposition
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.)
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing
C5 - Static and dynamic projection/presentation
D8 - Production methods - professional and artistic creation
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS