|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / UDHS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
UDHS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do dějin habsburského Slezska
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V průběhu semináře se studenti seznámí se základními pojmy a literaturou. Základ kurzu bude spočívat v uvedení do problematiky dějin Slezska za vlády Habsburků (1526 - 1742), chápané v celoevropském kontextu. Větší pozornost bude věnována dějinám knížectví Krnovského, Opavského a Těšínského. Důraz bude kladen na správní strukturu slezských knížectví a jejich vazbu k českému státu. Zmíněna bude rovněž specifická problematika hrabství Kladsko, nalézajícího se na česko-slezském pomezí. Do výuky budou zařazeny také otázky slezské společnosti a její kultury, hospodářského a náboženského vývoje.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast v seminářích, přednes referátu
|
Obsah
|
1. seznámení s problematikou, stavem historického bádání a literaturou 2. přehled dějin Slezska za vlády Habsburků 1526 - 1742 v kontextu evropských dějin 3. přehled dějin Krnovského, Opavského a Těšínského knížectví 4. správní struktura slezských knížectví a jejich vazba k českému státu, bezprostřední (korunní) knížectví, - držitelé lenních knížectví (Auerspergové, Lichtenštejnové, Hohenzollernové, Lobkovicové, Poděbradové - Minsterkové, Württemberkové) 5. Kladsko - hrabství na pomezí Čech a Slezska 6. slezská společnost, kultura, hospodářství, náboženská otázka 7. barokní umění ve Slezsku 8. zakončení, zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kapras, J. Český stát a centralisace zemí habsburských. Praha, 1918. ISBN cnb000576389.
-
Doporučená:
Kapras, J. Český úřední jazyk ve Slezsku. Ostrava, 1909. ISBN cnb000576393.
-
Doporučená:
Županič, J. Dědici Poděbradů? Württemberští vévodové ve Slezsku. In: Historický obzor, 2003, 9-10, s. 194-204. ISBN 1210-6097.
-
Doporučená:
Žáček, R. Dějiny Slezska v datech. Praha, 2004. ISBN 978-8072771721.
-
Doporučená:
Janák, J. - Hledíková, Z. Dějiny správy v českých zemích do roku 1945. Praha, 1989.
-
Doporučená:
D'Elvert, Ch. Die Verfassung und Verwaltung von Oesterreichisch-Schlesien in ihrer historischen Ausbildung. Brünn, 1854. ISBN cnb002357639.
-
Doporučená:
Biermann, G. Geschichte der Herzogthümer Troppau und Jägerndorf. Teschen, 1784.
-
Doporučená:
Biermann, G. Geschichte des Herzogthums Teschen. Teschen, 1863.
-
Doporučená:
Grünhagen, C. Geschichte Schlesiens. 2. Band. Bis zur Vereinigung mit Preussen (1527 - 1740). Gotha, 1886.
-
Doporučená:
Weczerka, H. Handbuch der historischen Stätten. Schlesien. Stuttgart, 2003. ISBN 9783520316028.
-
Doporučená:
Czaplinski, M. a kol. Historia Słąska. Wrocław, 2002.
-
Doporučená:
Maleczyński, K. a kol. Historia Śląska. Tom I. Do roku 1763. Część III od końca XVI w. do r. 1763. Wrocław - Wazszawa - Kraków, 1963.
-
Doporučená:
Fukala, R. Hohenzollernové v evropské politice 16. století. Mezi Ansbachem, Krnovem a Královcem (1523-1603). Praha, 2005. ISBN 80-7106-782-2.
-
Doporučená:
Brzobohatý, J. - Drkal, S. Karolínský katastr slezský. Svazek I. Praha, 1972.
-
Doporučená:
Hlobil, I. - Peruťka, M. (edd.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. Olomouc, 2002. ISBN 9788070270981.
-
Doporučená:
Orzechowski, K. Ogólnośląskie zgromadzenia stanowe. Warszawa - Wrocław, 1979.
-
Doporučená:
Korbelářová, I. - Šmerda, M. - Žáček, R. Slezská společnost v období pozdního baroka a nástupu osvícenství (na příkladu Těšínska). Opava, 2002.
-
Doporučená:
ŽÁČEK, R. Slezsko. Praha: Libri, 2004. ISBN 80-902355-6-5.
-
Doporučená:
Slezsko v dějinách českého státu. Sborník příspěvků z vědecké konference, pořádané pod záštitou prezidenta České republiky Václava Havla u příležitosti 50. výročí Slezského ústavu SZM v Opavě. Opava, 1998.
-
Doporučená:
Slezsko v dějinách českého státu. Stav a úkoly výzkumu. Práce Slezského ústavu ČSAV v Opavě, řada A: Dějiny Slezska. Opava, 1991.
-
Doporučená:
Fukala, R. Stavovská politika na Opavsku v letech 1490-1631. Opava, 2004.
-
Doporučená:
Mainuš, F. Vlnařství a bavlnářství na Moravě a ve Slezsku v XVIII. století. Praha, 1960.
-
Doporučená:
Kapras, J. Z dějin českého Slezska. Opava, 1922. ISBN cnb000576434.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Semestrální práce
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Absolvent se bude orientovat v novověkých dějinách Slezska od nástupu Habsburků na český trůn po rozdělení Slezska. Získá znalosti, které mu umožní dobrou orientaci v historickém vývoji slezských knížectví. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|