|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 2PRHS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
2PRHS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aktuální problémy hudební pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe. Cílem předmětu je osvojení si základních principů vývoje hudebně pedagogického myšlení s akcentací vlivu kulturních, uměleckých a mimohudebních determinant na podobu současné hudební výchovy včetně anticipační roviny. Kromě teoretické reflexe je zohledněna schopnost studentů identifikovat a analyzovat jednotlivé problémy současné teorie a praxe na základě práce s literaturou a informacemi z průzkumných šetření.
|
Požadavky na studenta
|
1. recenze 1 monografie nebo 1 sborníku s hudebněpedagogickou problematikou (50 bodů) 2. Prezentace písemně zpracovaného seminárního úkolu - výběr z témat zaměřených na minulost, přítomnost a budoucnost hudební pedagogiky v kontextu vývojových proměn doby, kultury a hudebního života mládeže (hodnotová orientace, zájmy, preference, motivace, vkusová kriteria ad.) a s tím souvisejících změn profesionální přípravy hudebních pedagogů (50 bodů)
100-51 bodů - započteno 50-0 bodů - nezapočteno
|
Obsah
|
1. Úvod do studia (pojetí, program, požadavky k zápočtu), hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe, předmět hudební pedagogiky, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, dílčí hudebněpedagogická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce. 2. Vztah hudební pedagogiky a obecné pedagogiky, vztah hudební pedagogiky a hudební psychologie, vztah hudební pedagogiky k ostatním vědním disciplinám, strukturace hudební pedagogiky. 3. Metody výzkumu hudební pedagogiky, základní přehled o vývoji discipliny, hlavní zdroje současné evropské hudební pedagogiky, podněty pro rozvoj české hudební pedagogiky. 4. Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kurikulární reforma RVP a ŠVP, intencionální a funkcionální hudební výchova. 5. Hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hudebních pedagogů, výchova k umění a uměním, hudební výchova v rámci estetické výchovy. 6. Hudební komunikace (definice, složky, komunikační řetěz, aspekty). 7. Význam hudebního vzdělání a vzdělání obecně, axiologická dimenze v hudební výchově a v hudebním vzdělávání, hudební pedagogika v kontextu vývojových proměn doby-kultury-hudby-hudebního života mládeže. 8. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudební kultury a determinace aktuálními mimohudebními faktory. 9. Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky, synchronní paradigmata hudební pedagogiky, humanisticko-tvůrčí koncepce hudební pedagogiky, didaktická interpretace, koncept přirozeného světa, polyestetická výchova a integrativní hudební pedagogika. 10. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse). 11. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse). 12. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse). 13. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse), evaluace discipliny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. David Kozel, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),
PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. David Kozel, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc. (100%),
PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Poledňák, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: PedF UK, 2005.
-
Základní:
Holas, M. Hudební nadání. Praha, 1994. ISBN 80-85883-007.
-
Základní:
Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-018-X.
-
Základní:
HOLAS, M. Hudební pedagogika v profesionální HV. Praha: HF AMU, 1995. ISBN 80-85883-08-2.
-
Základní:
Fukač, J. - Tesař, S. - Vereš, J. Hudební pedagogika.Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
-
Základní:
Váňová, H., Skopal, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-296-0435-3.
-
Základní:
DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha, 1992. ISBN 80-85467-84-4.
-
Základní:
Kozel, D. et al. Pregraduální příprava učitelů hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ. Ostrava: Ostravská univerzita, Katedra hudební výchovy, 2013. ISBN 978-80-7464-450-4.
-
Základní:
Medňanská, I. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0149-9.
-
Základní:
BURLAS, L. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, Z. Učiteľ hudby na prahu 21. storočia. Prešov, 2000. ISBN 80-968348-3-5.
-
Základní:
MASTNAK, W. Zmysly - Umění - Život. Prešov: Matúš Music, 1994. ISBN 80-967089-1-0.
-
Rozšiřující:
Vereš, J. Hudobné korelácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-558-0003-5.
-
Doporučená:
Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.
-
Doporučená:
Kusák, J. Evropský hudební a taneční folklor jako axiologická konstanta humanisticko-tvořivého paradigmatu hudební pedagogiky a procesu hudebního vzdělávání.. Trnava: PdF Trnavskej univerzity a PdF Katolickej univerzity v Ružomberku, 2009. ISBN 1210-3683.
-
Doporučená:
Kusák, J. Folklore Education Values in the Context of Cultural System and Current Trends of Music Pedagogy. The New Educational Review. Toruń, 2008.
-
Doporučená:
LUSKA, J., HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.
-
Doporučená:
Kusák, J. Krize tradičních hodnot umění a kultury jako potenciální faktor ohrožení společnosti a systémového pojetí (hudebního) vzdělávání.. Teoretické reflexe hudební výchovy: Problémy recepce v jednotlivých druzích umění. Brno: MU PdF, 2009. ISBN 978-80-7041-718-8.
-
Doporučená:
Holas, M., Váňová, H., Duzbaba, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha, SPN, 1987. ISBN cnb000031823.
-
Doporučená:
LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Studium pramenů
|
10
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Samostudium
|
10
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student se umí orientovat v informačních zdrojích a aktuálních tématech hudební pedagogiky. 2. Student se umí orientovat v aktuálních problémech teorie a praxe hudební výchovy. 3. Student reflektuje vývoj hudebněpedagogického myšlení. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|