Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KHV/5DHN1  KHV / 5DHN1 Didaktika hudební výchovy s praxí 1 Zobrazit předmět Didaktika hudební výchovy s praxí 1 2023/2024

Informace o předmětu KHV / 5DHN1 : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KHV / 5DHN1 Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Didaktika hudební výchovy s praxí 1 Způsob zakončení Zápočet
Způsob zakončení Zápočet
Akreditováno / Kredity Ano, 2 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Cvičení 1 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní semestr
Vyučovaný semestr Zimní semestr
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje KHV/5DHN2
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudebnědidaktické teorie v úzké kontinuitě s hudebněvýchovnou praxí na 1. st. ZŠ, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum moderních a alternativních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální hudební výchovy. Předmět Didaktika hudební výchovy rozvíjí schopnost hudebněpedagogického a hudebnědidaktického myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie. Vedle zmíněných aspektů je klíčovým výstupem získání dovednosti samostatné a kreativní aplikace hudebnědidaktické teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP.

Požadavky na studenta
Aktivní účast
Detailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály)
Prezentace a odevzdání všech metodických námětů - a) hlasová výchova, b) rytmický výcvik, c) nácvik jednohlasé písně, d) intonační výcvik


100-51 bodů - započteno
50-0 bodů - nezapočteno







Obsah
1.Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky k zápočtu), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy I, hudba jako cíl a předmět HV, intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), hudebnědidaktické pojmy II, HV na všeobecně vzdělávacích školách (cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky), projektové vyučování
2. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP), osobnost učitele Hv, hodnocení a klasifikace v Hv, didaktické zásady, hudební činnosti
3.-5. Hlasová a pěvecká výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace
6.-8. rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, práce s říkadlem, prezentace metodických námětů
9. didaktický nácvik jednohlasé písně
10.-12. intonace, intonační výcvik, intonační metody, přípravná cvičení pro dvojhlas, quodlibet
13. zápočet


Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%), 
  • Cvičící: PhDr. Jan Chumchal, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%), 
Literatura
  • Základní: Lasevičová, J. Didaktika hudební výchovy. Ostrava, 1996. ISBN 9788070421086.
  • Základní: Váňová, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha, 1995. ISBN 8072901559.
  • Základní: Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-562-2.
  • Základní: Synek, J. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0964-X.
  • Rozšiřující: MICHALOVÁ, E. Hudba v škole.. Banská Bystrica, 1997. ISBN 80-8055-114-6.
  • Rozšiřující: Hunterová, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.
  • Doporučená: Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Skriptum. Ostrava - Montanex, 1992. ISBN 80-85300-98-2.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 13
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů) 15
Semestrální práce 15
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické) 5
Samostudium 15
Celkem 63

Předpoklady

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
1. student zná hudebnědidaktickou teorii v úzké kontinuitě s hudebně výchovnou praxí na 1. stupni ZŠ jako předpokladu pro pedagogickou činnost na 1. st. ZŠ a formování učitelského profilu se zaměřením na Hv
2. student chápe charakteristiku, pojetí, cíle, strukturaci předmětu HV na 1. st. ZŠ
3. student se prakticky orientuje v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv)
4. student chápe a interiorizuje interdisciplinární vztahy HV a dalších všeobecně vzdělávacích předmětů
5. student je schopen analyzovat široké spektrum moderních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální HV (projektové vyučování ad.)
6. student je schopen hudebněpedagogického (didaktického) myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie
7. student dokáže samostatně a tvořivě aplikovat hudebnědidaktickou teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP
8. student získá kompetence k řešení problémů, kompetence komunikační, interakční, aplikační, intervenční

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
Průběžná analýza výkonů studenta
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce)

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody dovednostně-praktické
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Skupinová a kooperativní výuka
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS