|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 3PEV5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
3PEV5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Chyby mluv.a zpěv.hlasu a jejich náprava
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Chyby mluveného a zpěvného hlasu a jejich náprava
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvoření základní znalostní báze v oblasti anatomie a fyziologie všech ústrojí, která se na vzniku hlasu i řeči podílejí a seznámení s taxonomií hlasových poruch a potíží s hlasem. Předmět vede k utváření adekvátního postoje k hlasu jako k pracovnímu nástroji pedagoga. V oblasti dovednostní je předmět orientován na osvojení technik práce s hlasem v kontextu prevence hlasových poruch a potíží s hlasem a utváření hlasové kondice.
|
Požadavky na studenta
|
Na základě autodiagnostiky vlastních problémů s hlasem či úrovně hlasové kondice zpracuje student k zápočtu protokol z aplikace vybraných cvičení, s nimž se v průběhu výuky seznámil, a která bude v průběhu semestru aktivně provádět.
100-51 bodů započteno 50-0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Hlas jako pracovní nástroj učitele - úvod do problematiky 2. Anatomické a fyziologické podmínky vzniku hlasu a řeči 3. Základní vlastnosti a parametry lidského hlasu 4. Hlasové poruchy a problémy s hlasem v kontextu pedagogické profese 5. Hygiena hlasu a prevence hlasových poruch 6. Tréninkové programy kultivace hlasu a možnosti zvyšování hlasové kondice 7. Držení těla a jeho vliv na hlas 8. Dechová cvičení 9. Fonačně-rezonanční cvičení 10. Relaxační cvičení s pohybem a fonací 11. Froeschelsova metoda nápravy poruch hlasu a řeči 12. Cvičení pro zlepšení síly a posazení mluvního hlasu 13. Cvičení k rozvoji mluvního a zpěvního hlasu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAVLÍK, R., FROSTOVÁ, J. Komplexní reedukace hlasu v AFC. Otorinolaringologie a foniatrie. s. 35-38. Praha : Česká lékařská společnost J. E. Purkyně. ISBN 1210-7867.
-
Základní:
FROSTOVÁ, Jana. Péče o hlasovou kondici učitelů. Škola a zdraví 21. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
-
Základní:
VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání, aneb, Co může zpěvákům poradit odborný lékař I. vydání. Praha: Práh, 2009. ISBN 9788073111694.
-
Doporučená:
DRŠATA, J. et al. Foniatrie - hlas (ed. Chrobok, V.). Medicína hlavy a krku. Havlíčkův. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-116-8.
-
Doporučená:
NOVÁK A. Foniatrie a pedaudiologie II.. Praha: vl. nákladem, 2000. ISBN 80-7108-105-1.
-
Doporučená:
FROESCHELS, E. Chewing method as therapy; a discussion with some philosophical conclusions.. AMA Arch otolaryngol, 1952. ISBN 0096-6894.
-
Doporučená:
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student získává schopnost přesné definice hlasových poruch a špatných hlasových návyků. 2. Student využívá získaných teoretických znalostí k správnému používání hlasu. 3. Student aplikuje správné hlasové návyky v mluvním i zpěvním projevu. 4. Student nacvičuje správné profesní použití hlasu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|