|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KDU / 3VKDV
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KDU
/
3VKDV
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Select. chapt. from history of Fine arts
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Selected chapters from history of Fine arts
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost získat základní poznatky o dějinách výtvarné kultury od pravěku do konce 20. století. Studenti získají představu o transformacích výrazových prostředků výtvarného umění, o jevech formujících tyto změny i o fenoménech filozoficky a esteticky signifikantních pro předmětný historický diskurz a praxi; získají rovněž dovednost zohlednit tyto znalosti při samostatné interpretaci výtvarných děl z období.
|
Requirements on student
|
a) Forma: písemná
b) Požadavky na studenta: aktivita ve výuce, písemná zkouška ověřující faktické znalosti látky a dovednost získaných znalostí využít při samostatné interpretaci
Hodnotící kritéria:
050 neuspěl
Student nebyl ve výuce dostatečně aktivní, student v závěrečném testu neprokázal nutné faktické znalosti a interpretační dovednosti.
5160 E (3-)
6170 D (3+, 3)
7180 C (2-)
8190 B (2+, 2)
91100 A (1)
Student úspěšně splnil všechny požadavky; body budou uděleny podle následujících kritérií:
věcný a kritický přístup (5%);
osobní zaujetí a tvůrčí vklad (20%);
jazyková kultivovanost (5%);
úspěšnost v písemném testu, který prověřuje věcné znalosti a interpretační dovednosti (70%).
|
Content
|
1. Pravěké umění, umění starověkého Egypta a Mezopotámie;
2. Předhelénské umění, řecké, etruské a římské umění;
3. Raně křesťanské a byzantské umění, předrománské umění (karolinské, otonské umění, umění Velké Moravy);
4. Románské umění;
5. Gotické umění;
6. Renesanční a manýristické umění;
7. Barokní umění;
8. -10. Umění 19.;
11.-12. Umění 20. století.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
ŠEVČÍK, Oldřich. Architektura - historie - umění: kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2032-6.
-
Basic:
STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství: [historie a vývoj sochařského umění v Evropě od pravěku do 21. století]. Praha: Rebo Productions, 1996. ISBN 80-85815-67-2.
-
Basic:
MIKŠ, František a Ladislav KESNER, ed. Gombrich: porozumět umění a jeho dějinám. Brno: Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87029-57-2.
-
Basic:
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-204-0685-9.
-
Basic:
BAŽANT, Jan. Umění českého středověku a antika. Praha, 2000. ISBN 80-85917-73-4.
-
Extending:
LUCIE-SMITH, Edward. Artoday: současné světové umění. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Extending:
VLNAS, Vít, ed. Evropské umění od antiky do závěru baroka: průvodce stálou expozicí Sbírky starého umění Národní galerie v Praze ve Šternberském paláci. Praha: Národní galerie, 2004. ISBN 80-7035-280-9.
-
Extending:
PEDLEY, John G. Greek Art and Archaeology. New Jersey: Thames & Hudson, 2012. ISBN 9788073672058.
-
Extending:
FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha, 2015. ISBN 978-80-7391-975-7.
-
Recommended:
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění. Brno, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
-
Recommended:
VANĚK, Jiří. Dějiny umění ve výtvarné kultuře západní tradice. Praha: ARSCI, 2015. ISBN 978-80-7420-052-6.
-
Recommended:
PELÁNOVÁ, Anita. Výtvarné avantgardy 20. století. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
40
|
Homework for lessons
|
30
|
Secondary literature studying
|
10
|
Source stuying
|
10
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Preparation for an exam
|
20
|
Total
|
120
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student prokáže znalost
základní periodizace, slohové charakteristiky a základní orientace
historické matérie, kulturních, společenských a estetických jevů, které od pravěku až do konce 20. století určovaly komplexní proměnu výtvarné kultury;
historické dynamiky kulturních procesů vrcholících na konci 20. století postmoderní globální kulturou;
|
Skills - skills resulting from the course: |
Student dokáže
samostatně rozpoznat a zhodnotit vliv starověkého umění na pozdější vývoj výtvarné tvorby;
při interpretaci konkrétních výtvarných děl zohlednit dobovou kulturní, společenskou a duchovní situaci;
identifikovat ikonická výtvarná díla signifikantní pro jednotlivé epochy a slohy
srovnat svébytné výrazové prostředky epoch a slohů a objasnit jejich význam;
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC7 - Written examination |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IIB17 - Analysis of a professional text (summary / compilation / comparison) |
IIB18 - Analysis of a work of art |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
|
|
|
|