|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KHV / 2PRHS
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KHV
/
2PRHS
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Current Issues in Music Teaching
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
practical class
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe. Cílem předmětu je osvojení si základních principů vývoje hudebně pedagogického myšlení s akcentací vlivu kulturních, uměleckých a mimohudebních determinant na podobu současné hudební výchovy včetně anticipační roviny. Kromě teoretické reflexe je zohledněna schopnost studentů identifikovat a analyzovat jednotlivé problémy současné teorie a praxe na základě práce s literaturou a informacemi z průzkumných šetření.
|
Requirements on student
|
1. recenze 1 monografie nebo 1 sborníku s hudebněpedagogickou problematikou (50 bodů) 2. Prezentace písemně zpracovaného seminárního úkolu - výběr z témat zaměřených na minulost, přítomnost a budoucnost hudební pedagogiky v kontextu vývojových proměn doby, kultury a hudebního života mládeže (hodnotová orientace, zájmy, preference, motivace, vkusová kriteria ad.) a s tím souvisejících změn profesionální přípravy hudebních pedagogů (50 bodů)
100-51 bodů - započteno 50-0 bodů - nezapočteno
|
Content
|
1. Úvod do studia (pojetí, program, požadavky k zápočtu), hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe, předmět hudební pedagogiky, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, dílčí hudebněpedagogická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce. 2. Vztah hudební pedagogiky a obecné pedagogiky, vztah hudební pedagogiky a hudební psychologie, vztah hudební pedagogiky k ostatním vědním disciplinám, strukturace hudební pedagogiky. 3. Metody výzkumu hudební pedagogiky, základní přehled o vývoji discipliny, hlavní zdroje současné evropské hudební pedagogiky, podněty pro rozvoj české hudební pedagogiky. 4. Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kurikulární reforma RVP a ŠVP, intencionální a funkcionální hudební výchova. 5. Hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hudebních pedagogů, výchova k umění a uměním, hudební výchova v rámci estetické výchovy. 6. Hudební komunikace (definice, složky, komunikační řetěz, aspekty). 7. Význam hudebního vzdělání a vzdělání obecně, axiologická dimenze v hudební výchově a v hudebním vzdělávání, hudební pedagogika v kontextu vývojových proměn doby-kultury-hudby-hudebního života mládeže. 8. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudební kultury a determinace aktuálními mimohudebními faktory. 9. Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky, synchronní paradigmata hudební pedagogiky, humanisticko-tvůrčí koncepce hudební pedagogiky, didaktická interpretace, koncept přirozeného světa, polyestetická výchova a integrativní hudební pedagogika. 10. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse). 11. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse). 12. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse). 13. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse), evaluace discipliny.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),
-
Lecturer:
PhDr. David Kozel, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),
PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (100%),
-
Tutorial lecturer:
PhDr. David Kozel, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),
PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
Poledňák, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: PedF UK, 2005.
-
Basic:
Holas, M. Hudební nadání. Praha, 1994. ISBN 80-85883-007.
-
Basic:
Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-018-X.
-
Basic:
HOLAS, M. Hudební pedagogika v profesionální HV. Praha: HF AMU, 1995. ISBN 80-85883-08-2.
-
Basic:
Fukač, J. - Tesař, S. - Vereš, J. Hudební pedagogika.Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
-
Basic:
Váňová, H., Skopal, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-296-0435-3.
-
Basic:
DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha, 1992. ISBN 80-85467-84-4.
-
Basic:
Kozel, D. et al. Pregraduální příprava učitelů hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ. Ostrava: Ostravská univerzita, Katedra hudební výchovy, 2013. ISBN 978-80-7464-450-4.
-
Basic:
Medňanská, I. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0149-9.
-
Basic:
BURLAS, L. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.
-
Basic:
SLAVÍKOVÁ, Z. Učiteľ hudby na prahu 21. storočia. Prešov, 2000. ISBN 80-968348-3-5.
-
Basic:
MASTNAK, W. Zmysly - Umění - Život. Prešov: Matúš Music, 1994. ISBN 80-967089-1-0.
-
Extending:
Vereš, J. Hudobné korelácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-558-0003-5.
-
Recommended:
Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.
-
Recommended:
Kusák, J. Evropský hudební a taneční folklor jako axiologická konstanta humanisticko-tvořivého paradigmatu hudební pedagogiky a procesu hudebního vzdělávání.. Trnava: PdF Trnavskej univerzity a PdF Katolickej univerzity v Ružomberku, 2009. ISBN 1210-3683.
-
Recommended:
Kusák, J. Folklore Education Values in the Context of Cultural System and Current Trends of Music Pedagogy. The New Educational Review. Toruń, 2008.
-
Recommended:
LUSKA, J., HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.
-
Recommended:
Kusák, J. Krize tradičních hodnot umění a kultury jako potenciální faktor ohrožení společnosti a systémového pojetí (hudebního) vzdělávání.. Teoretické reflexe hudební výchovy: Problémy recepce v jednotlivých druzích umění. Brno: MU PdF, 2009. ISBN 978-80-7041-718-8.
-
Recommended:
Holas, M., Váňová, H., Duzbaba, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha, SPN, 1987. ISBN cnb000031823.
-
Recommended:
LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Semestral work
|
20
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
4
|
Source stuying
|
10
|
Preparation for a credit test
|
20
|
Self-tutoring
|
10
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
1. Student se umí orientovat v informačních zdrojích a aktuálních tématech hudební pedagogiky. 2. Student se umí orientovat v aktuálních problémech teorie a praxe hudební výchovy. 3. Student reflektuje vývoj hudebněpedagogického myšlení. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Satisfactory completion of course, no grade |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|