|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / AKPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
AKPA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Práce s texty
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem semináře je seznámit studenty se zvláštnostmi odborných i autentických žurnalistických textů vztahujících se ke studovanému oboru. Semináře AKPA sledují rovněž cíl vybavit studující potřebnou analytickou a syntetickou metodologií práce s textem a naučit je např. používat takové strategie čtení, které jim pomohou při studiu v seminářích Překládání v praxi. Pozornost je zaměřena zejména na metody potřebné k porozumění a analýze textu, technice a strategii čtení, reproduktivní a produktivní práci s textem a rovněž na procvičování komprimace a expandace textu. Na základě prezentace vlastních řešení analýzy textového korpusu, jejichž vhodnost bude v seminářích analyzována a kriticky posuzována, získají posluchači vhled do problematiky ekvivalence, adekvátnosti a pragmatiky analýzy textu.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka a příprava na semináře Aktivní spolupráce v semináři Samostatný výstup v semináři a vedení následní diskuze Studium literatury a dalších pramenů dle vlastního výběru
|
Obsah
|
1. Einleitung zur Problematik der Textarbeit - der Lese- und Schreibstrategien 2. Exemplarischer Einblick in ausgewählte Themenbereiche: Wirtschaft und Politik, Unternehmen u. Märkte, Management, Ökologie, Bildung und Wissen, Geisteswissenschaften, Ethik, Medien, Tourismus, EU-Problematik, Deutsch - tschechische Beziehungen 3. Leseverstehen. Lesetechniken 4. Textarbeit. Textanalyse. Aufgabentypologie 5. Eigene Präsentationen mit Diskussion 6. Eigene Präsentationen mit Diskussion 7. Eigene Präsentationen mit Diskussion 8. Eigene Präsentationen mit Diskussion 9. Eigene Präsentationen mit Diskussion 10. Eigene Präsentationen mit Diskussion 11. Eigene Präsentationen mit Diskussion 12. Eigene Präsentationen mit Diskussion 13. Eigene Präsentationen mit Diskussion
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BUNGARTEN,T.(Hg.). Fachsprachentheorie. Fachsprachige Terminologie. Begriffs- u. Sachsysteme Methodologie, Bd 1,. Tostedt: Attikon Verlag, 1993.
-
Základní:
Čmejrková, S. - Daneš, F. - Světlá, J. Jak napsat odborný text. Academia, Praha, 1991.
-
Základní:
HERMAN, K. Wirtschaftstexte im Unterricht. München: Goethe-Institut, 1990.
-
Rozšiřující:
FLUCK, H.-R. Fachsprachen. Tübingen und Basel: A.Francke Verlag, 1996.
-
Rozšiřující:
MARKT. Materialien aus der Presse für berufsorientierten Unterricht DaF. Nr.1 - Nr.33.
-
Doporučená:
ROELCKE, T. Fachsprachen.. Erich Schmidt Verlag GmbH u. CO., Berlin, 1999.
-
Doporučená:
EHRENS, S. Lesen als Verstehen.. Langenscheidt, München, 1992.
-
Doporučená:
MÜLLER-KÜPPERS,E. /ZÖLLNER,I. Leseverstehen. Fachtexte mit Übungen und methodischen Hinweisen.. Max Hueber Verlag, München, 1999.
-
Doporučená:
ZEUNER, U. Studienmaterial Türen. Texte-Aufgaben-Übungen zu den Themen: Kulturelle Dimension von Texten am Beispiel von Werbung.. Hrg.TU Dresden, 2001.
-
Doporučená:
OTT, A. / DAVID, P. Studienmaterial Türen. Texte-Aufgaben-Übungen zu den Themen: Neuigkeiten aus der Welt der Technik und der Naturwissenschaft. Konjunktur.. Hrg.TU Dresden, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
32
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
5
|
Zpracování podkladů na výuku
|
45
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti poznají zvláštnosti odborných i autentických žurnalistických textů vztahujících se ke studovanému oboru. Naučí se analyzovat text a používat takové strategie čtení a psaní, které jim pomohou při studiu. Jedná se reproduktivní a produktivní práci s textem, komprimaci a expanzi, tvorbu průběhového diagramu, práci s klíčovými slovy. Vytvoří a prezentují vlastní text, podrobí jej diskuzi a kritice.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|