|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 3KOMP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
3KOMP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komparativní dějiny Evropy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáškový cyklus seznámí studenty v komparativním kontextu s klíčovými tématy a problémy evropských dějinv kontextu dějin kolektivní paměti tzv. Borderland regionu Českého Slezska a severovýchodní Moravy.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v probírané látce. Průběžné studium zadané literatury. Intenzivní práce v semináři: diskuze, workshop, prezentace.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky kolektivní paměti: teoretické koncepty a osobnosti
2. Prostory paměti: místa paměti a paměťové instituce
3. Slavnosti: proměny festivit (církevní, občanské společnosti, totalitárních režimů)
4. Kulturní nacionalismus: národ, symboly, komemoralizace
5. Historická paměť multietnické společnosti 19. a 20. století I: příklad české a polské emancipace v Rakouském Slezsku
6. Historická paměť multietnické společnosti 19. a 20. století II: Specifika regionální historické paměti - Těšínsko, hornictví
7. Obrazy druhých a historická paměť: konstruování mýtů a tzv. "druhý život" : Hans Kudlich, Petr Cingr, Tomáš Garrigue Masaryk
8. Sláva republice! Oficiální svátky a oslavy v meziválečném Československu - workshop
9. Místa paměti první a druhé světové války na příkladu regionu severní Moravy a Slezska
10. Diaspora paměti : židovská paměť a reflexe holocaustu
11. Kolektivní paměť a reflexe totalitárních režimů 20. století - workshop
12. Vzpomínková kultura - politika dějin - muzealizace minulosti a jejich role v historickém bádání - round table
Úkoly pro práci v semináři budou zadavány průběžně v semestru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Andrea Pokludová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Andrea Pokludová, Ph.D. (95%),
prof. PhDr. Aleš Zářický, Ph.D. (5%),
-
Vede seminář:
doc. PhDr. Andrea Pokludová, Ph.D. (95%),
prof. PhDr. Aleš Zářický, Ph.D. (5%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KOCKA, Jürgen. Comparison and Beyond, in History and Theory 42/2003. ISBN 0018-2656.
-
Základní:
Cohen, Deborah and Maura O'Connor. Comparison and History: Europe in Cross-National Perspective. Routledge, 2004. ISBN 0-203-31234-1.
-
Základní:
DELOUCHE, Frédéric et al. Dějiny Evropy. Evropské učebnice. Praha, 2001. ISBN 80-7203-317-4.
-
Základní:
Heinz-Gerhard HAUPT:. European History as Comparative History, Ab Imperio, 1/2004, p. 111- 125..
-
Základní:
CARBONELL, Charles-Olivier et al. Evropské dějiny Evropy. 1., Mýty a základy (od počátků do 15. století).. Praha, 2003. ISBN 80-246-0409-4.
-
Základní:
CARBONELL, Charles-Olivier et al. Evropské dějiny Evropy. 2., Od renesance k renesanci? (15.-20. století).. Praha, 2003. ISBN 80-2460410-8.
-
Základní:
KOCKA, Jürgen. The uses of comparative history in Societies made up of history. 1996. ISBN 0010-4175.
-
Doporučená:
VEBER, Václav. Dějiny sjednocené Evropy: od antických počátků do současnosti. 830 s. Dějiny států. Praha, 2012. ISBN 978-80-7422-183-5.
-
Doporučená:
ERTL, Thomas, ed. a Limberger, Michael, ed. Die Welt 1250-1500. Globalgeschichte - Die Welt 1000-2000 2. Wien, 2009. ISBN 978-3-85476-293-5.
-
Doporučená:
DAVIES, Norman. Evropa: dějiny jednoho kontinentu. Obzor 59. Praha, 2005. ISBN 80-7260-138-5.
-
Doporučená:
DAVIES, Norman. Evropa ve válce 1939-1945: žádné jednoduché vítězství. Praha, 2007. ISBN 978-80-7381-203-4.
-
Doporučená:
SIEDER, Reinhard, ed. a Langthaler, Ernst, ed. Globalgeschichte 1800-2010. Wien, 2010. ISBN 978-3-205-78585-9.
-
Doporučená:
Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě.
-
Doporučená:
MONCURE, James A. ed. Research Guide to European Historical Biography: 1450-Present/Volumes 1-4. Beacham Pub, 1992. ISBN 0933833288.
-
Doporučená:
DOLEŽALOVÁ, Antonie a kol. Střední Evropa na cestě od minulosti k budoucnosti. Ediční řada Centra středoevropských studií 1. Praha, 2014. ISBN 978-80-87782-37-8.
-
Doporučená:
SMITH, Stephen A., ed. The Oxford handbook of the history of communism. Oxford handbooks. Oxford, 2014. ISBN 978-0-19-960205-6.
-
Doporučená:
Univerzitní knihovna OU.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
13
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
39
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
13
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
13
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Celkem
|
114
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Umí pracovat s odborným textem v německém/anglickém a polském jazyce. Ovládá základní metody historické práce: heuristika, analýza a interpretace. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientuje se v současné historiografii komprativních dějin. Zná základní koncepty evropské komprativní historiografie. Umí aplikovat nabyté znalosti v odborném dialogu k tématům z moderních evropských dějin. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Umí napsat odborné komparativní pojednání na dílčí téma z regionálních dějin: procesy modernizace, projevy nacionalismu, kořeny totalitarismus. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
|
|
|
|