Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KPD/99PED  KPD / 99PED Pedagogika Zobrazit předmět Pedagogika 2023/2024

Informace o předmětu KPD / 99PED : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KPD / 99PED Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Pedagogika Způsob zakončení Zkouška
Způsob zakončení Zkouška
Akreditováno / Kredity Ano, 10 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Konzultace při KS a DiS 1 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ano
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ano
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Předmět si zapisují jako povinný studenti, kteří absolvovali odborné, tj. neučitelské studium. Cílem předmětu je na základě aktuálních poznatků pedagogické vědy porozumět vybraným tématům a dokázat o nich fundovaně diskutovat. Koncepce předmětu je zaměřena na aktuální témata související se školním vzděláváním a především na problematiku obsahu vzdělání a jeho didaktické transformace, která poskytuje klíčová východiska pro oborové didaktiky.


Požadavky na studenta
IC6 Ústní zkouška
Zkouška bude probíhat jako ústní rozprava na základě okruhů. Očekává se, že student použije jako východiska mj. aktuální zdroje uvedené v seznamu rozšiřující literatury (včetně odborných článků).
IIB15 Rešerše/konspekt
Jeden zvolený okruh doktorand rozpracuje písemně na základě důkladné rešerše odborné literatury a předloží u zkoušky.


Obsah
1.Pedagogika jako věda. Různá pojetí pedagogiky. Předmět pedagogiky, její účel a poslání. Struktura pedagogiky s důrazem na postavení oborových didaktik v rámci pedagogických disciplín.
2.Fenomén výchovy. Tři základní typy pojetí výchovy; základní stadia moderního pojetí výchovy. Podmínky, cíle, proces a prostředky výchovy.
3.Teorie a praxe v pedagogice. Dualismus teoretického a praktického v sociálních vědách. Teorie a praxe v učitelském vzdělávání. Implicitní (tacitní) povaha pedagogických znalostí učitelů, integrace teorie a praxe v procesu rozvíjení pedagogických znalostí.
4.Škola ve společenském kontextu. Školní edukace jako systematický vliv kultury na psychický vývoj. Sociální formy vyučování a učení. Funkce školy a školního vzdělávání. Kritické teorie o škole a vzdělávání (Illich, Freire, Chomsky, Bernstein, Bourdieu aj.)
5.Analýza současného stavu vzdělávání v ČR, fakta a doporučení (studie McKinsey& Comp.), kritéria kvalitní školy. Reflexe probíhající kurikulární reformy: pojem kurikulární reforma, analýza vzdělávací politiky, pohledy pedagogického výzkumu.
6.Soudobé teorie vzdělávání a jejich odraz v didaktických koncepcích. Pojmy paradigma a teorie vzdělávání, klasifikace současných teorií, charakteristika jednotlivých skupin teorií se zaměřením na akademické, kognitivně-psychologické a sociokulturní (sociokognitivní) teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.
7.Kvalita ve vzdělávání: modely kvality, kvalita školy a kurikula, kvalita výuky, kvalita výuky v obsahově zaměřeném přístupu z hlediska oborových didaktik.
8.Profese učitele. Specifika profese. Profesionalita a expertnost; učitel jako reflektující praktik; učitel expert (charakteristiky a determinanty). Profesní činnosti učitele; profesní kompetence. Pedagogické znalosti učitele jako klíčová součást profesních kompetencí. Profesní rozvoj učitelů.
9.Kurikulum jako obsah školního vzdělávání. Pojmy kurikulum/obsah vzdělání/učivo. Formy/roviny existence kurikula. Zprostředkující a vstřícný model kurikula. Současné trendy ve vývoji kurikula.
10.Tvorba kurikula. Tylerův princip konstrukce kurikula. Východiska při projektování vzdělávacího obsahu (scientismus, pragmatismus, problémové a projektové vyučování, modulové uspořádání obsahu, tematická výuka aj.). Brunerova teorie struktur. Deduktivní a induktivní přístupy k učivu.
11.Didaktická transformace obsahu. Ontodidaktická transformace (výběr a uspořádání učiva), psychodidaktická transformace (artikulace obsahu vzdělávání, reprezentace učiva) a kognitivní transformace obsahu (utváření znalostí, deklarativní, procedurální a kontextové znalosti).
12.Didaktická znalost obsahu. Snahy o didaktickou transformaci oborových obsahů: Dewey, Bruner, Schwab, Shulman. Podstata didaktických znalostí obsahu a jejich taxonomie. Význam konceptu pro oborové didaktiky a tvorbu kurikula.


Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%), 
  • Vede seminář: prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),  doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%), 
Literatura
  • Základní: JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
  • Základní: JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. ISBN 978-80-87000-36-6.
  • Základní: MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 80-7315-124-3.
  • Základní: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Základní: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. 2. vyd.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Rozšiřující: BENEŠ, Z. Co je (dnes) didaktika dějepisu? Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 2 (Oborové didaktiky - bilance a perspektivy), s. 193-206.. 2011. ISBN 1211-4669.
  • Rozšiřující: KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 80-85783-30-4.
  • Rozšiřující: STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. Editorial: Oborové didaktiky - bilance a perspektivy. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Rozšiřující: PELIKÁN, J. Fenomén výchovy. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-246-1265-2.
  • Rozšiřující: WALTEROVÁ, E. Funkce školy a školního vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-210-0846-6.
  • Rozšiřující: KORTHAGEN, F. A. et al. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Rozšiřující: Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey&Company, 2010.
  • Rozšiřující: PROKOP, J. Kritické teorie o škole a vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-246-1008-6.
  • Rozšiřující: JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma - uvedení do problematiky. In JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Rozšiřující: JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7315-139-3.
  • Rozšiřující: SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., PÍŠOVÁ, M. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. Korthagena et al. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 3 (Teorie a praxe v pedagogice), s. 367-386.. 2012.
  • Rozšiřující: BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, J., ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000.
  • Rozšiřující: KANSANEN, P. Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele - nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In: JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-1-62466-250-8.
  • Rozšiřující: DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 97-88072906017.
  • Rozšiřující: JANÍK, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 80-7315-153-7.
  • Rozšiřující: ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
  • Rozšiřující: VIŠŇOVSKÝ, E., KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadí a současné iluze. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 8089018254.
  • Rozšiřující: PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • Rozšiřující: STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
  • Rozšiřující: PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
  • Rozšiřující: BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Rozšiřující: ŠTECH, S. Školní edukace. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 0009-062X.
  • Rozšiřující: ŠVEC, V. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 978-80-7315-092-1.
  • Rozšiřující: PÍŠOVÁ, M. et al. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7290-518-8.
  • Rozšiřující: JANÍK, T., SLAVÍK, J. Vztah obor - vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2007. ISBN 1804-7106.
  • Rozšiřující: SLAVÍK, J., JANÍK, T., JARNÍKOVÁ, J., TUPÝ, J. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014. ISBN 1211-4669.
  • Doporučená: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
  • Doporučená: PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • Doporučená: PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 4
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické) 4
Studium odborného textu v českém jazyce 150
Příprava na zkoušku 100
Prezentace (prací, projektů aj.) 42
Celkem 300

Předpoklady

Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen:
Nejsou

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
- předmětu, struktury a různých pojetí pedagogiky;
- podmínek, cílů, procesů a prostředků výchovy;
- funkcí školy a školního vzdělávání ve společnosti;
- soudobých teorií vzdělávání, vč. kritických teorií školy a konstruktivistické koncepce;
- modelů, principů a faktorů ovlivňujících kvalitu výuky;
- základní teorie didaktické transformace obsahu a podstatu didaktických znalostí obsahu.
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
- vysvětlit a zdůvodnit vztah teorie a praxe v učitelském vzdělávání a implicitní (tacitní) povahy pedagogických znalostí učitele;
- vysvětlit specifika učitelské profese a podstatu profesionality a expertnosti učitele;
- aplikovat znalost soudobých teorií vzdělávání a soudobých trendů ve vývoji kurikula na aktuální stav vzdělávání v ČR;
- aplikovat principy tvorby kurikula a didaktické transformace obsahu na předmět "dějepis".

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
IC6 - Ústní zkouška
IIB15 - Rešerše / konspekt

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
G2 - Samostudium, řízené studium
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS