|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KHI / 1APRD
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KHI
/
1APRD
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Current Problems of Modern History
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Tutorial
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Na přednáškách budou studenti seznamováni s vybranými společenskými procesy a problémy, které byly důležité zejména pro evropskou civilizaci v 19., 20. a začátku 21. století.
|
Requirements on student
|
Předpokladem udělení absolutoria bude účast na seminářích a úspěšné absolvování zkoušky.
|
Content
|
1. Population development in the modern age 2. The birth of modern consumption 3. Capitalism and its critique 4. Working-class and social issues 5. Milestones of modern Czech history from the perspective of the latest Czech historiography 6. Beyond Totalitarianism 7. Changes in the position of women within the genesis of civil society and the development of constitutional states 8. Nationalism, colonialism and imperialism, decolonization, the rise of the global South and the growth of new powers 9. Wars in the technical-industrial world, mass crimes and genocides 10. The Cold War, changes in European and global integration, the collapse of the Eastern bloc 11. Globalization, the world economy and resource crisis 12. Changes in mass culture
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
prof. PhDr. Pavel Kladiwa, Ph.D. ,
-
Lecturer:
prof. PhDr. Pavel Kladiwa, Ph.D. (50%),
Mgr. Jan Pezda, Ph.D. (50%),
-
Tutorial lecturer:
prof. PhDr. Pavel Kladiwa, Ph.D. (10%),
Mgr. Jan Pezda, Ph.D. (90%),
|
Literature
|
-
Recommended:
Kolář, Pavel - Pullmannn, Michal. Co byla normalizace? Studie o pozdním socialismu. Praha, 2016. ISBN 9788087912621.
-
Recommended:
Rychlík, Jan. Československé vztahy ve 20. století. Spolupráce a konflikty 1914-1992. Praha, 2012. ISBN 9788074291333.
-
Recommended:
Demel, Walter - Thamer, Hans-Ulrich (eds.). Dějiny světa 5. Vznik moderny 1700 až 1914. Praha, 2014. ISBN 978-80-7429-430-3.
-
Recommended:
Thamer, Hans-Ulrich (ed.). Dějiny světa 6. Globalizace od roku 1880 do dneška. Praha, 2014. ISBN 9788074294365.
-
Recommended:
Davies, Norman. Evropa. Dějiny jednoho kontinentu. Praha, 2005. ISBN 80-7260-138-5.
-
Recommended:
Goldin, Ian (ed.). Je planeta země už plná?. Praha, 2016. ISBN 9788072775460.
-
Recommended:
Piketty, Thomas. Kapitál v 21. století. Praha, 2015. ISBN 9788024248707.
-
Recommended:
Pažout, Jaroslav (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48-1989. Praha-Liberec, 2015. ISBN 9788087912355.
-
Recommended:
Pullmann, Michal. Konec experimentu: přestavba a pád komunismu v Československu. Praha, 2011. ISBN 9788087271315.
-
Recommended:
Rákosník, Jakub - Spurný, Matěj - Štaif, Jiří. Milníky moderních českých dějin. Krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989. Praha, 2018. ISBN 9788025725184.
-
Recommended:
Kladiwa, Pavel. Národ jako jediné hodnotící kritérium? České země v Předlitavsku a (stále) etnicistní česká historiografie. Český časopis historický, 2015, 113, 989-1008. ISBN 0862-6111.
-
Recommended:
Machačová, Jana - Matějček, Jiří. Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781-1914. Opava, 2002. ISBN 9788086224237.
-
Recommended:
VANĚK, Miroslav (ed.). Obyčejní lidé.?! Pohled do života tzv. mlčící většiny. Životopisná vyprávění příslušníků dělnických profesí a inteligence. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1791-8.
-
Recommended:
Hroch, Miroslav (ed.). Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Praha, 2003. ISBN 9788086429205.
-
Recommended:
Anderson, Benedict. Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha, 2008. ISBN 978-80-246-1490-8.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
18
|
Preparation for an exam
|
40
|
Homework for lessons
|
30
|
Total
|
88
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Student má základní znalosti o dějinách 19. a 20. století z předchozího středoškolského a bakalářského studia. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá povědomí o komplikovaných procesech, které byly směrodatné pro vývoj evropské civilizace v 19. a 20. století. Získá základní faktografické znalosti a návod pro kritický a nejednostranný náhled. |
Absolvent je schopen popsat základní fakta a procesy, které byly směrodatné pro vývoj evropské civilizace v 19., 20. a na začátku 21. století. |
Skills - skills resulting from the course: |
Absolvent je schopen diskutovat o směrodatných faktech a procesech vývoje evropské civilizace v 19., 20. a na začátku 21. století a je schopen analyzovat a posoudit kritický a nejednostranně jejich dopady. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Oral examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|