Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KHV/2PRHS  KHV / 2PRHS Current Issues in Music Teaching Show course Current Issues in Music Teaching 2023/2024

Course info KHV / 2PRHS : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KHV / 2PRHS Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Current Issues in Music Teaching Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion -
Type of completion -
Time requirements lecture 1 [Hours/Week] practical class 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe. Cílem předmětu je osvojení si základních principů vývoje hudebně pedagogického myšlení s akcentací vlivu kulturních, uměleckých a mimohudebních determinant na podobu současné hudební výchovy včetně anticipační roviny. Kromě teoretické reflexe je zohledněna schopnost studentů identifikovat a analyzovat jednotlivé problémy současné teorie a praxe na základě práce s literaturou a informacemi z průzkumných šetření.

Requirements on student
1. recenze 1 monografie nebo 1 sborníku s hudebněpedagogickou problematikou (50 bodů) 2. Prezentace písemně zpracovaného seminárního úkolu - výběr z témat zaměřených na minulost, přítomnost a budoucnost hudební pedagogiky v kontextu vývojových proměn doby, kultury a hudebního života mládeže (hodnotová orientace, zájmy, preference, motivace, vkusová kriteria ad.) a s tím souvisejících změn profesionální přípravy hudebních pedagogů (50 bodů)

100-51 bodů - započteno
50-0 bodů - nezapočteno


Content
1. Úvod do studia (pojetí, program, požadavky k zápočtu), hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe, předmět hudební pedagogiky, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, dílčí hudebněpedagogická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce.
2. Vztah hudební pedagogiky a obecné pedagogiky, vztah hudební pedagogiky a hudební psychologie, vztah hudební pedagogiky k ostatním vědním disciplinám, strukturace hudební pedagogiky.
3. Metody výzkumu hudební pedagogiky, základní přehled o vývoji discipliny, hlavní zdroje současné evropské hudební pedagogiky, podněty pro rozvoj české hudební pedagogiky.
4. Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kurikulární reforma RVP a ŠVP, intencionální a funkcionální hudební výchova.
5. Hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hudebních pedagogů, výchova k umění a uměním, hudební výchova v rámci estetické výchovy.
6. Hudební komunikace (definice, složky, komunikační řetěz, aspekty).
7. Význam hudebního vzdělání a vzdělání obecně, axiologická dimenze v hudební výchově a v hudebním vzdělávání, hudební pedagogika v kontextu vývojových proměn doby-kultury-hudby-hudebního života mládeže.
8. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudební kultury a determinace aktuálními mimohudebními faktory.
9. Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky, synchronní paradigmata hudební pedagogiky, humanisticko-tvůrčí koncepce hudební pedagogiky, didaktická interpretace, koncept přirozeného světa, polyestetická výchova a integrativní hudební pedagogika.
10. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).
11. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).
12. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).
13. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse), evaluace discipliny.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. David Kozel, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),  prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),  PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: PhDr. David Kozel, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),  prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),  PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: Poledňák, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: PedF UK, 2005.
  • Basic: Holas, M. Hudební nadání. Praha, 1994. ISBN 80-85883-007.
  • Basic: Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-018-X.
  • Basic: HOLAS, M. Hudební pedagogika v profesionální HV. Praha: HF AMU, 1995. ISBN 80-85883-08-2.
  • Basic: Fukač, J. - Tesař, S. - Vereš, J. Hudební pedagogika.Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
  • Basic: Váňová, H., Skopal, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-296-0435-3.
  • Basic: DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha, 1992. ISBN 80-85467-84-4.
  • Basic: Kozel, D. et al. Pregraduální příprava učitelů hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ. Ostrava: Ostravská univerzita, Katedra hudební výchovy, 2013. ISBN 978-80-7464-450-4.
  • Basic: Medňanská, I. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0149-9.
  • Basic: BURLAS, L. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.
  • Basic: SLAVÍKOVÁ, Z. Učiteľ hudby na prahu 21. storočia. Prešov, 2000. ISBN 80-968348-3-5.
  • Basic: MASTNAK, W. Zmysly - Umění - Život. Prešov: Matúš Music, 1994. ISBN 80-967089-1-0.
  • Extending: Vereš, J. Hudobné korelácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-558-0003-5.
  • Recommended: Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.
  • Recommended: Kusák, J. Evropský hudební a taneční folklor jako axiologická konstanta humanisticko-tvořivého paradigmatu hudební pedagogiky a procesu hudebního vzdělávání.. Trnava: PdF Trnavskej univerzity a PdF Katolickej univerzity v Ružomberku, 2009. ISBN 1210-3683.
  • Recommended: Kusák, J. Folklore Education Values in the Context of Cultural System and Current Trends of Music Pedagogy. The New Educational Review. Toruń, 2008.
  • Recommended: LUSKA, J., HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.
  • Recommended: Kusák, J. Krize tradičních hodnot umění a kultury jako potenciální faktor ohrožení společnosti a systémového pojetí (hudebního) vzdělávání.. Teoretické reflexe hudební výchovy: Problémy recepce v jednotlivých druzích umění. Brno: MU PdF, 2009. ISBN 978-80-7041-718-8.
  • Recommended: Holas, M., Váňová, H., Duzbaba, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha, SPN, 1987. ISBN cnb000031823.
  • Recommended: LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 26
Semestral work 20
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 4
Source stuying 10
Preparation for a credit test 20
Self-tutoring 10
Total 90

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
1. Student se umí orientovat v informačních zdrojích a aktuálních tématech hudební pedagogiky.
2. Student se umí orientovat v aktuálních problémech teorie a praxe hudební výchovy.
3. Student reflektuje vývoj hudebněpedagogického myšlení.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Satisfactory completion of course, no grade

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS