|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / EMS19
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
EMS19
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evropské malířství a sochařství 19. st.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Evropaské malířství a sochařství 19. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
První část cyklu (1.-8. lekce) postihuje ve vybraných kapitolách vývojově podstatné jevy v evropském malířství a sochařství v období poslední čtvrtiny 18. století do přelomu 19. a 20. století. Soustřeďuje se na klíčové momenty, kdy s impresionismem a postimpresionismem dochází ke krizi tradicionálního vztahu umění k realitě, začíná se rodit nově chápané moderní umění. Přednášky postihnou a explikují racionalistický charakter francouzského klasicismu v kontextu historických změn. Osvětlí rodící se tendence romantismu a zesílení subjektivního prožitku a sensualismu v anglickém malířství počátku 19. století. Věnují se symbolismu, individualismu a potřebě vyjádření subjektivity se specifickými proměnami malířského rukopisu. Zabývají se zrodem realismu a impresionismu, v další fázi problémem vizualizace v sochařské hmotě v exponovaných polohách mezi její destrukcí a obnovou. Sledují proces diversifikace dominantních tvůrčích postupů určených expresí, impresí, imaginací, konstrukcí. Druhá část přednášek a cvičení (9.-13. lekce) se vztahuje k českému zobrazivému umění 19. století. Časově postihují vývoj české malby a sochařství od zlomu 18. století, kdy barokní rezidua prostupují i do následujícího století. Malba se institucionalizuje a s určitým zpožděním se v ní uplatňují jako jinde v Evropě klasicisticko-akademické, romantizující i realistické rysy. Ke svým kvalitativním vrcholům se dostává v tvorbě J. Mánesa, A. Kosárka, K. Purkyně a dalších. V prolnutí proklamativně národních a evropských rysů dosahuje i tento obor jednoty s ostatními výtvarnými disciplinami v projektu Národního divadla.V materiálově chudší české plastice 19. století se přednášky věnují problematice monumentality, žánru, realismu a pomníku, především v tvorbě V. Levého a J. V. Myslbeka. Časově končí cyklus u generace 90. let 19. století, kdy nastupují tendence, které zakládají novou duchovnost i nové formové principy zhodnocené až dvacátým století. Součástí kurzu jsou navazující cvičení, v němž budou studenti vedeni také k samostudiu a pro výuku zpracují zadaná témata formou diskusních referátů.
|
Požadavky na studenta
|
Součástí cvičení bude test z prostudované látky. Podmínkou pro udělení zápočtu je zvládnutí testu alespoň na 75 % a zpracování referátu na dané téma s doprovodnou obrazovou prezentací v MS Office PowerPoint a odevzdání referátu v písemné podobě do stanoveného termínu. Téma referátu si student zvolí po konzultaci s učitelem s ohledem na vlastní zájem a zaměření svého studijního oboru (u studentů mimo obor Dějiny umění).
|
Obsah
|
1. Od Poussina k Davidovi - proměny klasicistního stylu v průběhu věků. 2. J. L. David a Velká francouzská revoluce. Davidova škola za císařství a po něm. Rané počátky romantismu (od Girodeta ke Grosovi). 3. Romantismus v čase bousingotů a frenetismu. Prám Medusy a Dantova bárka. Hugův Hernani a Delacroixova Svoboda vede lid. 4. Patos Rudeova sochařství (Marseillesa na Vítězném oblouku) a prohloubení citovosti (Rudeova Johanka z Arcu). Emocionalita a smyslovost sochařské formy: Carpeauxův Ugolino a sousoší Tance na budově Opery. 5. Exotismus, zesílení smyslovosti v romantismu v pozdním klasicismu: Ingresovy Odalisky a Delacroixovy Arabské ženy a Židovská svatba. 6. Sensualismus, rostoucí úloha zrakovosti, zrození realismu: Turner, Constable, barbizonská škola, Courbet, Liebl a Liebermann. 7. Absolutizace oka, umění jako čisté vizuálno, vítězství impresionismu v malbě a jeho možnosti v sochařství (mezi Rodinem a Rossem). 8. Cesta umění k symbolismu a expresionismu (mezi Gauguinem a van Goghem), Pouvis de Chavannes, Výkřik Eduarda Muncha, kruté poetično reality Edgara Degase. Prerafaelité, obdiv k media aetas a snahy o obnovu spirituality. Ruskinovy Dvě stezky. Symbolismus a stylismus na konci století - secese. 9. Hodnocení české malby 19. stol. v teorii a dějinách umění. Mecenáši a pozice umělce za josefinismu. Setrvačnost barokních forem a jejich ústup. F. X. Procházka a L. Kohl. Romantické a klasicistní. Akademie - J. Bergler, F. Tkadlík, J. Führich, A. Mánes. 10. Portrét; proměny pojetí krajiny v malbě; žánr. A. Machek, A. Piepehagen, Rubenova škola, A. Kosárek, J. Navrátil, rodina Mánesů. 11. Historická malba - od grafických alb českých dějin po monumentální kompozice (V. Brožík). "Generace" Národního divadla. 12. Realisté - S. Pinkas, K. Purkyně, V. Barvitius. Práce s barvou. Přitažlivost Francie. 13. Sochařství 19. století. V. Levý a J. V. Myslbek. TEST
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vondráček, R. (ed.). Biedermeier. Umění a kultura v českých zemích 1814-1848. Praha: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze a Gallery, s. r. o., 2008. ISBN cnb000677553.
-
Základní:
Volavka, V. Česká kresba XIX. století. Praha, 1949.
-
Základní:
Wittlich, P. Česká secese. Praha: Odeon, 1982. ISBN cnb000001340.
-
Základní:
Volavka, V. České malířství a sochařství 19. století. Praha: SPN, 1968.
-
Základní:
Blažíčková - Horová, N. (ed.). České malířství 19. století. Katalog stálé expozice Sbírky umění 19. století, Klášter sv. Anežky České. Praha: NG, 1998. ISBN 80-7035-138-1.
-
Základní:
Dějiny českého výtvarného umění III/1,2 1780/1890. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0735-0.
-
Základní:
Waldmann, E. Die Kunst des Realismus und der Impressionismus in 19. Jahrhundert, Band l5 der Propyläen Kunstgeschichte. Berlin, 1930.
-
Základní:
Holý, P.; Šťastná, M. Evropské malířství a sochařství 19. století. Ostrava: Filozofická fakulta OU, 2010. ISBN 978-80-7368-796-0.
-
Základní:
Schmidt, P.F. Geschichte der moderne Malerei. Stuttgart, 1954.
-
Základní:
Reitharová, E. Josef Mánes. Odkaz malířů Mánesovy rodiny. Praha: Nakladatelství Patri Šimon-Eminent, 2005. ISBN 80-902568-5-6.
-
Základní:
Volavka, V. Josef Václav Myslbek. Praha: V. Neubert, 1942. ISBN cnb000280246.
-
Základní:
Dvořáková, Z. Josef Václav Myslbek. Praha: Melantrich, 1979. ISBN cnb000124800.
-
Základní:
Blažíčková - Horová, N. (ed.). Julius Mařák a jeho žáci (katalog výstavy). Praha: Národní galerie, 1999. ISBN 80-7035-206-X.
-
Základní:
Dvořáková, Z. Když ještě nebyli slavní. Nástup výtvarné generace Národního divadla. Třebíč: Akcent, 2000. ISBN 80-7268-084-6.
-
Základní:
Černá, M. Václav Levý. Praha: SNKLU, 1964.
-
Doporučená:
Reitharová, E. Adolf Kosárek. Praha, 1984.
-
Doporučená:
Dvořák, F. Antonín Chittussi. Praha, 1954.
-
Doporučená:
Schade, W. Claude Lorrain. Edition Nationale, Paris, 1999.
-
Doporučená:
Čornej, P.; Prahl, R. (eds.). Čechy a Evropa v kultuře 19. století. Sborník sympozia pořádaného Národní galerií a Praze a Ústavem pro českou a světovou literaturu ČSAV v rámci Smetanových dnů v Plzni ve dnech 22.-24. března 1990. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Kotalík, J. Česká krajina (katalog výstavy). Praha: Národní galerie, 1983.
-
Doporučená:
Volavka, V. České malba XIX. století. Praha, 1942.
-
Doporučená:
Kotalík, J.a kol. Český realismus. Katalog. Praha: NG, 1978.
-
Doporučená:
Matějček, A. Dějepis umění. Díl 6, Umění nového věku. Praha: Jan Štenc, 1936.
-
Doporučená:
Stadler, W. Dějiny sochařství. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Pijoan, J. Dějiny umění. Díly 8-11. Praha: Odeon, Balios, 1981-2000.
-
Doporučená:
Johnson, P. Dějiny umění. Nový pohled.. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Delacroix, E. Deník. Praha, 1956.
-
Doporučená:
Römpler, K. Der deutsche Impresionismus. Dresden, 1958.
-
Doporučená:
Scheffler, K. Die europäische Kunst im 19. Jahrhundert. Berlin, 1927.
-
Doporučená:
Hildebrandt, H. Die Kunst des 19. und 20. Jahrhunderts. Handbuch der Kunstwissenschaf. Potsdam, 1924.
-
Doporučená:
Coubert, G. Dokumenty. Praha, 1958.
-
Doporučená:
Ruskin, J. Dvě stezky. Praha, 1909.
-
Doporučená:
Hamann, R. Geschichte der Kunst. Berlin, 1955.
-
Doporučená:
Historické vědomí. Sborník konference v Plzni. Praha, 1981.
-
Doporučená:
Kaiserová, K.; Martinovský, I. (eds.). Idyla a idyličnost v kultuře 19. století. Sborník příspěvků ze sympozia. Ústí nad Labem, 1999.
-
Doporučená:
Fleckner, U. J. A. D. Ingres. Köln, 2000.
-
Doporučená:
Radcliffe, A. J. B. Carpeaux. Milano, 1966.
-
Doporučená:
Mžyková, M. (ed.). Kamenná kniha. Sborník k Romantickému historismu - neogotice. Sychrov, 1997.
-
Doporučená:
Vlnas, V. Lev a orel. Češi a habsburská monarchie v umění 19. století. Praha: Národní galerie, 1994.
-
Doporučená:
Canaday, J. Mainstreams of Modern Art. London, 1959.
-
Doporučená:
Město v české kultuře 19. století. Sborník sympozia v Plzni 4.-6. března 1982. Praha: Národní galerie, 1983.
-
Doporučená:
Hojda, Z.; Prahl, R. (eds.). Mezi časy? Kultura a umění v českých zemích kolem roku 1800. Sborník příspěvků z 19. ročníku sympozií k problematice 19. století, Plzeň, 4.-6. března 1999. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2000. ISBN 80-85917-68-8.
-
Doporučená:
Volavková, H. Mikoláš Aleš. Praha: Odeon, 1982.
-
Doporučená:
Hroch, M. Na prahu národní existence. Touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1999.
-
Doporučená:
Hojda, Z. Osvícenský příspěvek k dějinám veduty. Umění XXX. 1983.
-
Doporučená:
Ottlová, M. (ed.). Proudy české umělecké tvorby 19. století. Sen a ideál. Sborník sympozia pořádaného Ústavem teorie a dějin umění v rámci Smetanových dnů v Plzni ve dnech 12.-14. března 1987. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha: Mladá fronta + Argo, cop., 1995.
-
Doporučená:
Jarrasé, D. Rodin. Paris-London, 1995.
-
Doporučená:
Ottlová, M.; Pospíšil, M. (eds.). Sacrum et profanum. Sborník příspěvků ze stejnojmenného sympozia 1993. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Summers, D. The Judgement of Sense. Cambridge, 1987.
-
Doporučená:
Selz, J. Turner. Liechtenstein, 1994.
-
Doporučená:
Prahl, R. Umělecké historismy mezi Vídní a Prahou. 1996.
-
Doporučená:
Thiessová, A. M. Vytváření národních identit v Evropě 18. až 20.stolet. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
-
Doporučená:
Macura, V. Znamení zrodu. Praha, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
50
|
Samostudium
|
23
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
8
|
Účast na výuce
|
39
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Disciplina a její interpretace bude sledovat neodmyslitelnou spjatost dějinného vývoje s umělecko historickým materiálem. Bude kladen důraz na kontext kulturně historických vazeb mezi uměleckými disciplinami (výtvarným uměním, literaturou a hudbou) a zásadními proudy filozofických směrů. V tomto citlivém a proměnném období bude akcentována sféra hodnot a jejich krizové symptomy v době rozvíjející se průmyslové revoluce. V obou částech si studenti osvojí schopnost určit klíčové okamžiky vývoje umění daného období. Tuto schopnost budou utvrzovat analýzou a interpretací děl, aby získali a rozvinuli schopnosti kritické akribie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|