|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 2PGZ3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
2PGZ3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika HV 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHV/2PGZ4, KHV/22GZ4
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudebnědidaktické teorie v úzké kontinuitě s hudebněvýchovnou praxí na 2. st. ZŠ, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum moderních a alternativních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální hudební výchovy. Předmět Didaktika hudební výchovy rozvíjí schopnost hudebněpedagogického a hudebnědidaktického myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie. Vedle zmíněných aspektů je klíčovým výstupem získání dovednosti samostatné a kreativní aplikace hudebnědidaktické teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast min. 75% Detailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály) Prezentace a odevzdání píseměn zpracovaných metodických námětů - a) hlasová výchova, b) rytmický výcvik, c) nácvik jednohlasé písně, d) nácvik dvojhlasé písně, e) hudebněpohybová výchova Odevzdání všech písemně zpracovaných metodických námětů
100-51 bodů - započteno 50-0 bodů - nezapočteno
|
Obsah
|
1. Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce a SZZ), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience 2. Vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy I, hudba jako cíl a předmět HV 3. Intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), hudebnědidaktické pojmy II, HV na všeobecně vzdělávacích školách (cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky) 4. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP) 5. Osobnost učitele Hv, hodnocení a klasifikace v Hv, didaktické zásady, hudební činnosti 6.Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu 7. Respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení 8. Rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy I 9. Rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy II 10. Prezentace metodických námětů 11. Metodický nácvik jednohlasé písně, přípravná cvičení pro dvojhlas, metodický nácvik dvojhlasé písně 12. Hudebněpohybová výchova, prezentace metodických námětů 13. Zápočet
1.-13. Základy hry na flétnu 1-13. Základy LA salsy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jan Chumchal, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Jan Chumchal, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. ISBN 80-210-0865-2.
-
Základní:
SEDLÁK, F. A KOL. Didaktika HV pro ZŠ II, I.. Praha: SPN, 1984. ISBN 80-7058-073-9.
-
Základní:
HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha, 1999. ISBN 80-902-638-01.
-
Základní:
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-902662-4-X.
-
Základní:
MICHALOVÁ, E. Hudba v škole.. Banská Bystrica, 1997. ISBN 978-80-225-2661-6.
-
Základní:
STIBOROVÁ, Z. Hudebně pohybové hry. Ostrava: PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-104-5.
-
Základní:
Stiborová, Z. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání.. Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-151-X.
-
Základní:
Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Základní:
BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky.. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.
-
Základní:
Učebnice Hv, metodické příručky, KAFOMET, notový materiál, partitury, CD a DVD s hudební problematikou.
-
Základní:
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-562-2.
-
Rozšiřující:
Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování.. Praha, 1998. ISBN 8071782327.
-
Rozšiřující:
Sborníky referátů z hudebně pedagogických konferencí organizovaných katedrami HV v Brně, v Českých Budějovicích, v Ostravě, v Praze, v Nitře, v Olomouci, v Ústí nad Labem.
-
Doporučená:
FUKAČ, J., TESAŘ, S., VEREŠ, J. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti.. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
-
Doporučená:
Průcha J. Moderní pedagogika. Portál, Praha, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Doporučená:
Hunterová, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Zpracování podkladů na výuku
|
15
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Semestrální práce
|
10
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student zná základní problematiku hudebněvýchovné teorie a praxe s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie. 2. Student analyzuje inovativní hudebnědidaktické algoritmy se zaměřením na kurikulární reformu v podobě RVP a ŠVP 3. Student umí využít základní hudební činnosti z hlediska hudebněmetodického. 4. Student získává teoretické i praktické schopnosti a dovednosti, které adekvátně aplikuje na hudebněedukační proces- 5. Student kriticky hodnotí stávající hudebnědidaktické a hudebněmetodické přístupy. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|