|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 5DHN1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
5DHN1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy s praxí 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHV/5DHN2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudebnědidaktické teorie v úzké kontinuitě s hudebněvýchovnou praxí na 1. st. ZŠ, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum moderních a alternativních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální hudební výchovy. Předmět Didaktika hudební výchovy rozvíjí schopnost hudebněpedagogického a hudebnědidaktického myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie. Vedle zmíněných aspektů je klíčovým výstupem získání dovednosti samostatné a kreativní aplikace hudebnědidaktické teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast Detailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály) Prezentace a odevzdání všech metodických námětů - a) hlasová výchova, b) rytmický výcvik, c) nácvik jednohlasé písně, d) intonační výcvik
100-51 bodů - započteno 50-0 bodů - nezapočteno
|
Obsah
|
1.Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky k zápočtu), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy I, hudba jako cíl a předmět HV, intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), hudebnědidaktické pojmy II, HV na všeobecně vzdělávacích školách (cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky), projektové vyučování 2. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP), osobnost učitele Hv, hodnocení a klasifikace v Hv, didaktické zásady, hudební činnosti 3.-5. Hlasová a pěvecká výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace 6.-8. rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, práce s říkadlem, prezentace metodických námětů 9. didaktický nácvik jednohlasé písně 10.-12. intonace, intonační výcvik, intonační metody, přípravná cvičení pro dvojhlas, quodlibet 13. zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lasevičová, J. Didaktika hudební výchovy. Ostrava, 1996. ISBN 9788070421086.
-
Základní:
Váňová, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha, 1995. ISBN 8072901559.
-
Základní:
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-562-2.
-
Základní:
Synek, J. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0964-X.
-
Rozšiřující:
MICHALOVÁ, E. Hudba v škole.. Banská Bystrica, 1997. ISBN 80-8055-114-6.
-
Rozšiřující:
Hunterová, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.
-
Doporučená:
Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Skriptum. Ostrava - Montanex, 1992. ISBN 80-85300-98-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Semestrální práce
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Samostudium
|
15
|
Celkem
|
63
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. student zná hudebnědidaktickou teorii v úzké kontinuitě s hudebně výchovnou praxí na 1. stupni ZŠ jako předpokladu pro pedagogickou činnost na 1. st. ZŠ a formování učitelského profilu se zaměřením na Hv 2. student chápe charakteristiku, pojetí, cíle, strukturaci předmětu HV na 1. st. ZŠ 3. student se prakticky orientuje v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv) 4. student chápe a interiorizuje interdisciplinární vztahy HV a dalších všeobecně vzdělávacích předmětů 5. student je schopen analyzovat široké spektrum moderních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální HV (projektové vyučování ad.) 6. student je schopen hudebněpedagogického (didaktického) myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie 7. student dokáže samostatně a tvořivě aplikovat hudebnědidaktickou teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP 8. student získá kompetence k řešení problémů, kompetence komunikační, interakční, aplikační, intervenční
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|