|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 2PGZ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
2PGZ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku psychologických aspektů hudební výchovy ve vztahu k aktuálním problémům hudební pedagogiky a hudební didaktiky. Disciplina nabízí základní vhled do vybraných témat hudebněpsychologické teorie a praxe.
|
Požadavky na studenta
|
zápočtový test z přednášek a zadané literatury 100-51 bodů - započteno 50-0 bodů - nezapočteno
|
Obsah
|
1.Dílčí hudebněpsychologická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce zaměřující se na hudební psychologii, významní hudební psychologové ČR a zahraničí 2.Vymezení discipliny hudební psychologie v systému muzikologie, předmět zkoumání hudební psychologie, vztah hudební psychologie a obecné psychologie, metody výzkumu hudební psychologie, psychologie umění, hudebněpsychologické pojmy I, aktuální trendy současné hudební psychologie, základní složky a funkce psychiky, klasifikace hudebních schopností 3.K historické profilaci hudební psychologie, základní přehled o vývoji discipliny, hudebněpsychologické pojmy II 4.Hudební ontogeneze: prenatální bytí, období do tří let, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, dospělost; hudebnost, elementarizovaný test hudebnosti, praktické metodické náměty 5.Psychologická podstata hudebně-komunikačního procesu, funkce hudby 6.Hudebněpsychologické pojmy III 7.Hudební výchova a rozvoj nehudebních nehudebních schopností z hlediska hudební psychologie, behaviorální a sociální vliv hudby, amuzie, hudební činnosti z hlediska hudebněpsychologického 8.Hudebněpsychologické pojmy IV 9.Hudba v obchodním prostředí, výsledky empirických výzkumů 10.Hudební preference, vkusová skupina, socioekonomické postavení a hudební preference, vkusová setrvalost, proměny hudební preference s věkem, hudební preference a osobnostní faktory, dimenze hudební preference, tendence sensation-seeking, klidová aktivace, hudba - agresivní a asociální chování 11.Akustická ekologie, proměny akustického prostředí člověka, soundscape, citlivost na hluk (noise sensitivy), osobní a sociální proměnné, citlivost na hluk a vztah k hudbě 12.Background music při učení a duševní práci, metakognitivní dovednosti, výsledky výzkumů 13.Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Váňová, H. Dětská hudební tvořivost. Praha, 1989. ISBN 8024603659.
-
Základní:
Osolsobě, I. Funkce hudby v prožitku myšlení aneb Myšlení hudbou. Opus musicum, č. 9, 1973. ISBN 80-85429-25-X.
-
Základní:
HOLAS, M. Hudební nadání. Praha, 1994. ISBN 80-85883-007.
-
Základní:
Franěk, M. Hudební psychologie. Praha, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2.
-
Základní:
SEDLÁK, F. Hudební vývoj jedince. Praha, 1974.
-
Základní:
Michel, P. O hudebních schopnostech a dovednostech. Praha, 1966.
-
Základní:
Kol. autorů. Psychologické aspekty hudební výchovy (ontogeneze, diagnostika, muzikoterapie). Sborník příspěvků z 5. ročníku Olomouckých jarních muzikologických konferencí.. Olomouc, 2001. ISBN 80-7042-483-4.
-
Základní:
Holas, M. Psychologické základy hudební pedagogiky. Praha, 1988. ISBN cnb000044289.
-
Základní:
Holas, M. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. Praha, 1998. ISBN 978-80-7331-262-6.
-
Základní:
Těplov, B. M. Psychologie hudebních schopností. Praha, 1968.
-
Základní:
SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha, 1989. ISBN 80-04-20587-9.
-
Základní:
Poledňák, I. Stručný slovník hudební psychologie,. Praha, 1984. ISBN 02-003-83.
-
Základní:
Holas, M. Úkoly psychologie v profesionální hudební výchově. Opus musicum 21, č. 3, 1989. ISBN 0862-8505.
-
Základní:
Holas, M. Úvod do psychologie hudby. Hudební diagnostika. Praha, 1990. ISBN cnb000057640.
-
Základní:
Michel, P. Základní psychologické otázky slyšení a prožívání hudby minulosti a přítomnosti.. Hudební rozhledy, č. 12, 1972. ISBN cnb000479913.
-
Základní:
Sedlák, F. Základy hudební psychologie. Praha, 1990.
-
Rozšiřující:
Gordon, E. A Music Learning Theory for Newborn and Young Children. Chicago, 1990. ISBN 9780941050234.
-
Rozšiřující:
Gordon. E.E. Am I musical? Discover your music potential. Music audiation games for adults and children ages 7 and up. Chicago: GIA Publications, 2003. ISBN 9781579992224.
-
Rozšiřující:
Lundin, R. An Objective Psychology of Music. New York, 1967. ISBN 80-8055-920-1.
-
Rozšiřující:
Gordon, E. E. Awakening newborns, childrens and adults to the world of audiation: a sequential guide. Chicago: GIA Publications, 2007. ISBN 9781579996376.
-
Rozšiřující:
Meyer, L. B.:. Emotion and Meaning in Music. Chicago, 1956. ISBN 80-246-0905-3.
-
Rozšiřující:
Sloboda, J. A. Exploring the musical mind. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 978-0192631886.
-
Rozšiřující:
Holas, M. Hudebně psychologická diagnostika a poradenství. Sborník z výroční konference České společnosti pro hudební vědu. Praha, 2000.
-
Rozšiřující:
Gordon, E.E. Introduction to research and psychology of music. Chicago: GIA Publications, 1998. ISBN 9781579990169.
-
Rozšiřující:
Linka, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna, 1997. ISBN 0862-8505.
-
Rozšiřující:
Gordon, E. Learning Sequences in Music. Chicago, 1989.
-
Rozšiřující:
Gordon, E.E. Learning sequences in music: skill, content and patterns. Chicago: GIA Publications, 2003. ISBN 9781579990046.
-
Rozšiřující:
Böttcher, H. F., Kerner, U. Methoden in der Musikpsychologie. Leipzig, 1968.
-
Rozšiřující:
Sloboda, J. A., Juslin, P. Music and emotion: Theory and research. Oxford: Oxford University Press, 2001. ISBN 9781138877092.
-
Rozšiřující:
Sloboda, J. Musical Mind. London, 1985. ISBN 9780198530121.
-
Rozšiřující:
Mote-Haber, H. Musikpsychologie. Köln, 1972. ISBN 978-80-247-3612-9.
-
Rozšiřující:
Wellek, A. Musikpsychologie und Musikästhetik. Frankfurt am Main, 1963. ISBN 80-7198-150-8.
-
Rozšiřující:
Matejová, Z., Mašura, S. Muzikoterapia v špecialnej a liečebnej pedagogike. Praha, 1992. ISBN 80-08-00315-4.
-
Rozšiřující:
Sloboda, J.A., Deliege, I. Perception and Cognition of music. Mahwak NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1997.
-
Rozšiřující:
Krbaťa, P. Psychologické aspekty v integrovanom skúmání hudebného talentu. Zborník VŠMU. Bratislava, 1986. ISBN 978-80-86600-50-5.
-
Rozšiřující:
KULKA, J. Psychologie umění (Obecné základy). Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4.
-
Rozšiřující:
Michel, P. Psychologische Grundlagen der Musikerziehung. Leipzig, 1968. ISBN 0018-6996.
-
Rozšiřující:
Deutsch, D. Psychology of Music. New York, 1982. ISBN 9780122135606.
-
Rozšiřující:
Davies, J. B. Psychology of Music. London, 1978. ISBN 9780804709804.
-
Rozšiřující:
Holas, M., Wiedermann, J. Receptivní muzikoterapie. Praha, 2001.
-
Rozšiřující:
Farnsworth, P. R. Social Psychology of Music. New York, 1958. ISBN 978-0198523840.
-
Rozšiřující:
Gordon, E.E. Study Guide for Learning Sequences in Music. Chicago: GIA Publications, 2007. ISBN 9781579999056.
-
Rozšiřující:
Révész, G. Talent und Genie. Bern, 1953. ISBN 978-80-7413-047-2.
-
Rozšiřující:
Gaston, E. T. Test of Musicality. Lawrence, 1957.
-
Rozšiřující:
McKinnon, D. W. Testing to Identity Creative People. Berkeley, 1965.
-
Rozšiřující:
Kemp, A.E. The Musical Temperament: Psychology and Personality of Musicians. Oxford: Oxford University Press, 1996. ISBN 978-019-8523-62-8.
-
Rozšiřující:
Franklin, E. Tonality as a Basic for the Study of Musical Talent. Göteborg, 1956.
-
Rozšiřující:
Mantruszewska, M., Kotarska, H. a kol. Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa, 1990.
-
Doporučená:
Daniel, L. Aplikace psychometrických metod v hudební psychologii. Praha, 1969.
-
Doporučená:
Doubravová, J. Dialog a imaginace. Interpersonální diagnóza umění(m). Praha: Editio Supraphon, 1998. ISBN 80-7058-471-8.
-
Doporučená:
HOLAS, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha, 2001. ISBN 80-85883-79-1.
-
Doporučená:
Hlavsa, J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, 1986. ISBN cnb000015727.
-
Doporučená:
Dušek, B. Psychologie hudby. Praha, 1981. ISBN cnb000000533.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Semestrální práce
|
10
|
Příprava na test
|
15
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
3
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student zná základní problematiku z oblasti hudební psychologie. 2. Student získává přehled o zákonitostech a specifikách hudebního vývoje žáků. 3. Student umí fundovaně vytvořit a adekvátně vyhodnotit diagnostický test hudebnosti. 4. Student analyzuje aktuální problémy hudebněvýchovné teorie a praxe z hlediska hudebněpsychologického. 5. Student reflektuje základní hudebněpsychologická témata v českém a zahraničním kontextu.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|