|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 2PGZ4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
2PGZ4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika HV 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHV/2PGZ3
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudebnědidaktické teorie v úzké kontinuitě s hudebněvýchovnou praxí na ZŠ, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum moderních a alternativních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální hudební výchovy. Předmět Didaktika hudební výchovy rozvíjí schopnost hudebněpedagogického a hudebnědidaktického myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie. Vedle zmíněných aspektů je klíčovým výstupem získání dovednosti samostatné a kreativní aplikace hudebnědidaktické teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast Detailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály) Prezentace metodických námětů - a) intonační výcvik, b) nácvik trojhlasu a čtyřhlasu, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnosti Skupinový seminární výstup - studentský projekt (dle dohody na začátku semestru)
Požadavky ke zkoušce 1) Teoretická část a) tematické okruhy 2) Praktická část a) zpěv a hra na klavír (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách) b) hra na flétnu (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách c) zpěv a hra na kytaru (1 píseň lidová, 1 píseň umělá)
Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F
|
Obsah
|
1. Pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce a SZZ, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, projektové vyučování, typy projektů 2. Metodický nácvik tříhlasé (ev. čtyřhlasé písně), sborový zpěv na ZŠ 3. Procvičování nácviku tříhlasé (ev. čtyřhlasé písně), realizace námětů 4. Intonace, intonační výcvik, intonační metody (F. Lýsek, L. Daniel, Č. Stašek), intonační zkratka, praktická intonační cvičení se zřetelem na didaktické využití 5. Intonační výcvik, intonační cvičení, intonační diktáty, realizace námětů 6. Vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce 7. Sluchově-percepční činnosti, metodická práce s poslechovou skladbou 8. Sluchově-percepční činnosti, realizace námětů 9. Instrumentální činnosti na 2. stupni ZŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, didaktická analýza partitury a metodický nácvik 10. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů 11. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů 12. Hudební teorie a dějiny hudby na 2. stupni ZŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry 13. Shrnutí
1. -13. praktická hra na flétnu s metodikou a další vybrané hudební činnosti s didaktickou dimenzí, taneční výchova: párová salsa v hudební výchově
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola. Supraphon, Praha-Bratislava, 1969. ISBN 80-7239-092-9.
-
Základní:
Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1999. ISBN 80-7058-131-X.
-
Základní:
HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. ISBN 80-210-0865-2.
-
Základní:
Sedlák, F. a kol. Didaktika HV pro ZŠ II, I.. Praha: SPN, 1984.
-
Základní:
HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
-
Základní:
Herden, J. Hudba jako řeč.. Praha, 1998. ISBN 80-7183-126-3.
-
Základní:
Herden, J. Hudba pro děti. Praha, 1992. ISBN 80-7066-522-X.
-
Základní:
MICHALOVÁ, E. Hudba v škole.. Banská Bystrica, 1997. ISBN 80-8055-114-6.
-
Základní:
Hudební periodika (Hudební výchova, Talent, Múzy v škole, Hudební rozhledy ad.), česky, slovensky, německy.
-
Základní:
Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Základní:
BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky.. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.
-
Základní:
Učebnice Hv, metodické příručky, KAFOMET, notový materiál, instrumentální partitury.
-
Rozšiřující:
BĚLOHLÁVKOVÁ, P. - KUSÁK, J. - RUTTKAY, J. Lidová píseň jako integrující prostředek v praxi učitele Hv. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.
-
Rozšiřující:
KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Rozšiřující:
Hunterová, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, J. Výchova k hodnotám hudebního, tanečního a slovesného folkloru jako proces regionální/subregionální etnické sebeidentifikace (zaměření na volnočasové aktivity). Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.
-
Doporučená:
Ašenbrenerová, I. Camille Saint-Saëns: Karneval zvířat. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-85030-11-X.
-
Doporučená:
FUKAČ, J., TESAŘ, S., VEREŠ, J. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti.. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
-
Doporučená:
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor. SPN, Praha, 1988. ISBN cnb000048029.
-
Doporučená:
Kolář, J. Intonační metody a jejich uplatnění v učebnicích hudební výchovy.. In: Hudební výchova 3, č. 4, s. 55-56, 1994. ISBN 978-80-87132-06-7.
-
Doporučená:
Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování.. Praha, 1998. ISBN 8071782327.
-
Doporučená:
Sborníky referátů z hudebně pedagogických konferencí organizovaných katedrami HV v Brně, v Českých Budějovicích, v Ostravě, v Praze, v Nitře, v Olomouci, v Ústí nad Labem.
-
Doporučená:
Kolář, J. - Rob, J. - Štíbrová, I. Sborový zpěv a řízení sboru 1. SPN, Praha, 1998. ISBN 978-80-87132-06-7.
-
Doporučená:
Říha, J. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Lbem, 2003. ISBN cnb000142681.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student zná hudebnědidaktickou problematiku v kontextu pedagogických věd. 2. Student rozvíjí schopnost pedagogického a didaktického myšlení. 3. Student aplikuje teoretické poznatky v praxi. 4. Student rozvíjí praktické dovednosti v širokém spektru hudebních činností. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|