|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UOM / 0IOPD
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UOM
/
0IOPD
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Psychology in paediatric nursing
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
1
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
practical class
10
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
19 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat
o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit
studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
|
Requirements on student
|
100% účast na cvičení, aktivní zapojení do výuky, vypracování prezentace na zadané téma
|
Content
|
1. Psychologická problematika pacienta.
2. Psychologická problematika nemoci.
3. Bolest, strach a úzkost v nemoci.
4. Zdravotník a pacient.
5. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí.
6. Psychologické aspekty psychosomatických poruch v dětství a dospívání.
7. Psychologický přístup k dětem se smyslovými vadami.
8. Psychologické problémy dětí s mentální retardací.
9. Vybrané psychologické problémy dětí a dospívajících ohrožených prostředím.
10. Psychologická problematika rodiny.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Dušek, K., Večeřová-Procházková, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4826-9.
-
Basic:
Baštecká, B., Mach, J. a kol. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
Basic:
Zeleníková, R. Komunikace v ošetřovatelství. Ostrava, 2018. ISBN 978-80-7464-550-1.
-
Basic:
Zacharová E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- je způsobilý navázat kontakt a správně komunikovat s pacienty v klinické praxi
- je způsobilý rozumět problematice zdraví a nemoci v podmínkách klinické praxe
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC8 - Didactic test |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
|
|
|
|