|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / 8MOR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
8MOR1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Gramatika NJ - morfologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci předmětu je pozornost zaměřena nejprve na sloveso jako základní slovní druh v němčině. Studenti se seznámí s odbornou gramatickou terminologií tak, aby ji byli schopni aktivně ve správné formě aplikovat. Procvičují se jevy, které musí absolvent bakalářského studia aktivně ovládat a bez problémů používat při ústní komunikaci i v písemném projevu.
|
Požadavky na studenta
|
- docházka na semináře
- aktivní účast na semináři
- studium odborné literatury
- plnění průběžně zadávaných úkolů
- závěrečný test (min. úspěšnost 70%)
|
Obsah
|
Přednáška:
1. Problematika členění slovních druhů v němčině.
2. Klasifikace sloves: členění podle morfologických, syntaktických a sémantických kritérií.
3. Neurčité slovesné tvary: infinitiv a participia.
4. Užití časů v němčině.
5. Modalita a prostředky jejího vyjádření.
6. Tvorba a užití tvarů konjunktivu v němčině, slovesný rod: náhradní tvary pasiva v němčině.
Seminář:
1. Transitivní a intransitivní slovesa; reflexivní slovesa.
2. Neurčité slovesní tvary: infinitiv a participia.
3. Tvary pravidelných a nepravidelných sloves, smíšené tvary, perfektum s "haben" a "sein".
4. Slovesa s odlučitelnými, neodlučitelnými a částečně odlučitelnými předponami.
5. Modální slovesa, tvoření konjunktivních tvarů.
6. Trpný rod, možnosti jeho opisu, slovesná rekce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Lenka Vaňková, Dr. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Eva Polášková, Ph.D. (50%),
prof. PhDr. Lenka Vaňková, Dr. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Eva Polášková, Ph.D. (50%),
prof. PhDr. Lenka Vaňková, Dr. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KYSELÁ M./VAŇKOVÁ L. Das deutsche Verb in Theorie und Praxis. 2. Aufl.. Ostrava: Ostravská univerzita, 1997. ISBN 9788070424766.
-
Základní:
Dudenredaktion. Duden: Die Grammatik: unentbehrlich für richtiges Deutsch. Mannheim, 2005. ISBN 3-411-04047-5.
-
Rozšiřující:
FÖLDEAK, H. Sag´s besser! Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene. Teil 1. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997.
-
Rozšiřující:
HELBIG, G./BUSCHA, J. Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig: Langenscheidt Verlag, 1995.
-
Rozšiřující:
HALL, K./ SCHEINER, B. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Ismaning: Verlag für Deutsch, 2001.
-
Doporučená:
HELBIG, G./ BUSCHA, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart: Klett Verlag, 2013. ISBN 9783126063654.
-
Doporučená:
HABERMANN, M. / DIEWALD, G./ THURMAIER, M. Fit für das Bachelorstudium. Grundwissen Grammatik. Mannheim:Bibliographisches Institut, 2009. ISBN 9783411732715.
-
Doporučená:
DREYER, H./ SCHMITT, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning: Max Huber Verlag, 1996.
-
Doporučená:
SCHMITT, R. Weg mit den typischen Fehlern, Teil 1 u. 2. Ismaning: Verlag für Deutsch, 2000.
-
Doporučená:
KAUFMANN, G. Wie sag ich´s auf deutsch?. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Samostudium
|
27
|
Studium sekundární literatury
|
19
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Příprava na zápočet
|
40
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
26
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokladem je znalost normativní gramatiky odpovídající min. úrovni B1 dle SERR. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student po absolvování předmětu:
a) prokazuje dobrou orientaci v problematice slovních druhů v němčině,
b) prokazuje znalost jednotlivých slovesných kategorií. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studen je schopen správně tvořit slovesné tvary a využívat je při ústní i písemné komunikaci. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|